BårdK Startet 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2015 Det er mange på forumet som er de reneste tekniske eksperter og som har med seg nær sagt alt mulig av reservedeler og utstyr. Andre, som meg, er sanne amatører når det gjelder det tekniske og behersker kun det mest elementære. Da blir terskelen for å kontakte Redningsselskapet lavere når problemet oppstår. I tråden der Astor kontaktet Redningsselskapet for å hjelpe en seilbåt på svai uten ankerfeste, fikk han i mine øyne uberettiget kritikk for unødvendig bruk selskapets tjenester. Jeg mener Redningsselskapets eget mannskap er de som er best egnet til å foreta prioriteringer mellom ulike oppdrag. Dessuten markedsfører de Totalmedlemskapet som en slags servicepakke - også for oss som er folk i båt mer enn båtfolk. Har selv vært Totalmedlem i mer enn 10 år og kun benyttet deres tjenester en gang i forbindelse med motorhavari og et kort slep til hjemmehavn - uten dårlig samvittighet. Mitt spørsmål er derfor om hvor grensen går mellom det å ta unødvendig kontakt og heller forsøke å få fikset ting selv eller på andre måter og det å benytte seg av den tjenesten man betaler for som Totalmedlem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Man ringer dem, forklarer situasjonen og problemet og tar det derfra enkelt og greit etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjorngb Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 RS prioriterer ressursene der det er viktigst, ofte sammen med HRS hvis det er mer alvorlig enn å starte motor. Det er uansett ikke stress å kontakte dem og forhøre seg om å få hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Grensen er forskjellig fra person til person :-) Er du utrygg? Ta kontakt med dem og beskriv situasjonen og gjør vurderingen sammen med dem :-) Redigert 29.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Trond123 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Bedre å ta kontakt for mange ganger, enn å bekymre seg for å ta kontakt den ene gangen det virkelig er behov for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Men husk at det koster! Vi lå og slo i brygga på Larvik havn. Brygga var 3 meter høy og sjøen sto rett inn fra Svenner. Utrygt. Ba Redningsselskapet om hjelp til nærmeste brygge vi kunne ligge trygt til mekaniker kunne fikse båten. Etter å ha vært totalmedlem i mange år var overraskelsen stor da regningen ble på mange tusen fordi rett på assistanse ikke gjelder hvis du er i havn..... ( de driter i om båten lå uforsvarlig for den var i havn....) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hvis det gjelder tekniske problemer. Bør man kanskje sette seg elementært inn i båtens virkemåte før man i det hele tatt kaster tampene. Ligger man et sted hvor det er andre båter mår problemet oppstår. Så kan man spørre om det er noen som har mer teknisk innsikt en seg selv. Ellers så kan man jo ringe når som helst. Lå en familie med småunger i samme vik som meg får noen sesonger siden. Far fikk ikke start å ringte skøyta som dukket opp en times tid etterpå. Det viste seg å være hoved strømbryteren som var avskrudd. Å den hadde jo ikke far rørt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hvis man benytter seg av RS-tjenester flere ganger pr år, så overforbruker man dem :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Det må den enkelte vurdere selv ut fra egne forutsetninger. Ikke verre enn det. Hulda drasser rundt med all mulig teknisk kompetanse og utstyr. Regner med at fartøyet overgår langt det RS besitter. Vi hatt bruk for dem en gang, det var medisinsk. For mange år siden. Kompetansen om bord er tilnærmet null når det gjelder hobbykirurgi. Saken var fall med utslåtte tenner, flere brudd i ansiktet og slått hull inn i munnhulen. Kalte opp Tjøme radio "medico". RS kunne ikke komme, fordi den eneste båten de hadde tilgjengelig i Oslofjorden denne sommermorgenen var på vip-oppdrag i Oslo. Men Tjøme radio kjørte full oppfølging, kan ikke få fullrost dem. Enden på visa var at vi heller ville være medlem av Sweden Rescue, som er en ideell organisasjon. Hvilket vi var noen år, før av en eller annen grunn, ble penset tilbake til RS. Avsporing av Hulda, som vanlig. Nå er vi, som vanlig, totalmedlem i RS. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Ring oss på skøytene fortell hva problemet er. Veldig ofte faktisk så løser vi problemer på tlf. Ellers så blir det tatt en vurdering der og da. Vi har flere enn en gang blitt kalt ut til folk som ikke får start på båtene sine, så er det så enkelt som at dødmannsknapp ikke er ordentlig i eller gasshendelen står akkurat i gir. Er du i tvil så ring:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Maika Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Det må den enkelte vurdere selv ut fra egne forutsetninger. Ikke verre enn det. Hulda drasser rundt med all mulig teknisk kompetanse og utstyr. Regner med at fartøyet overgår langt det RS besitter. Vi hatt bruk for dem en gang, det var medisinsk. For mange år siden. Kompetansen om bord er tilnærmet null når det gjelder hobbykirurgi. Saken var fall med utslåtte tenner, flere brudd i ansiktet og slått hull inn i munnhulen. Kalte opp Tjøme radio "medico". RS kunne ikke komme, fordi den eneste båten de hadde tilgjengelig i Oslofjorden denne sommermorgenen var på vip-oppdrag i Oslo. Men Tjøme radio kjørte full oppfølging, kan ikke få fullrost dem. Enden på visa var at vi heller ville være medlem av Sweden Rescue, som er en ideell organisasjon. Hvilket vi var noen år, før av en eller annen grunn, ble penset tilbake til RS. Avsporing av Hulda, som vanlig. Nå er vi, som vanlig, totalmedlem i RS. Er det Sweden Rescue man burde være medlem av i Sverige? Vi seiler i hovedsak der, Oslo->Svenskegrensen er ren transportstrekning. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Edit: Ser at totalmedlemsskap gir rett til hjelp i Sverige og Danmark også: "Som medlem får du gratis assistanse av Sjöräddningssällskapet i Sverige og Falck i både Sverige og Danmark." Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Husk også at man blir fakturert om man har kaskoforsikring på båten [1] Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring. Dvs. man får ingen fordeler av å være totalmedlem om man har forsikringene i orden, men hjelp får man uansett...? [1] http://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/medlemsbetingelser Redigert 29.Juli.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BårdK Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Takk for svar. Jeg lar MaSa utsang "Er du i tvil, så ring" stå som en grei oppsummering. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 (redigert) Sett 3 ganger så langt i sommer at RS hjelper folk som er gått tom for strøm. Ganske ubegriplelig da 2 av båtene var av nyere type, ganske store og burde hatt seperat start og forbruksbatterier. Også leste jeg overskrift en gang da det sto "Ikke kontakt RS på mobiltlf" uten at jeg leste innhold. Kan noen forklare det? Redigert 30.Juli.2015 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
tobixen Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Også leste jeg overskrift en gang da det sto "Ikke kontakt RS på mobiltlf" uten at jeg leste innhold. Kan noen forklare det? Trenger man bergning, er det vel best å kontakte kystradioen pr VHF, og la de vidreformidle til egnet bergningsressurs. Trenger man service fra RS og er i tvil om man trenger assistanse på stedet eller ikke er det sikkert best å ringe til RS på mobil? På den andre siden, RS' servicetelefon blir vel nå betjent av Kystradioen hvis jeg har forstått det riktig? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
PiperBill Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Trenger man bergning, er det vel best å kontakte kystradioen pr VHF, og la de vidreformidle til egnet bergningsressurs. Trenger man service fra RS og er i tvil om man trenger assistanse på stedet eller ikke er det sikkert best å ringe til RS på mobil? På den andre siden, RS' servicetelefon blir vel nå betjent av Kystradioen hvis jeg har forstått det riktig? Lurer på hvor mange prosent av RS medlemmer har VHF? Jeg har det ikke og har ikke tenkt å skaffe det med det første. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Hvorfor ikke? VHF er jo supernyttig - ikke bare til å kalle opp RS i nødstilfeller. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 (redigert) Husk også at man blir fakturert om man har kaskoforsikring på båten [1] Jeg antar RS er i stand til å sende fakturaen direkte til forsikringsselskapet? Jeg har aldri fått noen regning, og har hatt behov for assistanse, særlig da jeg fortsatt var ekte landkrabbe til sjøs. Hm, forresten har jeg aldri blitt spurt om forsikringsforhold så vidt jeg kan huske. Har hatt sjøassistanse også. Redigert 30.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BingoBonzo Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Veldig enkelt: Er du bekymret for liv/helse/verdier så kontakter du Redningsselskapet. De (eller andre) hjelper deg, hvis det koster mer enn det smaker så har du gjort en feilvurdering. Uansett, ingen krise hvis alt gikk bra. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Kain Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Skaffe seg kontakter i kystområdet som kan evt hjelpe om noe skjer er ikke dumt, RS brukes bare i siste nød om det ikke finnes andre utveier! Men her må man jo tenke realistisk, vil heller ringe RS kontra naboen om båten er på vei inn i fjærsteinan, men om været er stabilt å forholdene er bra, da ringer jeg heller naboen min. Grensen til å ringe RS er liten, om man er på ukjente plasser å noe skjer så kan RS hjelpe bra, over telefon eller assistanse. Det er også fordel å være medlem i RS da man får 1 gratis assistanse i året, iallefall hos min tidligere arbeidsplass (båtfiske) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Lurer på hvor mange prosent av RS medlemmer har VHF? Jeg har det ikke og har ikke tenkt å skaffe det med det første. så dumt for deg. hva er årsaken til at du ikke ønsker å kommunisere med andre? kommunikasjon er praktisk i en del situasjoner og livsnødvendig i andre. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 (redigert) så dumt for deg. hva er årsaken til at du ikke ønsker å kommunisere med andre? kommunikasjon er praktisk i en del situasjoner og livsnødvendig i andre.Støttes. Hadde følt at et vesentlig element manglet uten VHF når jeg er ute. Værmeldingene er gode og relatert for kysten. Ofte snapper man opp samtaler mellom andre båter som diskuterer sjøforholdene der de er også. Samme med havneforhold. Flere ganger i sommer overhørte jeg folk på båt til båt kanaler som diskuterte plasser i både uthavner og gjestehavner jeg vurderte å gå til. Ikke få ganger hører man at folk trenger assistanse og båter i nærheten blir spurt om de kan bistå. I andre tilfeller hvor noen er savnet hører man oppfordring om å holde øynene åpne i visse områder. Skulle man havne ute å kjøre selv en gang er sjansen stor for at man i første omgang kunne fått hjelp av noen som er nærmere enn RS gitt at du selv og flest mulig andre har en påstått VHF ombord :-) Redigert 2.August.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mateco Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 (redigert) Ofte er det mye bedre å be om hjelp fra lokale båter enn en redningsskøyte som befinner seg flere timers gange unna. I skrivende stund: http://www.tk.no/nyheter/fritidsbat-med-motorstopp-ved-aspoya/s/5-51-92861 Fiskebåten avverket landkjenning mens RS er på vei ! Alvorlighetsgraden av den skadde personen er ikke kjent, men hadde den vært alvorlig så vil jeg anta at en ambulanse til området ville vært vurdert istedet for sjøveien med RS. Bjørn Redigert 2.August.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Laholm Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Til innlegg 25; Jeg har VHF og bruker den ganske mye. Værmeldingene er nyttige, når vi er ute med "kameratbåter" avtaler vi kanal og bruker dem. Å overhøre andres samtaler er også nyttig, men akkurat det er vel strengt tatt ikke tillatt? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.