ailuwest Startet 30.Juli.2015 Del på Facebook Startet 30.Juli.2015 Hei. Kjøpte meg en Mariner 6HK påhengsmotor her om dagen. Men får ikke startet den, nå kan jeg ikke så mye motor, så kunne noen hjulpet meg? Har tilkoblet en tank fra Biltema, i den har jeg fylt 95-oktan bensin, med ca 2% to-takts olje. Har pumpet bensin fra tank til motor, og den røde knotten til venstre på bildet er oppe i "run". Men får ikke start når jeg trekker i snora. Motoren er i fri når jeg gjør dette. Er det noe jeg har gjort feil? Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 SJekk om det er dødmanssnor på den, vri gasshåntaket til start posisjon. dra denn hendelen det står pull to start( om jeg husker rett). ut og inn noen ganger for og priime/pumpe bensin. la denne gjerne stå ut dradd når du så drar i snora. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Har du sett den gå før du kjøpte den? Ellers erdet bare å prøve med choke og evt varierende gasspådrag. tolmodighet er og\fte det som skal til før en finner tricket Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Er det dødmannsknapp på den? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Pump til blære på slangen er hard. Dra ut prime/choke og sett gassen i startposisjon så skal den normalt starte.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 SJekk om det er dødmanssnor på den, vri gasshåntaket til start posisjon. dra denn hendelen det står pull to start( om jeg husker rett). ut og inn noen ganger for og priime/pumpe bensin. la denne gjerne stå ut dradd når du så drar i snora.Dødmannssnor vet jeg ikke hvordan ser ut. Gasshåntaket ser slik ut, hva er startposisjon? Er ellers en knapp på enden, regner med det er en stoppknapp. Hendel for å starte, har denne som går ann å trekke ut og vri på. Vet ikke hva den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Har du sett den gå før du kjøpte den? Ellers erdet bare å prøve med choke og evt varierende gasspådrag. tolmodighet er og\fte det som skal til før en finner tricketKjøpte den i en butikk, hvor karen sa den startet på tredje draget. Sett under topplokket, og den ser bra ut der (ingen rust). Choke? Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Start er posisjonen som er merket start på gass håndtaket. Denne det står idle speed på, er blandt annet en primer pumpe til og pumpe bensin i forgasser med. Dra denne ut og inn en 5-6 ganger og la den stå ute ved start! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Vri den hendelen til fast/start, trekk den så ut. Da skal den være klar. Gasshåndtaket ditt står i startposisjon på bildet. Du ser pila som peker mot der det står start. Når/hvis den starter justerer du tomgang med den samme hendelen som du trekte ut. Når motoren starter skal den spaken dyttes inn igjen til utgangsposisjon.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Hva står det på den runde idle-spaken? Altså på tuppen på den store flaten? Det er enten choke( reduserer luftmengde og gir mer bensin for lettere start) eller prime(som bare gir ekstra bensin til å starte ) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Hva står det på den runde idle-spaken? Altså på tuppen på den store flaten? Det er enten choke( reduserer luftmengde og gir mer bensin for lettere start) eller prime(som bare gir ekstra bensin til å starte ) Står ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Tror nok det er primer den er for, det som er vanligt på Mariner motorer eg har vert bort i tidligere i hvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Okey. Har nå laget en liten video. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 (redigert) Når du pumpet på belgen, ble den hard til slutt? Det skal den. Har du åpnet luftingen på bensintanken? Får tanken ikke luft inn, får du ikke bensin ut av den. Redigert 30.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Når du pumpet på belgen, ble den hard til slutt? Det skal den. Har du åpnet luftingen på bensintanken? Får tanken ikke luft inn, får du ikke bensin ut av den.Løsnet slangen og tømte den for bensin. Pumpet så på nytt, og etter ca tre pump så blir den hard. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Ta ut plugg(ene). Er de våte av bensin eller tørre? Sjekk om det er gnist. Ser ut som du gjør alt riktig, så da burde den jo starte. Kan prøve å gi litt mere/mindre gass enn startpunktet også og se om det hjelper.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Zelwix Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Om dette er tull? Har du kjøpt den i butikk så er jo dette enkelt, ta den med tilbake å be dem starte den.. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Om dette er tull? Har du kjøpt den i butikk så er jo dette enkelt, ta den med tilbake å be dem starte den..Ja. Litt redd for at de faktisk ikke kommer til å hjelpe meg. Tror fyren sa tre ganger; ingen garanti så fort du har tatt motoren ut døren. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Ta ut plugg(ene). Er de våte av bensin eller tørre? Sjekk om det er gnist. Ser ut som du gjør alt riktig, så da burde den jo starte. Kan prøve å gi litt mere/mindre gass enn startpunktet også og se om det hjelper.. Skal sjekke pluggene. Hva mener du med å sjekke etter gnist? Hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Ta ut plugg, sett den inn i plugghetten(uten å være inne i motoren) sett "mutterdelen" av pluggen mot motorblokk/gods og dra i snora. Da skal pluggen gniste. Bruk gjerne fn isolert tang til å holde da det er mye spenning om noe går galt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Baljo Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 vedlagt link til youtube viser hvordan du sjekker gnisten på pluggen :). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 gjør som glalaks skriver...... så setter du den på full gass.....o drar........ da skall den starte ...... var beredd på gassen sen, o dra ned på normalt turtall....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zelwix Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Ja. Litt redd for at de faktisk ikke kommer til å hjelpe meg. Tror fyren sa tre ganger; ingen garanti så fort du har tatt motoren ut døren.[/Skal ikke gni på dette siden det er start du vil ha på motoren. Men har du kjøpt motor i butikk (eller privat for den del) med beskjed om at den virker, så får de bare få den til å virke. Fortell butikken om forbrukerrådet, så pleier slike ting ordne seg. Garanti ut døren eksisterer ikke om du presser litt på. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Står ingenting. Den røde knappen/bryteren til venstre på bildet der er dødmannsknappen. Til den kan man feste en plastsak samt en snor slik at bryteren løses ut (vippes nedover) og motoren stopper om noen drar i snora. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.