Jump to content

Forskjellig turbotrykk og dieselforbruk på mine twin D6-310

bergetun

Recommended Posts

Ser jeg har 2-3 liter pr time mer i forbruk og 10-20 kpa mer turbotrykk på SB motor. Dette oppdaget jeg etter jeg fikk satt på nytt propellsett på BB motor. 

Det logiske er jo at det er forskjell på  propellsettene som gjør dette. 

Leser at det også kan være MAP sensor som spiller meg et puss. 

Er det mulig å flytte om MAP sensor fra BB til SB og visa versa for å teste teorien om feil på MAP sensor. Eventuelt, hvor ligger disse og er det vanskelig å bytte ? 

Erindrer jeg feil om du har skrevet noe om dykkerutstyr? Å så fall grei jobb om man er litt forsiktig og gjør det på et sted som ikke er for dypt og gjerne med lys bunn under.

Et par slike tøyposer som BH'er og lignende puttes i før maskinvask er kjekt til deler og verktøy (en til hver).

Har hørt om flere som har byttet propell på ett av to drev og opplevet det samme som deg. Skal jo ikke være forskjell på propellene, men det har skjedd både feilmerking og variasjoner i produksjonen med årene.

Dette er vel en forsikringssak, så hadde gått den veien om det viser seg å være forskjell.

Gikk det bra med akslene foresten?

Mvh. SAP

Er belastningen på motorene helt lik? Jeg tenker da på belastning på dynamoer, servopumpe og slikt. Om disse belaster SB motor mest er det naturlig at forbruket er noe høyere.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har en tråd her om omtrent det samme. Sb motor brukte mye olje, mye diesel, høyere turbotrykk. Har også en del data du kan få. SAP gav meg gode råd. Si ifra om du vil jeg skal sende deg noen Excel ark med data.

Motoren min ble overhalt, sb propell var feilmerket, og ting ble bedre. Fortsatt ikke likt, men tror sb motor i en bavaria driver alt-hydraulikk, lading, varmtvann etc... Leverandør hevder at det aldri vil bli likt..

Edit: jeg har 2 stk d4 300

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Som jeg skrev tidligere, så har skjedde dette etter jeg fikk en skade på BB propell og den ble byttet.  Jeg er temmelig sikker på at det er en av følgende:

1. Enten så har jeg fått skade på SB propell også, som ikke dykkerne fra redningsselskapet klarte å se når de var nede.  Løsning: SB propellkitt må byttes. 

2. Det er små forskjeller på T5 propellen produsert i 2006 og de som er produsert i dag. De T5 propellene som jeg har på SB / hadde på BB er ikke lenger produsert. Verken forhandler eller VP internasjonalt kan fortelle meg hvorfor de fikk nytt artikkelnummer eller om det er forskjell på de. Løsning: SB propellkitt må byttes. 

SAP: Akslingene er fine. Gikk fra Mandal til Bergen i ett strekk (10 timer). Oljen på poddene er fine, trykket er fint, temperaturen er fin. Eneste er at ene motoren jobber tyngre (Turbotrykk, dieselforbruk, lyd)  

Dette er fortsatt en forsikringssak.  Det beste for begge parer er om forsikringen dekker SB propellkitt også, og at jeg monterer disse selv når båten ligger på vannet. (jeg dykker) Da slipper de å bruke masse penger på løft opp, løft ut, diagnose, takstmann, prøvekjøring osv.  Noe som sikkert kommer på 15-25 tusen kr før propellkittet er bestilt.  For å ikke snakke om tiden som går med på dette. Det er laaaaaang ventetid på verksted for tiden.

Demonterer propell på ips er helt urant. Ved dykk blir kanskje momentet ved tiltrekking vanskelig?

Major Andy hadde samme symtom som deg, dvs litt høyere forbruk på ene motoren enn andre (turbotrykket vet jeg ikke). Der var det kast i akslingen på drevet som ikke var merkbar (han har drev, ikke ips)

I og med at dette er forsikringssak så gjør det ordentlig nå tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tok en liten tur med båten for å teste noe bare på gøy mens jeg venter.

Kjører jeg kun SB motor i -(BB står i fri) 1000 rpm så får jeg 5.6 nm/t

Kjører jeg kun BB motor på samme turtall får jeg 5.4 nm/t

Testet flere turtallsområder med samme resultat . 

Den gamle propellen på SB er altså raskere på samme turtall :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...