Jump to content

Mariner 6 hk 2-takt starter ikke

ailuwest

Recommended Posts

Hei. Kjøpte meg en Mariner 6HK påhengsmotor her om dagen. Men får ikke startet den, nå kan jeg ikke så mye motor, så kunne noen hjulpet meg?

bilde

Har tilkoblet en tank fra Biltema, i den har jeg fylt 95-oktan bensin, med ca 2% to-takts olje.

Har pumpet bensin fra tank til motor, og den røde knotten til venstre på bildet er oppe i "run". Men får ikke start når jeg trekker i snora. Motoren er i fri når jeg gjør dette.

Er det noe jeg har gjort feil?

SJekk om det er dødmanssnor på den, vri gasshåntaket til start posisjon. dra denn hendelen det står pull to start( om jeg husker rett). ut og inn noen ganger for og priime/pumpe bensin. la denne gjerne stå ut dradd når du så drar i snora.

Dødmannssnor vet jeg ikke hvordan ser ut.

Gasshåntaket ser slik ut, hva er startposisjon?

bilde

Er ellers en knapp på enden, regner med det er en stoppknapp.

bilde

Hendel for å starte, har denne som går ann å trekke ut og vri på. Vet ikke hva den gjør.

bilde

Har du sett den gå før du kjøpte den? Ellers erdet bare å prøve med choke og evt varierende gasspådrag. tolmodighet er og\fte det som skal til før en finner tricket

Kjøpte den i en butikk, hvor karen sa den startet på tredje draget. Sett under topplokket, og den ser bra ut der (ingen rust).

Choke? Hva er det?

Vri den hendelen til fast/start, trekk den så ut. Da skal den være klar. Gasshåndtaket ditt står i startposisjon på bildet. Du ser pila som peker mot der det står start. Når/hvis den starter justerer du tomgang med den samme hendelen som du trekte ut.

Når motoren starter skal den spaken dyttes inn igjen til utgangsposisjon..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hva står det på den runde idle-spaken? Altså på tuppen på den store flaten? Det er enten choke( reduserer luftmengde og gir mer bensin for lettere start) eller prime(som bare gir ekstra bensin til å starte )

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Når du pumpet på belgen, ble den hard til slutt? Det skal den. Har du åpnet luftingen på bensintanken? Får tanken ikke luft inn, får du ikke bensin ut av den.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ta ut plugg(ene).

Er de våte av bensin eller tørre? Sjekk om det er gnist.

Ser ut som du gjør alt riktig, så da burde den jo starte. Kan prøve å gi litt mere/mindre gass enn startpunktet også og se om det hjelper..

Ta ut plugg(ene).

Er de våte av bensin eller tørre? Sjekk om det er gnist.

Ser ut som du gjør alt riktig, så da burde den jo starte. Kan prøve å gi litt mere/mindre gass enn startpunktet også og se om det hjelper..

Skal sjekke pluggene. Hva mener du med å sjekke etter gnist? Hvordan gjør jeg det?

Ta ut plugg, sett den inn i plugghetten(uten å være inne i motoren) sett "mutterdelen" av pluggen mot motorblokk/gods og dra i snora. Da skal pluggen gniste. Bruk gjerne fn isolert tang til å holde da det er mye spenning om noe går galt..

Ja. Litt redd for at de faktisk ikke kommer til å hjelpe meg. Tror fyren sa tre ganger; ingen garanti så fort du har tatt motoren ut døren.[/

Skal ikke gni på dette siden det er start du vil ha på motoren. Men har du kjøpt motor i butikk (eller privat for den del) med beskjed om at den virker, så får de bare få den til å virke. Fortell butikken om forbrukerrådet, så pleier slike ting ordne seg. Garanti ut døren eksisterer ikke om du presser litt på.

Står ingenting.

bilde

Den røde knappen/bryteren til venstre på bildet der er dødmannsknappen.

Til den kan man feste en plastsak samt en snor slik at bryteren løses ut (vippes nedover) og motoren stopper om noen drar i snora.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...