beauty of aqua Startet 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2015 Er nettopp ferdig og montere opp en sleipner se 80 baugthruster.Det er masse sprut i thrusteren,så jeg er godt fornøyd med valget! Jeg har lagt det opp slik: Eget batteri i baug(60 amp/775 cca). 70 m2 kabler fra batteri til thruster(ca en halv meter) med 400 amp sikring og hovedbryter på plussiden. Så langt alt vel skulle jeg tro. Det som bekymrer meg litt;jeg har lagt opp 16 m2 ladekabler som er koblet på pluss og minus på startbatteriet som ligger ca 6,5 meter lenger bak i båten.Her er det også montert inn et BEP rele som slipper ladestrøm igjennom når spenningen er kommet over 13,7 v tror jeg det var. Han i butikken mener at disse kablene ikke skal sikres...Jeg tenker at ved en eventuell kortsluttning på baugbatteriet,så vil vel thrusteren prøve og få maten sin av startbatteriet.jeg tenker da at kraftig elmotor som skal ha mat gjennom 16 m2 kabler=brann??? Eller er jeg helt på bærtur her? Om disse kablene skal sikres,hva er da riktig størrelse på sikring? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Har du koblet start og thrusterbatteri i serie? Hvilke kabler har du evt der? Tolker det som at de ladekablene kommer rett fra laderen til startbatteriet? Noe som er helt vanlig og vil da lade både start og thrusterbatteri er disse satt i serie. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 .... Noe som er helt vanlig og vil da lade både start og thrusterbatteri er disse satt i serie. Det kan du vel ikke mene? :confused: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 ..... Om disse kablene skal sikres,hva er da riktig størrelse på sikring? Det høres ut som et fornuftig anlegg du har laget til. Jeg ville utvilsomt ha sikret de omtalte kablene, av årsaker som du selv nevner - og andre. En 16 mm2 kan vanligvis sikres med 63A, men om du skulle nå finne det nøvendig å øke den sikringsstørrelsen, så er det fortsatt langt bedre enn å ligge usikret. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Poseidon, du snakker om å sikre laderen på 230V? Det er jeg enig i. Jeg tolket det som mer 12 volts sikringer. Ellers mener jeg at ladere med flere ladeledninger blir satt til å lade batteribanker og ikke enkelt batterier. Er derfor start og thruster satt i serie vil laderen gi lading til det batteriet som har første prioritet (siden det her er en diode med i bildet) og deretter vil den lade det sekundære batteriet. Er derimot banken satt sammen av to batterier uten noe skille vil laderen lade på begge batteriene. Hvor vanlig det er å sette start- og thrusterbatteri i serie vet jeg ikke, men har gjort det selv for at thrusterbatteriet skal få lading når dynamoen går og ikke bare gjennom 230v ladingen. Men har skjønt at mange båter kun har 230v lading til thrusterbatteriet. Men tolker TS som han har koblet batteriene i serie i og med at han frykter ved kortslutning på thrusterbatteri så vil startbatteriet forsyne thrusteren? En tegning ville vært det perfekte, verbalt er det alltid mulig å misforstå. har jeg misforstått så unnskyld Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 jeg vet desverre ikke hvordan jeg lager en tegning,men det er riktig som du sier jori;16 m2 kabelen er koblet på pluss og minus på startbatteri,går 6,5 meter frem til thrusterbatteriet sin pluss og minus...Skulle vel være greit det..eller burde jeg heller ha koblet 16 m2 ladekablene direkte på dynamo?? Poseidon:Takker så meget for svar ang størrelse på sikring.Da skal jeg få sikret den imorgen:) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
bellen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Håper hvertfall ikkje du har koblet dette i serie. Tror Jori er litt på bærtur her, ikkje kan eg sjå at Poseidon snakker om noen 220v lader heller. Sett inn en sikring i størrelsen som Poseidon nevner og plasser denne rett før BEP-relèet. Ellers høres opplegget ditt veldig greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Poseidon, du snakker om å sikre laderen på 230V? Det er jeg enig i. Jeg tolket det som mer 12 volts sikringer. Ellers mener jeg at ladere med flere ladeledninger blir satt til å lade batteribanker og ikke enkelt batterier. Er derfor start og thruster satt i serie vil laderen gi lading til det batteriet som har første prioritet (siden det her er en diode med i bildet) og deretter vil den lade det sekundære batteriet. Er derimot banken satt sammen av to batterier uten noe skille vil laderen lade på begge batteriene. Hvor vanlig det er å sette start- og thrusterbatteri i serie vet jeg ikke, men har gjort det selv for at thrusterbatteriet skal få lading når dynamoen går og ikke bare gjennom 230v ladingen. Men har skjønt at mange båter kun har 230v lading til thrusterbatteriet. Men tolker TS som han har koblet batteriene i serie i og med at han frykter ved kortslutning på thrusterbatteri så vil startbatteriet forsyne thrusteren? En tegning ville vært det perfekte, verbalt er det alltid mulig å misforstå. har jeg misforstått så unnskyld Nei, jeg snakker IKKE om å sikre 230 V siden på laderen. Det ville ha vært tull å sikre den med 63 Amp. Hvis man kobler pluss til pluss, og minus til minus, da er det ikke seriekobling - men derimot parallellkobling. Det kan se ut for at det foreligger en begrepsforvirring. Jeg klarer ihvertfall ikke å se noen fornuftig grunn til å seriekoble disse to strømkildene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Nei, jeg snakker IKKE om å sikre 230 V siden på laderen. Det ville ha vært tull å sikre den med 63 Amp. Hvis man kobler pluss til pluss, og minus til minus, da er det ikke seriekobling - men derimot parallellkobling. Det kan se ut for at det foreligger en begrepsforvirring. Jeg klarer ihvertfall ikke å se noen fornuftig grunn til å seriekoble disse to strømkildene. Beklager, jeg har ment parallellkobling, ser det når det blir påpekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 jeg vet desverre ikke hvordan jeg lager en tegning,men det er riktig som du sier jori;16 m2 kabelen er koblet på pluss og minus på startbatteri,går 6,5 meter frem til thrusterbatteriet sin pluss og minus...Skulle vel være greit det..eller burde jeg heller ha koblet 16 m2 ladekablene direkte på dynamo?? Poseidon:Takker så meget for svar ang størrelse på sikring.Da skal jeg få sikret den imorgen:) Litt treg her bare, bruker du 16mm2 i parallellkobling mellom batteriene, eller er de i tillegg til ett eksisterende kabelsystem (70 eller 95mm2). Hvis de er i tillegg er det jo greit, da lader du begge batteriene samtidig. Hvis det kun er de som er koblet mellom batteriene er de også forsyningen på 12-14 volt fra dynamoen. Det går sikkert greit for å lade thrusterbatteriet, men svikter det batteriet er nok de kablene for tynne til at startbatteriet kan kompensere med nok strøm til thrusteren. I mitt eget opplegg var originalt thrusteren forsynt fra startbatteriet og der går det 95mm2 kabel i mellom. Jeg brukte derfor bare den kabelen mellom mine to batterier og lader kun på startbatteriet. Siden det er parallell koblet fører den ladingen videre til thrusterbatteriet. Fordelen jeg ser med mitt opplegg er at kablene kan gi strøm nok fra startbatteriet til thruster eller motsatt ved behov. Ulempen er at så tykke kabler koster skjorta pr. meter. Jeg har ikke sikring mellom pga kablenes tykkelse tåler masse, men har en hovedstrømsbryter som var i det gamle systemet (uten trhusterbatteri) og kan dermed fortsatt være med. Konklusjon er at du har tenkt riktig så vidt jeg kan se, og har du bare 16mm2 mellom batteriene er det nok lurt å sette inn sikring. Beklager at jeg rotet med seriell og parallell, det gjorde dette unødvendig komplisert for deg. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 jeg rotet visst litt jeg og. var selfølgelig paralell jeg mente.skal få satt på en 63 amp sikring imorgen:) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 For øvrig ett godt valg av thruster til båt. Selv har jeg QL600 og den er for liten, orker ikke noe på såpass stor båt. Men er litt "stuck" med den da den har tunnel 160mm mens du har 185mm. Hadde jeg hatt din tunnelåpning ville jeg byttet til samme tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) ....skal få satt på en 63 amp sikring imorgen:) Ja, 63 Amp er vanlig sikring for 16mm2 kabel, men den er da beregnet med utgangspunkt i kontinuerlig belastning, med full strøm hele tiden. I en thruster er det stort sett kortvarig belastning og kabelen får forhåpentlig kjølt seg ned litt mellom hver maksbelastning. Grunnen til at jeg nevner dette er at hvis du noen ganger har stor spenningsforskjell på de to batteriene som er parallellkoblet med 16mm2 kabler, så kan (utlignings)strømmen bli ganske stor, men som sagt kortvarig. Når du anskaffer sikringer kan det være en fordel å velge en type som finnes både i 63 og kanskje 125 Amp slik at du lettvint kan øke kapasiteten, hvis det skulle vise seg nødvendig. Redigert 28.Juli.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
eivindch Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg har temmelig likt opplegg som deg, "vannskjønnhet". Men da start- og baugbatteri ikke er identiske vil jeg ikke ha dem koblet sammen kontinuerlig og har skilt dem med rele som styres av hovedbryteren til startstrømmen. Det hadde kanskje vært lurere å la det styres av D+ (61) fra generatoren. Jeg vurderte aldri sikring (har selvfølgelig sikring til baugpropell og winch). Skulle jeg hatt det, var det i så fall kun som sikring mot kortslutning. Men mindre kortslutning skjer, vil det ikke gå store strømmer i mine 16kv. kabler. Jeg ser for meg at det kun kan skje dersom et av batteriene skulle være nesten utladet. Startmotor og baugpropell går ikke mer enn 5 sek. ad gangen og da rekker ikke kabelen å bli veldig varm. Ankerwinch drives også av baugbatteriet. Den går jo noen flere sekunder, men den drar ca. 80A - ikke stort mer enn 16kv. kabler normalt skal klare. Jeg har hatt det slik i ca. 10 år, og det har fungert fint. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hvis det er slik at du har koblet sammen to ulike batterier uten skillediode slik at de blir en batteribank så ville jeg gjort noe med dette før jeg vurdert sikring. Det er overveiende sannsynlig at de to batteriene har forskjellig motstand og da kommer de til å ta knekken på hverandre om en stund. Så jeg ville enten satt en skillediode mellom dem eller tatt vekk det ene. Alternativt, hvis det ene er nytt kjøpt ett makent og latt dem være en bank. Selv har jeg en forbruksbank og et eget batteri til baugpropellen som står forut med skillediode mellom bankene. Jeg bruker også batteriet til baugpropellen som startbatteri. Startmotoren bruker jo mye mindre strøm en baugpropellen slik at de kablene, som er de samme som ladekablene, trenger ikke være så saftige. På den måten trenger du ikke å ha tre banker. Hvis du er bekymret for at det kun er ett batteri til start/baugpropell så sett inn ett makent ved siden av hvis det andre er nytt. Da sparer du problemene med de tykke kablene og kan glemme sikringen. Når det gjelder ankervinsjer så kjør gjerne den foran også på startsiden så kan du ta den bak på forbruk. Dette er uansett ukomplisert for når bruker du disse uten at motoren går, og hvor lenge kjører du dem egentlig av gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Sikker på det ? Ja, jeg så det samme og smilte med meg selv. Dette må være en av de mest udødelige påstander som verserer blant båtfolket .... :giggle: Parallellkoblede batterier har samme spenning (bortsett fra et bagatellmessige spenningstap i kabelen). Men setter man inn denne "saliggjørende" skilledioden, så blir spenningsforskjellen mellom de parallellkoblede batteriene plutselig ca 1 volt - og det er ingen god løsning. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jori Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Så også det samme, men siden jeg har "rotet" en gang før i denne tråden valgte jeg nå klokelig å tie, hehe. Men interessant som Poseidon hevder, denne påstanden kommer til stadighet opp igjen med beskjed om å kjøpe to identiske batterier samtidig. Ellers har vel denne skilledioden en større funksjon på å skille startbank og forbruksbank, gi en av de prioritet ved lading. Her diskuteres det jo også høylydt hva som er lurest å gi prioritert og uenigheten er stor. Men nå sporer vi kanskje av denne tråden litt? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 .... Men interessant som Poseidon hevder, denne påstanden kommer til stadighet opp igjen med beskjed om å kjøpe to identiske batterier samtidig.... Det kan iallefall virke som om batterileverandørene er veldig begeistret for at denne oppfatningen verserer i kundekretsen. Og siden en batteriselger lett kan oppfattes som en batteriekspert har det lett for å bli noen bukker og noen havresekker :giggle: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sail S Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Vel vel, mulig min kunnskap kanskje er utdater i så fall beklager jeg misinformasjonen. I min båtverden har jeg alltid lært at slik er det og forholdt meg til det. Det som var grunnlaget for dette slik jeg oppfattet det var at med forskjellig indre motstand vil man få problemer med å få ladet begge effektivt. Den eneste egenerfaringen jeg har i forhold til dette var på 80-tallet da jeg satt inn en el kjøler i seilbåten og forsterket batteribanken med ett batteri til. Da den ventede effektøkningen uteble gikk jeg litt dypere i materien fant jeg ut at de to batteriene sammen ikke lot seg lade helt opp. Da ble jeg fortalt at man aldri må sette batterier med forskjellig spenning sammen i parallell og siden har jeg forholdt meg til det og trodd det har vært en sannhet. Hvis det nå er tilbakevist som tull så bøyer jeg meg ydmykt i støvet. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Med fare for å gjøre forvirringen komplett her så vil jeg si at jeg ikke liker løsningen med 16q kabel mellom batteriene. Trusteren vil trekke fra begge batteriene, men selvsagt litt mindre fra det bakerste batteriet pga. spenningsfall i kabelen. men du kan risikere at en 63A sikring mellom batteriene vil ryke. Å sikre denne opp høres skummelt ut, for hvis noe skjer med det fremste batteriet, f.eks at polskoen mister kontakt med polen, så vil all strøm til trusteren leveres fra det bakerste batteriet, og da risikerer du at den 16q kabelen brenner opp... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 ... Trusteren vil trekke fra begge batteriene, men selvsagt litt mindre fra det bakerste batteriet pga. spenningsfall i kabelen. men du kan risikere at en 63A sikring mellom batteriene vil ryke. Å sikre denne opp høres skummelt ut, for hvis noe skjer med det fremste batteriet, f.eks at polskoen mister kontakt med polen, så vil all strøm til trusteren leveres fra det bakerste batteriet, og da risikerer du at den 16q kabelen brenner opp... Det verste som kan skje hvis denne sikringen ryker er at thrusteren går kun på det forreste batteriet, inntil den eventuelt stopper pga tomt batteri. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Det verste som kan skje hvis denne sikringen ryker er at thrusteren går kun på det forreste batteriet, inntil den eventuelt stopper pga tomt batteri. Jo, men du antydet muligheten for å sikre opp, jamfør innlegg 4. Med tanke på at en truster trekker flere hundre ampere så finner jeg det overveiende sannsynlig at det vil gå mer enn 63A fra bakerste batteri, og da er trådstarter like langt. Man kan jo prøve, som du er inne på så vil det ikke være farlig så lenge man forholder seg til 63A sikring... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 (redigert) Medusa : Med tanke på at en truster trekker flere hundre ampere så finner jeg det overveiende sannsynlig at det vil gå mer enn 63A fra bakerste batteri, og da er trådstarter like langt. I første innlegg skriver trådstarter at det er et vsr BEP rele som sørger for lading av batteri i baugen. Det betyr at så snart trusteren starter så blir forbindelsen mellom batteriene brutt da et slikt rele bryter forbindelsen når spenningen faller. Og spenningen faller garantert såpass at dette skjer. Høyt strømforbruk = stort spenningsfall. Skulle likevel rele feile så blir det sikringen sin jobb å forhindre ytterlige skade. Men litt tvilsomt kan det bli hvis releet begynner å trippe. Det vil det sikkert gjøre, og strømmen kan kortvarig bli over det sikringen kan tåle. Trippingen skjer når spenningen stiger for hver gang releet kobler ut. Når det da kobler inn igjen farer det mye strøm til batteriet foran da trusteren fremdeles er i gang. Så faller spenningen straks igjen og kobler det ut. Men slik kan du risikere å ha det gående, så sjekk med releets lampe hvor mye det kobler ut og inn i løpet av noen sekunders bruk av truster. Redigert 31.Juli.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 I første innlegg skriver trådstarter at det er et vsr BEP rele som sørger for lading av batteri i baugen. Det betyr at så snart trusteren starter så blir forbindelsen mellom batteriene brutt da et slikt rele bryter forbindelsen når spenningen faller. Og spenningen faller garantert såpass at dette skjer. Høyt strømforbruk = stort spenningsfall. Skulle likevel rele feile så blir det sikringen sin jobb å forhindre ytterlige skade. Jepp, overså den. Da skulle opplegget bli både trykt og godt. Med forbehold om at releet er stort nok til å bryte de startstrømmer som her vil oppstå.. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Jeg moterte inn en 80 amp automatsikring fra BEP,da det var et litt tynt utvalg på maritim den dagen jeg var der. Problemet nå er at ladespenningen på startbatteriene er så lav at laderelet aldri "åpner opp" for lading til baugbatteriet.Dette ser jeg ved at indikatorlyset lyser rødt og ikke grønt. Når jeg ser på spenningen når jeg kjører,så ligger den på ca 13,5 volt,noe som jeg vet er veldig lavt,men usikker på hva jeg kan gjøre med det?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.