Jump to content

Elektrisk spørsmål angående ny baugthruster


beauty of aqua

Recommended Posts

....

Når jeg ser på spenningen når jeg kjører,så ligger den på ca 13,5 volt,noe som jeg vet er veldig lavt,men usikker på hva jeg kan gjøre med det??

 

Tja, det første spørsmålet blir jo hvor målte du spenningen og hva målte du med?

Spenningen ut fra generator/regulator kan være temmelig forskjellig fra spenningen som påtrykkes batteriet.

Hva du måler med betyr også en del, det finnes drøssevis av billiginstrumenter som viser sånn "ca omtrent"  -  og da viser det gjerne 1 volt feil.

Men hvis det er sikkert at spenningen på batteripolene er kun 13,5 volt, da bør du gjøre noe for å få den opp. Hvilken generator og regulator har du?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg moterte inn en 80 amp automatsikring fra BEP,da det var et litt tynt utvalg på maritim den dagen jeg var der.

 

Problemet nå er at ladespenningen på startbatteriene er så lav at laderelet aldri "åpner opp" for lading til baugbatteriet.Dette ser jeg ved at indikatorlyset lyser rødt og ikke grønt.

Når jeg ser på spenningen når jeg kjører,så ligger den på ca 13,5 volt,noe som jeg vet er veldig lavt,men usikker på hva jeg kan gjøre med det??

 

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du har diode der. De er jo i samme bank. Jeg skjønner at dioden er tenkt å lade start først og deretter thruster, men jeg ser ikke det helt store poenget i det. Noe annet om den skiller mellom start- og forbruksbank. Kan jo hende jeg overser noe som Poseidon kan korrigere meg på?

Link to post

jeg ser på voltmeteret på førerplassen.Har tenkt som så at de sikkert viser feil,men iom at laderelet ikke åpner opp,så er de nok sikkert riktig.voltmeteret mitt er forsvunnet,så skal få kjøpt meg ett nytt imorgen.

 

type dynamo er jeg usikker på,men det er vel rart om begge er gåen...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
beauty of aqua

Postet I dag 00:37

dioden er der fordi han i båtbutikken anbefalte det.Han hadde et skikkelig dyrt et som han hadde spart til meg :lol:

 

 

Nå tror jeg vi må få litt oppklaring. Dioden ???? hvor er den. Leser og leser, men finner ikke at du har nevnt diode tidligere. Er det nok en misforståelse, for verken automatsikring eller BEP releet er diode og gir heller ikke konstant spenningsfall slik en skillediode vanligvis gjør. I så fall, hvor er dioden plassert ? Vil ikke være krass, men det har ingen hensikt å diskutere feil på anlegget før spørsmål om diode er avklart :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

.Her er det også montert inn et BEP rele som slipper ladestrøm igjennom når spenningen er kommet over 13,7 v tror jeg det var.

 

 

 

Hegra. med diode i praten her menes vel egentlig BEP Releet. Men er jo samme sak, hvorfor ha det på samme bank? Igjen er jeg sikkert litt på bærtur, men hva er vitsen med å slippe igjennom spenning først ved 13,7 volt? En vanlig dynamo vil jo yte mellom 13.5 til 14,2 volt. Bedre at den dytter på 13,5 eller ikke noe fordi det releet sperrer!

Trodde egentlig funksjonen til slike releer var å sikre en jevn lading, sikre at det kutter hvis ladingen blir for høy, slik at batteriet ikke går til bloksberg? Men jeg har ikke slik rele selv så vet ikke hvordan det funker. Dog har jeg det skillereleet BEP/BT saken som prioriterer lading på en bank under 12.8 volt og skal ha 13.3 volt før neste bank får aksess til ladestrøm. Har vel egentlig en mistanke om at det kanskje er en slik sak som BoA mener her?

 

Edit: Legger ved link til BT sin manual for skillerele: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_man.pdf

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Jori : Hegra. med diode i praten her menes vel egentlig BEP Releet. Men er jo samme sak, hvorfor ha det på samme bank?

 

Skillediode er ikke helt samme, men det brukes i likhet med skillerele til samme oppgave for å holde batterier adskilt fra hverandre. Skillediode har den ulempen at den gir spenningsfall mellom dynamo og batteri og i dette tilfellet kunne en diode være forklaringen på den lave ladespenningen hos trådstarter. Nå var det altså ingen skillediode og da skyldes den lave spenningen andre årsaker, for et rele gir ikke nevneverdig spenningsfall.

Så lenge kablene frem til batteri er såpass tynne bør nok releet være der. Det vil stenge av for strømmen når trøster er i bruk slik at ikke kabler blir varme. Det er nok det som er tanken med releet. 

Men releet er ikke årsak til lav spenning. Hva var spenningen før arbeidet trusteren startet?

Link to post

 

Så lenge kablene frem til batteri er såpass tynne bør nok releet være der. Det vil stenge av for strømmen når trøster er i bruk slik at ikke kabler blir varme. Det er nok det som er tanken med releet. 

 

Men nå er jo sikringer montert inn for å hindre varmgang, så da synes vel releet litt unødvendig? Dessuten åpne på 13,7v er høyt det. Mange regulatorer klarer jo ikke så mye. Fra bilens verden er jeg vant med at alt mellom 13.5 til 14.2 volt er akseptabel lading. I så henseende er ikke TS sin 13.5 volt målt galt.om det er målt med gode instrumenter. Klart det er ønskelig å ha lading mellom 14-14.2 volt men kan jo skyldes regulator i dette tilfellet. Det virker på meg som at det er bedre å få lading på 13.5 volt eller ikke noe lading i det hele tatt? Men er jo ikke sikkert det er ett skillerele da?! TS har jo bare opplyst om BEP-rele og åpner opp først ved 13.7 volt (synes høyt for meg)?

Link to post

Har vel alltid vært lav spenning,men jeg er flink og lade batteriene med 220 v lader.Syns alle snakker om en idiell ladespenning på 14,4v.Det har jeg aldri opplevd og ha på noen av mine båter...typisk har vel vært fra 13,5-14 v...bestilte en ekstern laderegulator til forige båt,men det var    såpass avansert og få koblet opp for meg,at jeg til slutt ga opp og peilet oljen istedenfor..det fikk jeg til :yesnod:

 

Strøm i båt er ikke helt min greie.Kunne godt tenkt meg og få levert inn båten til noen som kan dette,så jeg kunne fått en gjennomgang på hele det elektriske anlegget.Men er ikke så lett og finne folk her i området rundt bergen,,noen som vet?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

På min båt er trusteren koblet direkte på startbatteriet, og slik har jeg hatt det i alle år.

 

Hvorfor ikke forenkle det hele ved å fjerne releet samt bytte ut 16q med 70q kabel. Da vil du ha et anlegg som er enkelt og greit uten ekstra feilkilder. Trusteren vil selvfølgelig trekke noe strøm fra startbatteriet, men til gjengjeld så får startmotoren ekstra kraft fra trusterbatteriet.

Man bruker jo trusteren kun når motoren er i gang, og er det ingen andre forbrukere på disse to batteriene så kan jeg ikke forstå at det skulle bli problemer med at startbatteriet skulle tømmes.

Link to post
Jori : Men nå er jo sikringer montert inn for å hindre varmgang, så da synes vel releet litt unødvendig?

 

Å bytte sikring eller trykke inn en automatsikring for hver gang truster har vært i bruk er vel ingen god løsning :nonod: . Sikringen skal være der i tilfelle releet feiler.

Jeg vil påstå at ladespenning under 14 volt er for dårlig. I gamle dager med små dynamoer og enda til likestrømsdynamoer kunne nok 13 tallet være godt nok, men ikke i dagens biler og båter.

 

Selv har jeg skilledioder, men dynamo har en senseledning som måler spenning på forbruksbatteri. Da reguleres ikke spenningen ned før det er 14,4 volt på batteriet og da er det rundt 14,7 volt ut på dynamo.

Altså kompenserer sensekabelen for spenningsfallet på 0,3 volt som diodene skaper.

Ett anlegg med skilledioder uten denne kompensasjonen vil gi for lav ladespenning så det er viktig å vite hva man har om bord .

 

For øvrig har jeg samme løsning som Medusa og er veldig godt fornøyd med det, men uansett bør nok ladingen sjekkes opp siden den er såpass lav.

Må være noe nytt at releet lyser rødt når det er utkoblet og grønt ved innkoblet. Sikker på det ? Trodde det bare lyste når det var innkoblet, men mulig det er forandring på nye releer.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

På min båt er trusteren koblet direkte på startbatteriet, og slik har jeg hatt det i alle år.

 

Hvorfor ikke forenkle det hele ved å fjerne releet samt bytte ut 16q med 70q kabel. Da vil du ha et anlegg som er enkelt og greit uten ekstra feilkilder. Trusteren vil selvfølgelig trekke noe strøm fra startbatteriet, men til gjengjeld så får startmotoren ekstra kraft fra trusterbatteriet.

Man bruker jo trusteren kun når motoren er i gang, og er det ingen andre forbrukere på disse to batteriene så kan jeg ikke forstå at det skulle bli problemer med at startbatteriet skulle tømmes.

Er samme opplegg jeg har og har beskrevet i ett av mine tidlige innlegg. Dog har jeg en hovedstrømsbryter til thruster, så man kan slå av skulle den henge seg opp. Minuset er som sagt at strekket er langt for TS 6.5m og thrusteren kraftig, slik at han må bruke 95mm2 tykkelse ville jeg anbefale. Disse ledningene koster det hvite ut av øyet pr meter, så det blir en stor ekstra kostnad. Men da ville også opplegget bli veldig bra for å at batteriene skal kunne hjelpe hverandre begge veier.

 

 

.Syns alle snakker om en idiell ladespenning på 14,4v.

 

Kan godt være at det er helt optimalt, men samtidig er man på 14,4 veldig nære den øvre grensen. For høy voltstyrke inn på batteriene og du knekker de. Dette vil sikkert variere fra produsent til produsent hvor mye de tåle. Jeg vil anta at over 14.8 så begynner ladingen å bli for høy for batteriene over tid.

 

Ser også i praksis at mange vedlikeholdsladere jobber mellom 12,7 til ca. 13.5, dette er for og ikke ødelegge levetiden til batteriene. Samtidig ser jeg i egen båt som alltid ligger på vedlikeholdslading at batteriene mister syre ila en sesong.

Link to post

Å bytte sikring eller trykke inn en automatsikring for hver gang truster har vært i bruk er vel ingen god løsning :nonod: . Sikringen skal være der i tilfelle releet feiler.

Jeg vil påstå at ladespenning under 14 volt er for dårlig. I gamle dager med små dynamoer og enda til likestrømsdynamoer kunne nok 13 tallet være godt nok, men ikke i dagens biler og båter.

.

 

Ikke uenig i at optimal lading er over 14 volt, Spørsmålet er vel bare hvor mye skal man betale for å få til det når dynamoene gir litt lite som nå er tilfelle? Ser på egne instrumentvoltgivere (ikke til å stole på) at lading hos meg også ligger på ca 13.8 V på begge motorene og jeg har 90 amps dynamoer. Slår meg til ro at det fungerer bra sammen med vedlikeholdslading på land. Jeg er ikke villig til å betale flere 1000-lapper for å øke dette. Så lenge man har nok strøm til start er jo alt vel, og minst mulig forbruk bør jo kobles på denne bank. Unntaket er vel thruster og kanskje anker som har mye samme forbruksmønster som starter og krever de samme egenskaper av batteriene!.

 

Jeg tolker TS at hovedproblemet nå er at det ikke kommer lading til det fremre thrusterbatteriet. Dette kan skyldes BEP-releet, men kan jo også skyldes andre ting? Den lette løsningen for å få strøm frem er jo og direkte paralellkoble med en sikring. Skal jammen kjøre thruster lenge skal sikring slå ut, så i praksis vil nok ikke det skje

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Minuset er som sagt at strekket er langt for TS 6.5m og thrusteren kraftig, slik at han må bruke 95mm2 tykkelse ville jeg anbefale. Disse ledningene koster det hvite ut av øyet pr meter, så det blir en stor ekstra kostnad. Men da ville også opplegget bli veldig bra for å at batteriene skal kunne hjelpe hverandre begge veier.

 

 

 

 

Siden han har et ekstra batteri framme så mener jeg det holder med 70q kabel. Det fremste batteriet sørger for at spenningsfallet på truster ikke blir for lavt og samtidig begrenser det strømmen gjennom kabelen fra det bakerste batteriet.

 

En annen ting er at på så lange strekk hvor +/- kabler av denne dimensjonen ligger sammen kan det også være en fordel å legge i hvert fall en av dem i ekstra beskyttelse, f.eks k-rør som ekstra mekanisk beskyttelse mot kortslutning...

Link to post
Jori :  Den lette løsningen for å få strøm frem er jo og direkte paralellkoble med en sikring. Skal jammen kjøre thruster lenge skal sikring slå ut, så i praksis vil nok ikke det skje

 

Vel, jeg har ingen erfaring hvor vidt sikring ryker eller ikke, men det blir jo kabelens lengde og tykkelse som bestemmer sikringens størrelse, og ikke hva man selv synes er stor nok styrke. Holder den så holder den, og da er det vel greit nok :yesnod: . Det kan nok være vel så stor fare for at sikring ryker når man starter motoren, men en bryter forhindrer jo det. Jeg ville bare gi en forklaring på hvorfor releet er der.

At det nødvendigvis skal koste flere tusen og oppnå høyere ladespenning er ikke sikkert. Det kan være så enkelt som dårlig kontakt et sted eller som allerede nevnt , feil på måleinstrumenter.

Link to post

Dette begynner  bli gøy. Personlig mener jeg at startbatteriet skal forbeholdes den oppgaven det er gitt  - å  kunne starte motoren. Ingenting annet. Derfor er spenningsstyrte skillerele, som f.eks. det som her omtales som "BEP"-rele, en gave til båtfolket fra de høyere makter.

 

Har ikke lyst til å trekke dette for langt for det er ikke trådstarter tjent med. Vil allikevel si at det nok er litt forskjellig filosofi omkring dette. Et startbatteri i en bil tar seg av alle strømforbrukere, og det går i de fleste tilfeller veldig godt.

Jeg vil mene at å benytte et batteri kun til start er mye bortkastet kapasitet, med litt forbehold om hvordan den enkeltes el.anlegg er bygget opp..

 

Når det gjelder Poseidon's påstand om at instrumenter kan avvike i visning så kan jeg underskrive på det. Jeg har et relativt billig "multimeter" av typen med åpen tang i enden, liggende i verktøykista i båten. Dette vil jeg nærmest kalle ei prøvelampe for det viser ikke desimaler etter komma. Det er et digitalt Fluke og ubrukelig til å måle ladespenning. Når jeg skal måle ladespenning må jeg ty til en helt annen Fluke..

Link to post

Dette begynner bli gøy. Personlig mener jeg at startbatteriet skal forbeholdes den oppgaven det er gitt - å kunne starte motoren. Ingenting annet. Derfor er spenningsstyrte skillerele, som f.eks. det som her omtales som "BEP"-rele, en gave til båtfolket fra de høyere makter.

Er det ikke lurt at thrusterne også henter strøm rett fra dynamoene? Har man skillerele til thrusterbatteriene vil jo denne slå ut og man henter kun fra batteriet. Vet ikke hvor mange ampere dynamoene klarer å levere på tomgangsturtall?

Link to post

Jeg ville foretrukket en løsning der thrusterne kun tok strøm fra eget batteri. Å skille så svært maskineri som en thruster galvanisk fra forbruksbatteriene vil også spare ev. radioutrustning for en massiv støyplage.

Regner med du prater i generelle vendinger nå? TS sier ikkenoe om at startbank er koblet opp sammen med forbruksbank. Derimot sier han som så mange av oss har gjort paralellkoblet start- og thrusterbatteri, Ser ikke noe fare i det jeg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...