Jump to content

Hvor går du over båten innenfor

tuffff

Recommended Posts

Folk må gjerne gå med sko når de trakker over min båt.om de går over dekk,følger dollbord rundt,eller velger plattformen får de finne ut aav selv.

Fint om man unngår og gå over flybridgen :lol:

Jeg har sklisikkert dekk på alle gangflater.Det skal godt gjøres og få riper på det..I tillegg så har jeg en båt som begynner og bli noen år gammel.

Må si at jeg har full forståelse for SAP sin holdning.Hadde jeg hatt en nesten ny båt med blanke flater,så hadde jeg ikke vært så begeisteret for trakk over dekk med sko på :thumbsdown: .

Det blir vel litt som med ny bil;man er helt hysterisk i begynnelsen,men etter noen år så roer man seg

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Jeg har teakdekk både for og akter. Gå gjerne over med skoene på, for det gjør jeg selv også. Det blir ofte fisking og teinehaling med slo og fiskeblod. Etter at jeg har børstet med saltvann blir det like fint som før. Båten min er til for å brukes! Ellers har jeg respekt for hva andre mener og føler, så jeg tar gjerne av meg skoene på andres dekk dersom de ønsker det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mitt teakdekk er fra 1991, folk kan gå over det, med sko, hunder eller hva det måtte være. Hjertelig velkommen sier jeg. Herregud, det er bare en båt som snart skal bli resirkulert til flasker eller flees.

Sap_2000, har tatt meg et par ankerdrammer nå, men er du paranoid?

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Guest Avmønstret#

Skoa av, kanskje greit på varme sommerdager, men å måtte ta av sko/støvler i kaldt regnvær som i sommer er jaggu mye å kreve. For å ikke snakke om i landsdeler uten så mye varme.

Om det er sånn kan vel gjestehavn være feil sted, eller at men bruker dockspot eller no for å slippe båt på utsiden?

Enig med BB her. Jeg vil ikke ha folk over fordekket. Ikke klarer folk å følge dollbordet, og jeg har opplevd både røsking og klatring i pulpit og laterne som har blitt sparket løs. For øvrig synes jeg det er en langt større inngripen i privatlivets fred at folk tramper rett over hodet mitt når jeg ligger til køys enn at de passerer båten min kjapt og smidig akterut.

Som jeg skulle sagt det selv. Klatring/gange over fordekk må ikke forekomme. Del lager fryktelig mye etterarbeide og ikke minst sjenerende støy så det godtar jeg ikke. All passasje skal foregå akter, over badeplatform. Båten er dessuten for høy til å kunne stige rett ned til/fra flytekai fra fordekk.

Ligger vi longside, må vi bare akseptere at folk traver over dekk som fulle elefanter. På Bryggen i Bergen lå det en gang en partybåt med ungdommer ytterst. Festlig når de skulle til og fra fest, med masse damer i høye hæler osv. Og som insisterte på å gå under bommen og gå i limbo under rodkick osv.

Vi sover i baugen, så slik sett liker jeg best at folk går gjennom cockpit når det er natt. På dagtid kan de gjerne gå over dekk foran masten.

Å forvente at folk skal ta av seg på beina når de går over dekk, synes jeg er for mye. Om man er så redd for dekket, kan man legge ut noen gamle filleryer eller noe! Ikke særlig kjekt å gå over dekk i sokkelesten når det regner.

Sap_2000, har tatt meg et par ankerdrammer nå, men er du paranoid?

Hehe. Tror ikke det er så ille som paranoid, men at jeg har noen diagnoser får jeg høre rett som det er ;-) har godt med selvironi også, så,det meste går seg til med et smil.

Men som sagt så er alt jeg forvente at folk tar hensyn og ikke foringer mine eiendeler. Det er løsninger på det meste bare man gidder å tenke litt og bry seg litt.

Ligger vi longside, må vi bare akseptere at folk traver over dekk som fulle elefanter. På Bryggen i Bergen lå det en gang en partybåt med ungdommer ytterst. Festlig når de skulle til og fra fest, med masse damer i høye hæler osv. Og som insisterte på å gå under bommen og gå i limbo under rodkick osv.

Å forvente at folk skal ta av seg på beina når de går over dekk, synes jeg er for mye. Om man er så redd for dekket, kan man legge ut noen gamle filleryer eller noe! Ikke særlig kjekt å gå over dekk i sokkelesten når det regner.

Brisene Damer som tar limboen må jo være serverdig:-)

Ikke enig i at man skal akseptere at folk raver rundt som fulle elefanter med høye heler og sko fulle av stein og henger i rekkene når man skal over.

Men vet jo at noen ikke tenker i de baner når promillen går oppover, så tar konsekvensen av det og velger derfor bevisst hvor jeg legger meg til og etterlater de plassene hvor faren for elefantråkking til andre . Longside, skagen eller Smøgen som første båt står ikke høyest på lista for å si det slik.

Som flere har vært inne på så vil de fleste med vanlige motorbåter at folk går over plattformen. Ikke mye skade man kan gjøre der om man tørker av seg på beina. Og det ligger alltid en matte eller godt med skurefiller klar.

Og jeg ser det dras litt i hva jeg skrev ang sko. Det er ok å gå med sko på ruglete gelcoat forutsatt at de skoen er tørket fri for sand og stein. Litt fotefar tørker eller spyler jeg av. Jeg har ruglete gelcoat hele veien rund en relativt bred gangvei rundt hele båten og der er det helt ok å gå med sko uten stein og sand om an ikke stubber sidene og lager merker.

Blank gelcoat som jeg har på de opphøyede skrogsidene derimot er no-go uansett med sko. Men må noen over der i vått vær for eksempel så legger jeg ut en matte eller en tjukk gulvklut man kan tørke av skoene, på.

Mvh. SAP

Foretrekker absolutt at folk benytter plattform. Da går folk lettest og ikke minst raskest over båten. Det værste jeg hører er at de kommer hjem fra byen i de sene nattetimer og begynner å traske over dollbord og dekk. Vi ligger der å sover, og det bråker nok til å vekke meg uansett hvor stille de prøver å gå. I tillegg er riper og merker i gelcoat noe som synes godt, og tar lang tid å utbedre.

At man skal gå rundt dekk for å ikke invadere privatlivet til folk er jo bare vas.hvem presser seg inn i en full Gjestehavn om sommeren med intensjon om å finne privatlivets gleder? Da kan man ligge på svai eller en holme for seg selv. Er jo bare kos å slå av en prat med naboen om man sitter i cockpit selv når de kommer/går. Vi har ihvertfall fått mange hyggelige bekjentskaper på denne måten.

Plattformen bruker vi selv for ombordstigning og denne får en runde med rens, evt slip, og behandling 1-2 ganger i løpet av sesongen uansett så dette fikser seg selv. Har opplevd at de fleste foretrekker plattformen når de blir spurt om hvor den utenpåliggende skal gå.

Værste eksempel hittil var noen som kryssa dekket (den delen med 100% blank gelcoat som ikke skal gås på) på forrige båten, med TRILLEKOFFERT rett fra grusen/land?! jeg var ett stykke unna og løp til båten, klarte stoppe luringen halveis, de ripene polerte og herja jeg med mye, og de iriterte meg lenge, at jeg tok det opp med de var heller ikke intresert i å høre, de lå ikke ved siden av meg, bare fant ut at de skulle bruke båten min som brygge da deres ikke helt matcha med høyden på brygga. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...