Jump to content

Mercruiser 2.8 d-tronic, hard og ujevn gange, maks 1400 rpm.


Øystein Reksten

Recommended Posts

Har sannsynlegvis ein feil på diselpumpe, motoren har ein hard og ujevn gange og får ikkje meir enn 1400 omdreininger ved belastning.
Har skiftet diselfilter og fått overhalt dysene uten at det hjalp, dysen var dårleg så dei trengte ein overhaling. Så nå gjenstår vel berre pumpa om ikkje nokon har ein annen løysning der, er ingen alarmer på motor kom gjerne med råd om mulige feil.
Lurer også på om nokon har BOSCH DÉLENR. PÅ PUMPEN.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Mercruiser 2.8 d-tronic hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Dette skal være Bosch beskrivelsen på pumpen hvis det er 200hk du har: VE 4/12E 1900 LV 2004

 

2.8ES 200 er av og til omtalt som d-tronic. På papiret er det 2.8 165hk som heter d-tronic.

 

Det beste er etter min mening å få avlest live data med diagnoseutstyr. f.eks Rinda Tech Mate Pro

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bosch delenr skal stå stemplet på pumpen. Det er et 10 siffret nr og begynner på 0 460 xxx xxx.

Det er også et lignende som nevnt i svar over. Det er typebetegnelsen.

Har dette oppstått plutselig?

Er det utført arbeid rett i forkant av dette?

Er innløps og utløpsbanjo byttet om?

Er kamaksling/pumpen reimdreven?kan den ha hoppet over en tann?

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar som har kommet.

Det oppstod plutselig gjekk med gjekk fint med 2800 omdr. For så å plutselig miste turtallet. Det er ikkje kam reim på desse motorene her er alt mekanisk og hydraliske ventilløftere. Får ta ein prat med eit verksted i dag, men rekner med at det er berre å få demontert pumpe å sende til overhaling. Oppdaget samtidig som dette problemet kom har eg fått feil på sensor for drifstofftemperaturen,den varierer fra -16 - + 2 grader siden ligger i pumpa så er eg nok redd for at det er der det har skjedd noko.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ein liten oppdatering siden det har vert ferietid både i heimen og på verksteder rund, har problemene med båten vert på vent. Etter å ha tilbrakt det meste av dagen i båten med feilsøking på motor for å vere sikker på at det var diselpumpe som hadde feil før eg begynte å demontere den, har eg funnet ut at det er nesten ikkje kompresjon på sylindre nr 2, som sannsynlegvis er årsaken til problemene med motoren. Den går ganske greit uten belastning men, med de sammen den blir satt i gir begynner den og fuske, så får prøve å få demontert toppen i løpet av helga og sjekke ventiler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...