grankenneth Startet 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2015 Hei. Jeg, min far og bror skal reise fra Oslo og mot København i morgen. Satser på å komme til Gøteborg i løpet av morgendagen, men etter det er det egentlig været som styrer. Noen som har forslag til hvor vi kunne reist? Har litt lyst til å krysse Kattegat også men litt usikker på været..? Vi er båtvante og båten er en Elan 35HT så vi tåler litt vær men skal jo først å fremst ha en koselig tur. Forslag mottas med takk, mvh Kenneth. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Har akkurat vært nedover selv, treukers ferie hvor København ble endedestinasjonen. Vel, vi prøvde å seile forbi Malmö også, men vinden og strømmen ville det ikke slik, og forholdene tatt i betraktning hadde jeg ikke lyst til å skifte kurs eller ta ned seil. Bohuslän nedover mot Göteborg er fantastisk, det er verd å bruke litt tid på den strekningen dersom det høver seg slik med været og dersom man finner plass i gjestehavner og/eller uthavner. Reisen er stort sett innomskjærs dersom man ønsker det slik, det er noen få korte strekk det kan skvalpe litt på, men ellers rolig. Vi gikk tilnærmet uten stopp denne gangen, mye pga været; stoppet høyst midlertidig ved en reservert brygge i Kungshamn for å handle mat på vei nedover, og hadde noen timer i Strömstad for klesvask og shopping på vei nordover. I jul tok vi to ukers ferie og dro til Göteborg og tilbake - og fortsatt mange steder vi hadde lyst til å stoppe, men ikke hadde tid til å stoppe - skulle ønske vi hadde hatt tre uker! Göteborg er en fin by. Den offisielle gjestehavna ligger temmelig sentralt til, men det er en ganske liten og ganske dyr havn. Vi la oss på andre siden av elva, der var det greit tilbud med kollektiver, men ingen fasciliteter og relativt dyr havneleie tatt i betraktning at det ikke var noen fasciliteter. Det kom noen andre forslag til havner da jeg spurte i den laaange tråden med "status langs svenskekysten". Vel, det er lett å finne et sted å lemne båten i Göteborg dersom man bare er frekk nok, mye bryggeplass totalt sett :-) Sørfor Göteborg er det et lite stykke til hvor man kan skjule seg bak øyer, men etter det er det åpent, da kommer man seg ikke utenom skvalping - selvfølgelig mye avhengig av værforholdene. Blåser det østfra er det jo relativt trivielt å klamre seg fast til svenskekysten hele veien ned til Helsingborg, kommer vinden vestfra sliter man litt mer. Les https://baatplassen.no/i/topic/110258-gjestehavner-i-og-rundt-københavn/angående gjestehavner i København. Redigert 29.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MajorAndy Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Stykket fra Nidingen tyr til Helsingør er som skrevet ovenfor helt åbent. Jeg har sejlet der i mange år, flere gange og i forskellige både. Min erfaring er, at det ikke skal blæse meget mere end 5-6 m/s fra vestlige retninger før det bliver umorsomt og er det 8-10 m/s er det decideret ubehageligt. Vær også opmærksom på at det tager noget tid efter en periode med kraftig vind før dønningerne lægger sig. Fra østlige retninger går det lettere, men de kan tælles på en hånd hvornår der er dage med østlig vind her.... Det gode er, at med en marchfart på 20-25 knob så tager hele stykket fra Gøteborg til Helsingør kun 4-5 timer, så det er hurtigt overstået. Gode havne på dette stykke er Gottskär, Varberg, Traslövsläge, Torekov, Båstad og Mölle. Er du først nede i Øresund er der læ fra vestlige vinde og mange rigtig fine havne både på svenskesiden og på danskesiden. De fleste herinde, der har sejlet til København, beskriver det som en rigtig fin oplevelse og man kan jo ligge inde i selve byen flere steder, så det kan jeg kun anbefale! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Le i Øresund ja ... det opplevde vi virkelig, jeg tenkte ikke over det engang, før jeg plutselig ramlet ut av senga da vi ikke lengre var i le for land (fruen stod ved roret, jeg måtte opp å hjelpe til med å rulle inn litt seil). :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.