tuffff Startet 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2015 For ikke å kuppe tråden om å flytte båter, så starter jeg en ny tråd. For fire, fem år siden var det helt utenkelig å passere båtene som lå på innsiden - ved longside fortøyning - over akterdekk/cockpit/badeplattform. Dette p.g.a. privatlivets fred i cockpiten. Det var da en selvskreven regel at all slik ferdsel foregikk over fordekket. Uten unntak. Jeg ser nå til min forskrekkelse at dette muligvis har endret seg. Er det p.g.a. de relativt nye motorbåtene med såpestykkefordekk og badeplattformer som halve tennisbaner, eller er det en trend at folk ikke bryr seg så mye om privatlivet til nabobåtene mer? Eller er det et "stormotorbåtfenomen" slik at vi med sjekte eller seilbåt fortsatt kan opprettholde den normale kutymen, eller det det en endring i folks holdninger slik at dette blir det normale? Jeg må tilføye at jeg ikke har noen badeplattform som innbyr til rask overgang til land fra en annen båt. Noen som har mer utdypende synspunkter enn det som kom frem i den ovennevnte tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Ser båten an. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MaSa Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Ser båten an, men i hovedsak går jeg rundt baugen PÅ dollbord hele veien! Noe jeg også lærer vekk til ungene! Men kommer ofte i prat med naboen og da spør jeg som regel hva dem foretrekker:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
index Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Prøver helst å unngå å ligge utenpå andre, men om jeg gjør det går jeg selvsagt over fordekket. Så forsiktig som det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BingoBonzo Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg ber de som ligger utenpå meg om å gå over badeplattform, dette av rent praktiske årsaker. Båten er for høy til å klatre opp/ned på siden til vanlige lave brygger. Tiden som folk bruker ved å bruke badeplattformen istedenfor å gå rundt er også mye mindre. Når jeg ligger utenpå andre ser jeg og spør alltid hva som passer for den andre. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Frese på Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Enig med BB her. Jeg vil ikke ha folk over fordekket. Ikke klarer folk å følge dollbordet, og jeg har opplevd både røsking og klatring i pulpit og laterne som har blitt sparket løs. For øvrig synes jeg det er en langt større inngripen i privatlivets fred at folk tramper rett over hodet mitt når jeg ligger til køys enn at de passerer båten min kjapt og smidig akterut. Sitér dette innlegget Link to post
soldeide Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Legger jeg meg utenpå en båt spør jeg alltid hva de foretrekker. Virker på meg som om de fleste foretrekker at badeplatform benyttes. Om noen legger seg utenpå meg gir jeg beskjed om at jeg ønsker at de skal gå på badeplatformen om det er sent/natt da jeg ikke ønsker at folk går på "taket" når jeg sover. På dagtid har jeg ingen preferanser. En ting som opptar meg mere enn hvor folk går over er hva de har på bena når de går over. Selv tar jeg alltid av sko når jeg går over en annen båt, og dette har barna mine også fått innprintet. Veldig mange trasker over båter uten en tanke for dette. Hender det irriterer meg litt :-( Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Har jo svart en gang før, men jeg foretrekker at det brukes badeplattform. Er raskere og enklere for de som skal forbi, sikrere også og ikke synes jeg det forstyrrer spesielt mye. Er hunden på plattformen holder jeg selvsagt den til folk har passert eller jeg korter inn linen så mye at den ikke kan hoppe på noen for å hilse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Kommer kanskje an på hvordan båten ser ut. Moderne motorbåter har ofte ikke fordekk eller dollbord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Astor Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Legger meg aldri på steder der jeg må ligge utenpå andre båter eller få båter utenpå meg. Sikkert mange som trives med det. Føler et sterkt inngrip i privatlivet når folk skal gå gjennom vår båt i havner. Trives godt med å få båter longside når vi ligger med hekken til land. Koselig å slå av en prat over rekka, men jeg vil bestemme hvem som er ombord i vår båt. Sær? Mulig det, men litt privatliv må man unne seg. Redigert 29.Juli.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Enkelt og greit følger man spillereglene til han man ligger utenpå og ikke tar noe for gitt. Om jeg hadde ligget utenpå noen, så hadde mitt andre spørsmål (det første er å spørre om det er ok å legge seg utenpå) vært hvor og hvordan han i båten innenfor ville vi skulle gå. Hadde heller ikke brukt sko med mindre han selv uoppfordret hadde sagt man kan beholde skoene på. Nå har jo dette også noe med båttype å gjøre, men på motorbåter hvor de fleste i dag har plattform over det meste av båtens bredde er den klart letteste måten å passere på fra plattform til plattform. Har vel nesten til gode å se noe annet når to båter med plattform ligger ved siden av hverandre. På seilbåter hvor man går over ca midtskips og som har cocpitbrønn akter skjønner jeg det er mer natururlig å gå rundt fordekket, men uansett så spør man først. Layouten på motorbåter har også forandret seg endel de siste 30 årene hvor så godt som ingen hadde plattform og gangmulighet akter. Som en nevnte over, finnes det båter uten eller omtrent uten dollbord også, men de har som regel en badeplattform uansett. Synes det er en stor fordel om man legger noenlunde samme båttyper utenpå hverandre pga noenlunde lik layout og "gangmønster". Redigert 29.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 går rundt over fordekket så sant mulig og jeg ikke får beskjed om noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Folk fra båter utenpå kan gå over fordekket mitt når de vil uten å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Typisk stemningsbilde fra Bergen havn, hatt mange hyggelige stunder og truffet mange hyggelige mennesker. En av helgene vi var der i sommer lå vi 10 stk utenpå hverandre med stort og smått. Så svar på spørsmålet er at det går seg til Alle viser hensyn og passer litt på hverandres båter også, det være seg litt flytting eller etablering av ekstra spring/ fortøyning om det blir nødvendig både på egen og andres båter. Redigert 29.Juli.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg spør alltid, men jeg foretrekker selvfølgelig over badeplattformen om båten har dette. Etter mange år på sjøen og nå sist 4 uker på på båtferie har jeg ikke opplevd en eneste gang at jeg har blitt bedt om å gå over fordekket på en motorbåt som har badeplattform. Om folk trakker over fordekket mitt der vi og ungene ligger å sover, så ber jeg de pent om å benytte badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Privatliv i en gjestehavn? Vi ligger jo for det meste for anker, men jeg synes det er koselig å komme i prat med folk når vi først ligger i gjestehavner, så for min del må ferden gjerne gå akterveien forbi cockpit. Er forresten svært sjeldent at vi har hatt båter på utsiden av oss, rart med det. Men igjen, kanskje det har sammenheng med at vi for det meste ligger for anker, og for det meste besøker gjestehavner på dagtid :-) I den grad jeg har ligget utpå andre båter (og det gjorde vi en del i fjor mens vi enda ikke var helt varm i trøya med så stor båt - vi følte oss rett og slett mer komfortabel med å fortøye longside på utsiden av en annen stor båt enn å prøve på vanskelige havnemanøvre for å utnytte en luke eller fortøye med baugen inn) så spør vi, eller prøver å gå i sokkelesten eller barføtt over fordekk, da vi har lest på BP at det er gjeldende kotyme :-) Vi har hatt litt problemer med å komme oss "over" store cabincruisere, de er ofte ikke designet for at båtfolk på utsiden enkelt skal kunne komme seg over båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 eller prøver å gå i sokkelesten eller barføtt over fordekk, da vi har lest på BP at det er gjeldende kotyme :-) I praksis syns jeg det ser ut som folk stort sett går med skoa på ... noe jeg syns er helt greit på min båt, så lenge de ikke trekker med seg sand, grus og leire. Ligger jeg på samme sted flere dager, hender det jeg havner innerst, og da blir det litt møkkete, men igjen, så lenge det ikke er snakk om rene "slipemidler" får det bare bli det, folk kommer bærende på handleposer, bikkjer, unger og så videre, og så skal de i tillegg av og på med sko ... nei, det blir liksom litt for mye å be om for min del, men der får man jo ellers bare innrette seg etter det som er standarden på båten man rusler over. Rekkestøttene er det fint om folk ikke henger i, pleier å si ifra om det. De tåler ikke allverdens. Syns det er greit at folk går litt stille, også. Fikk fire angivelig drevne Express-seilere utapå forrige uke, de ramla over dekk som en flokk brunstige gnuer. Når folk ankommer og legger seg utapå om natta er det egentlig greit om de romsterer litt og vekker meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hva skal jeg si da, som hverken har seilbåt eller motorbåt med badeplattform, men en god gammel velholdt Saga 27? Jeg har ingen erfaring med båter på utsiden eller selv å ligge utenpå andre båter. Jeg har faktisk aldri ligget utenpå andre båter. Å ha noen utenpå, har jeg kun opplevet tre ganger siden jeg kjøpte båten i 1987. En gang var i Havstensund da noen skulle inn for å handle, - helt greit. En annen gang var i Hamburgsund da noen hadde søkt nødhavn i uværet. De holdt seg i båten. Den tredje gangen var på Dyrön. Da fikk vi tre selebåter på utsiden, vi hadde glemt at det var Tjörn rundt den helgen! Og det var ikke trivelig. En gubbe på sikkert 120kg hoppet ned på dollboardet vårt slik at kopper og kar gikk veggimellom og var på vei inn i uterommet vårt under kalesjen før jeg fikk dirigert ham frem på båten. Der skrevet han over rekken og trampet med sko over solcellepanelet før han kom seg i land. Nei, slikt er ikke noe for meg. Derfor har vi aldri i vår båtkarriere fra 1987 hatt båtferie i juli. I år har vi så langt hatt 7 uker fra 18. mai på Svenskekysten, og nå står august for tur nedover Sørlandet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Som seilbåteier ligger jeg stort sett bare med seilbåter utenfor eller innenfor når vi ligger longside, og der er det ikke noe problem hvor man skal gå: Det blir å gå foran, fordi seilbåter sjelden har badeplattformer som det er praktisk å gå mellom. Jeg har instruert kone og barn til å gå forsiktig og mykt, og de skal ikke gå over overbygget (rett foran masten), men helt rundt overbygget og nesten helt frem i baugen. Jeg pleier å se an de som ligger på innsiden og spør om vi skal ta av oss skoene når vi går over hvis jeg er usikker. Folk må gjerne gå med sko over vår båt - der er jeg ikke så streng. Det blir for vrient å begynne å gradere: "Dere kan gå med sko, men bare hvis det ikke er sand, grus eller hundemøkk under, og bare hvis de er rene og tørre. Skulle det regne kan dere få gå med rene støvler med hvit såle, men ikke noe annet. Blåser det så kan dere gå i goretex-sko, men bare hvis de har "hallsikre" såler. Osv, osv..." Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
KARILLA Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Tror ikke det jeg leser. Innser at det er alvorlig ment at en skal ta av seg skoa for å gå på dekket på båten. Eller som de sier i Bergen, Månebedotten Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Draco24styling Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Skulle du kommet utenfor meg Haik. Så behold gjerne skoene på. Blir det bøss. Er det bare å vaske Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 På større seilbåter er det faktisk nesten best å krysse fra side til side, rett forran masten, og ikke følge dollbordet via baugen. Helt fremme ligger det jo ofte folk å sover. Jeg spør alltid hvor de foretrekker at jeg passerer, dersom det ikke gir seg selv. -seilbåt er det jo alltid forran masten. Motorbåter, så gir det som regel seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) jeg har opplevd at folk har hatt stein festet i sålen under skoen, med påfølgende dypt merke i teaken på dekk. Det er vel en heller sjelden hendelse, men om man ligger på vanlig kai er det utrolig hvor mye olje/asfalt og annen dritt som dras med ombord. Verst er det om man ligger langt inne ved industrikaia i Horten etter Færderseilasen og får 8-10 båter utenfor seg. Da går det med minst en dag med dekksskrubbing... En liten gulvmatte eller håndduk på dekk gir forøvrig et tydelig signal om at man gjerne vil ha båten noenlunde ren etter passasjen. Redigert 29.Juli.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg spør de i båten jeg må over, men bruker gjerne jolla i stedet hvis det er enklere. På min båt får folk finne veien selv, det er selvforklarende, gjerne med skoa på. Må vaske uansett. For et par netter siden gikk nabogubben på snørra på dekk midt på natta. Hørte ingen banning så det gikk vel bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) jeg har opplevd at folk har hatt stein festet i sålen under skoen, med påfølgende dypt merke i teaken på dekk. Det er vel en heller sjelden hendelse, men om man ligger på vanlig kai er det utrolig hvor mye olje/asfalt og annen dritt som dras med ombord. Enig med dørmatta :-) Det er av samme grunn jeg ikke vil ha sko ombord. Problemet er ikke litt lett skitt som kan spyles eller tørkes med en gulvklut, men sand, skitt og småstein som fester seg i sålene. Selv docksides som liksom skal være båtsko har et fint mønster som er perfekt for å samle sand og ministein. Går man rundt med det på blank gelcoat kunne man like så godt gått med 40-kornet sandpapir under skoa. Sko som er tørket helt rene med skureklut kan man fint gå med på antiskliflater og teakdekk, men fortsatt aldri på blanke flater da det alltid vill sitte igjen litt sand. Jeg har ikke teakdekk, men har til gjengjeld mye gelcoat, også glatt blank gelcoat noen steder hvor jeg absolutt ikke vil ha folk som vrir foten rundt idet de skal over en rekke etc.. En annen ting er såler som sverter og noen er utrolig flinke til å subbe sko langs overbygg etc mens de går på dollbord. Ved en anledning var det en som labbet rundt fordekket mitt og vred skoene rundt idet han gikk over rekka. Han brukte vel 15 sekunder, men det tok meg noen timer og rubbe/ polere bort merkene han lagde. Noen av ripene er der fortsatt. Må si jeg sliter med å forstå folk som ikke vil ta hensyn til andres eiendeler fordi de gjør ting på en annen måte med sine egne ting. Jeg respekterer fullt ut at andre har andre preferanser enn meg og innretter meg gladelig etter det om jeg er på andres eiendom eller i dette tilfellet eiendeler. Det bør ikke være så vanskelig og respektere at andre kanskje er litt nøyere med tingene sine enn de selv er synes jeg. Redigert 29.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.