Jump to content

Scanmar 345 erfaringer?

erlend-fs

Recommended Posts

Har erfaring med Scanmar 33. Denne er vel nesten identisk, kun litt endring i akterlugaren. Mine erfaringer med denne båten er bare positive. Trygg og god og seiler bra. Utmerket bokomfort (alderen tatt i betraktning ). På 33 var det såvidt jeg kan huske litt problemer med at innfestningen til kjølen og svakheter med røstjernene (dette var utbedret på min båt). Alt i alt bare positive erfaringer. 

Med t Volvo motor på 28 Hk fungerte den også utmerket for motor.

Vi fikk vel omtrent det samme for den som vi ga for den flere år etterpå. Dette er riktignok noen år siden, så situasjonen er kanskje litt annerledes nå...

Tror dette er en av de bedre seilbåttypene alderen tatt i betraktning  :thumbsup:

Scanmar 33 var utsatt for sprekkdannelse mellom bunnstokker og skrog, dvs. at en eller flere av bunnstokkene løsnet fra skroget der de var plastet fast. Dette fører til at båten mister sin stivhet og forholdet må utbedres om det oppdages. Det er enkelt å sjekke dette ved å løfte opp dørkplatene i salongen og sjekke med en god lykt.

Svakheten med røstjernene som Rotax nevner var knyttet til selve vantefestet på oversiden av dekk. De første var formet som en M og røk på flere av båtene. Tviler på at det finnes båter i dag hvor ikke disse er byttet.

Scanmar er forøvrige gode båter som seiler bra, unntaket er en 40 foter som visstnok ikke var vellykket seilmessig men som det ikke ble bygget særlig mange av.

Fornøyd med min 33 selv om det var en del å gjøre med den da jeg kjøpte den. Sjekk at det er tett/rent  i kjølsvinet og at bolter/skiver til kjølen ser bra ut. På 33 modellen var det brukt skiver på kjølboltene som ikke var i rustfri kvalitet fra fabrikken. Dette resulterer i at kjølen mister forspenningen i boltene når skivene går i oppløsning.  Er det spor/rester av mye rust/rustvann i kjølen og skivene er rustne må dette utbedres. Mener det er 8 stk M20 syrefaste gjengestenger og syrefaste muttere. Skivene MÅ byttes om de er av vanlig svart stål. De fleste båtene er nok dette gjort på men ikke på den jeg kjøpte...

Topp båt å seile og å bo i. De begynner å dra litt på årene så jeg ville ha sjekket når belgen under drevet ble skiftet, at  motorlabbene er hele og at den ikke har vært grunnstøtt. Lykke til!

• 2 år senere...

har en Scanmar 345. - SUPER BÅT - Har en del foto av miljøet:

http://www.pbase.com/vikingspirit/scan_mar_345__viking_spirit_3_of_norway

http://www.pbase.com/vikingspirit/scanmar_345__viking_spirit_3

Scanmar 345 - Viking Spirit 3 Vestlandsturer - Skjerjehamn - Fedje - Bergen .... 

Båten tar dønninger særdeles fint og du føler deg trygg. God plass innvendig med to akterkabiner - flott pentry og et smart toalett- mmm

Redigert av Viking spirit (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...