Jump to content

montere digital styringsenhet på Ebersprächer D4 - hvor vanskelig?

Bitteliten

Recommended Posts

Har en D4 med "analog" styringsenhet i Nimbusen. Har en tanke om at det kan være smart å sette på en digital styringsenhet i stedet for å kunne styre varmeren bedre og kunne lese av og slette feilkoder.

http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-digitalmodulator-p-1935

Jeg er definitivt ikke elektrikker - men har etterhvert blitt erfaren med både avbiter og kabelsko tang. Men å lese koblingsskjemaer - der er jeg ikke god - for å si det mildt.

Så derfor spørsmålet: hvor vanskelig er det å bytte fra analog styringsenhet med ekstern temp sensor (den står rett ved siden av styringsenheten) til den digitale styringsenheten?

Det er ikke vanskelig, men det krever nøye studering av koblingssjemaet.

Jeg har både byttet styreenhet + ekst tempsensor på D5 og montert to D4 fra nytt uten å støte på problemer.

Vil absolutt anbefale egen tempsensor på disse, da jeg har erfart at den styrer mye bedre enn den innebygde i 801.

I tillegg trenger man ikke tenke på sol og luftsirkulasjon rundt styreenheten når 801 plasseres.

Her er en liten liste fra butlertechnik som viser kompatibilteten, og begrensningene med eldre varmere og 801-styringsenheten.

Eberspacher 801 Modulator is suitable for the following heaters

Eberspacher D2 Airtronic Heater  Eberspacher D4 Airtronic Heater
Eberspacher D4S Airtronic Heater
Eberspacher D5 Airtronic Heater

Can be used with the following heaters with restricted functions - No vent mode or Temperature ramp :

Eberspacher D1LCC heater

Eberspacher D3LCC hearer

Eberspacher D5LC heater

Eberspacher D8LC heater

Koblingsskjemaet til kontrolleren gir fargekoder etc, men må avogtil kombineres med skjema for den varmeren du har for å bli korrekt.. er små variasjoner i fargene/stripene oppigjennom årene.

Er ikke mange lederne, og en grei jobb å bytte. Ville som Fjellbonden beholdt ekstern tempsensor.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Fjellbonden sier at det er greit - men man må være nøyaktig. Tjorven sier det er enkelt.

Så hva skal man gjøre? Er alle ledninger som trengs til den digitale boksen også i bruk på den analoge? hva gjør man med ekstern temp sensor til analog - kan den beholdes?

En trinn for trinn beskrivelse med bilder hadde vært flott :thumbsup:

Vil absolutt anbefale egen tempsensor på disse, da jeg har erfart at den styrer mye bedre enn den innebygde i 801.

I tillegg trenger man ikke tenke på sol og luftsirkulasjon rundt styreenheten når 801 plasseres.

Jeg har byttet til 801 regulatoren for min Eber D2 varmer. Jeg plasserte regulatoren i samme "hullet" som den gamle analoge og føleren fra den gamle regulatoren koblet jeg fra. Eksternføleren sitter rett ved siden av regulatoren, og det er en grei plass som ikke påvirkes av sol eller andre ting. Men vil jeg få bedre regulering om jeg bruker den gamle eksterne sensoren sammen med 801 regulatoren? Slik det fungerer nå, må jeg dersom jeg ønsker 20gr. stille regulatoren på 24gr.

En annen sak er at displayet på 801 regulatoren har mistet flere segmenter slik at det er vanskelig å se hva temperaturen er. Dette skjedde etter et par år. Regulatoren har ikke vært utsatt for vann eller noe annet, men den sitter under kalesjen og ikke inne i et 100% beskyttet område i min Saga 27.

Men altså: Vil jeg få bedre regulering med ekstern sensor enn den som sitter i 801 når de er plassert 15cm fra hverandre?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Jeg har gjort dette for noen år siden og det er ikke noe hokus pokus. Men du burde både kunne lese og forstå skjemaet før du setter I gang. Mener å huske at en av fargekodene på en av ledningene ikke stemte overens hos meg. Etter at man har lest skjemaet, så er det jo bare og løsne den gamle regulatoren og sjekke med ledningen fra denne om du får det til å stemme overens med den nye, FØR man beginner å frakoble noe.

Jeg har byttet til 801 regulatoren for min Eber D2 varmer. Jeg plasserte regulatoren i samme "hullet" som den gamle analoge og føleren fra den gamle regulatoren koblet jeg fra. Eksternføleren sitter rett ved siden av regulatoren, og det er en grei plass som ikke påvirkes av sol eller andre ting. Men vil jeg få bedre regulering om jeg bruker den gamle eksterne sensoren sammen med 801 regulatoren? Slik det fungerer nå, må jeg dersom jeg ønsker 20gr. stille regulatoren på 24gr.

En annen sak er at displayet på 801 regulatoren har mistet flere segmenter slik at det er vanskelig å se hva temperaturen er. Dette skjedde etter et par år. Regulatoren har ikke vært utsatt for vann eller noe annet, men den sitter under kalesjen og ikke inne i et 100% beskyttet område i min Saga 27.

Men altså: Vil jeg få bedre regulering med ekstern sensor enn den som sitter i 801 når de er plassert 15cm fra hverandre?

Lars H.

Jeg har to D4, en med og en uten ekstern tempsensor. Den med styrer mye bedre enn den uten, så jeg tror du vil få en bedre styring. Displayet utvikler varme som tilfører den innebygde sensoren 2-3°C.

Det samme opplevde jeg på en D5 som jeg byttet til miniregulator og ekstern tempsensor.

@ Lars H : Den eksterne tempsensoren vil nok ikke gi en annen eller jevnere regulering i forhold til temperaturen, men om man allerede har den, gir den mer valgmuligheter ift. plassering, nede ved bena, i salongen eller annet.

Eksterne tempsensoren har også en litt mer åpen konstruksjon enn den lille åpningen som er i 801 for måling av temperatur, og vil mulig reagere raskere/bedre på temperaturendringer pga. dette.

Hadde motsatt erfaring av dine på min forrige Eber D4+, der temperaturinnstillinger alltid måtte 2-4 grader lavere på 801 for å oppnå den valgte temperaturen.

Har en D3LC compact nå som fungerer fint med 'analog' regulator og ekstern tempføler, usikker på om denne vil fungere bra med 801, da det beskrives at temperatur-ramping ikke vil fungere(?).

Men dette er mulig en annen funksjon enn nåværende 4 trinn med low-med-high-power (1000-3500W avgitt varme).

Fjellbonden sier at det er greit - men man må være nøyaktig. Tjorven sier det er enkelt.

Så hva skal man gjøre? Er alle ledninger som trengs til den digitale boksen også i bruk på den analoge? hva gjør man med ekstern temp sensor til analog - kan den beholdes?

Lurt å gjøre som JRK anbefaler, telle ledere og sammenligne farger før man begynner.

Hvis dette harmonerer er det plankekjøring, hvis ikke så er det greit å undersøke/planlegge litt.

Koblingen av den eksterne tempsensoren er beskrevet i koblingsskjemaet. Mener jeg måtte bruke litt ressurser på å finne ut hvilken forbindelse som "ikke skal opprettholdes", men det ble logisk for meg til slutt.

.. Koblingen av den eksterne tempsensoren er beskrevet i koblingsskjemaet. Mener jeg måtte bruke litt ressurser på å finne ut hvilken forbindelse som "ikke skal opprettholdes", men det ble logisk for meg til slutt.

Det norske koblingsskjemaet i Seatronic- linken fra Bitteliten for 801 regulatoren synes jeg er det beste, og er gjerne litt ulikt det som følger med varmeren.

Mrk. utropstegn på pinne 3(ulik brun fargekobinasjon) og kommentar på grå/pinne 5 ang. ekstern tempsensor.

Kommentaren kunne hatt en enda mindre teskje(evt. bare (*) på ene siden i tabellen), men jeg forstår det slik at grå forbindelse til tempsensor skal KUN være mot varmer, og IKKE mot kontrollpanel.

Brukte det norske skjemaet med forklaring (fra linken), syntes det var lettforståelig og ledningsfargene stemte. Et par ledninger skulle ikke brukes, gikk greit fram av anvisningen.

Gjorde en feil: satte den største kontakten (hunnkontakten tror jeg) på displaysiden, da ble gjennomføringshullet for lite og måtte justeres litt.

Har ikke ekstern sensor, fungerer fint likevel. Har panelet på et gunstig sted.

http://www.seatronic.no/pdf/eber/Digitalmodulator_801_elskjema_ver03_250309.pdf

Slik jeg leser skjemaet er det i utgangspunktet bare en ledning som er forskjellig: Brun/hvit kabel skal kobles mot Brun

Ellers tolker jeg skjemaet at hvis man vil ha på ekstern sensor skal den grå ledningen brytes og kobles bort fra varmer til sensor/panel. Mao pin 5 blir ikke koblet sammen.

Det jeg er litt usikker på om den brun/hvite og den grå ledningen som skal in på ekstern sensor allerede er på plass for de som har manuelt bryterpanel? Er den det er det bare det bare å bryte #pin5 så kan man bruke sensoren uten å koble om noe. (Jeg vil anta at det er slik) kan noen som har montert evt. bekrefte?

Redigert av Jori (see edit history)

http://www.seatronic.no/pdf/eber/Digitalmodulator_801_elskjema_ver03_250309.pdf

Slik jeg leser skjemaet er det i utgangspunktet bare en ledning som er forskjellig: Brun/hvit kabel skal kobles mot Brun

Ellers tolker jeg skjemaet at hvis man vil ha på ekstern sensor skal den grå ledningen brytes og kobles bort fra varmer til sensor/panel. Mao pin 5 blir ikke koblet sammen.

- Da tolker vi det likt, Grå ledning kun koblet fra varmer til tempsensor

Det jeg er litt usikker på om den brun/hvite og den grå ledningen som skal in på ekstern sensor allerede er på plass for de som har manuelt bryterpanel? Er den det er det bare det bare å bryte #pin5 så kan man bruke sensoren uten å koble om noe. (Jeg vil anta at det er slik) kan noen som har montert evt. bekrefte?

- På tysk elektro/elektronikk/biler eks. er somregel brun negativ/minus/felles, med tilleggsmerking om det ikke er direkteforbindelse. Stripe/stipling el.a. kan da bety at det er styre/signaljord, hører til et frittstående system el.l. Antar også det er slik.

Så engang her, mulig det var IMS eller noen andre som forklarte funksjonen på alle lederne/fargene og mulighetene. Ofte enklere å forholde seg til funksjon istedet for farge :)

• 6 år senere...

Løfter denne…

skulle bytte ut i min båt i går. Prøvde å koble opp, men har nok blingset på ei ledning selv om jeg studerte skjema greit. Ingen liv i display, fant feilen, kobla opp og var fortsatt ikke liv. Leita båten rundt etter sikringsholder og fant til slutt denne… der var 5A sikring røket, men 25A sikring hel. Prøvde å sette i en ny 5A sikring og kobla opp både det nye og gamle displayet, men det er ikke liv i noen av de nå.

Hvor skal man begynne å feilsøke da?:confused: funka helt fint før jeg satt i gang

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...