bergetun Startet 30.Juli.2015 Del på Facebook Startet 30.Juli.2015 Jeg tenkte jeg skulle bytte kjølevesken på motorene mine, da jeg er usikker på om dette noen gang har blitt gjort . (2006 mod) Vurderer samtidig ta en rens av ferskvannsiden på kjølingen og bytte til fra grønn til gul kjøleveske fra vp. Jeg brukte systemrens på skjøvannsiden med suksess tidligere i år. Og lurer på om dette kan bruke systemrens på ferskvannsiden og eventuelt framgangsmåte for dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Kan rens på ferskvannsiden bidra positivt på så nye motorer på original grønn frost væske? Tenker at det er unødvendig, men jeg kan jo ta feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Hvis du bruker maritime systemrens står bruksanvisning på flaska: https://www.maritim.no/systemrens#.VbpL23AzerU Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Tror ikke det er noen vits å rense ferskvannsiden. Skal du bytte type frostvæske så har jeg pleid å gjøre følgende. Tapp ned systemet. Fyll opp med vann og start opp motor og la den gå noen min på 1000-1200 rpm. Tapp så av igjen. Gjenta prosessen inntil det du tapper av er helt klart vann og ta deg en tur så motor blir 85 grader så termostaten åpner. Tap så av. Du får ikke ut alt vannet, så finn ut kapasiteten på kjølesystemet og fyll halvparten med konsentrat da det som er igjen nå er rent vann. Etterfyll med rent vann (jeg bruker destilert vann/ batterivann). Husk og lufte i henhold til manual om D6 har luftepunkter, ta deg en kjøretur og så sjekk nivået og topp opp om nødvendig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Takk SAP . Du er en knupp :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 SAP: Finner ingenting om lufting i min D6 manual. Har du en link til en pdf feks, hvor det vises Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ally Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 På min d6 er det ingen lufting, bare å fylle opp og etterfylle etter behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Sap: hvorfor mener du vann fra springen ikke er godt nok? ref. batterivann Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Mener Volvo beskriver bytte av kjøleveske annet hvert år for D6! Overkill? Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Bruker også battervann. Om man har grums i kjølvannet er det mulig å sette på et filter beregnet for nettopp slik krets. De er ikke billige, men du får jo fulgt med på filterets tilstand uten å måtte tappe av noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Hei Bergetun. Jeg sa OM det var lufting på D6. Mente bare du skulle sjekke i boka. Noen motorer som cumminsen min har beskrevet lufting 3 steder. Sikkert overkill på amerikansk vis, men følger man prosedyren får man fyllt 100% uten å starte og kjøre varm. Første punkt er på toppen av termostathuset hvor det er en vingemutter. Andre er en skrue på toppen i bakkant av ekspansjonstanken og tredje er på toppen av turbohuset. Disse punktene er ca like høye som vannspeilet blir ved fullt system. Erfaringsmessig trenger jeg bare ta den på toppen av termostaten. Resten ordner seg selv på første varmkjøring med litt turtall. Viktig å sjekke underveis på første tur. Jeg har heller ikke registrert at D6 har luftemuligheter, og mange har ikke og trenger det ikke. Ang batterivann/ destilert vann så bruker jeg det fordi det er veldig rent og oksygenfattig, men sikkert ikke nødvendig da vi stort sett har bra vann her i Norge :-) Koster ikke all verden på Biltema. Var det ca en femtilapp for 4L? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 SAP bruker du batterivann til å flushe også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 SAP bruker du batterivann til å flushe også? Nei, det skal jeg love deg jeg ikke gjør. Det finnes grenser for galskap, Hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 SAP bruker Cider til flushing..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Fordelen med batterivann/destillert vann er at det er nærmest fritt for salter og kalk. Vanlig springvann inneholder varierende grad av salter og kalk. Dette vil legge seg som et isolerende belegg i kjølere og kjølekanaler og man får mindre effektiv varmeoverføring. Det er lurt og kjøre systemrens på ferskvannsiden av og til for og fjerne evt belegg der også. Oksygenet er ikke noe stort problem, det tar kjølevæsken og varmen seg av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Men hvor ofte bør det gjøres? Kan man vente til temperaturen begynner å bevege seg over 85C. På saltvannsiden så er nok det avhengig av hvor båten er parkert. Står selv i delvis ferskvann og dette hjelper nok en del siden motoren blir ferskvannskjørt hver gang jeg kommer hjem etter regnvær. Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Edit: I følge manualen skal kjølevesken byttes hvert 2. år Redigert 7.August.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Fordel med batteri (destilert) vann er at det er avionisert og dermed ikke leder strøm. Reduserer eventuelle korrosjons skader. Redigert 7.August.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Anbefalt intervall på bytte av frostvæske kommer an på motorleverandørens anbefalinger. Enkelte leverandører krever at man skal bruke longlife kjølevæske og bytte denne hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Jeg ligger selv i ferskvann og trøster meg med at det har både aggregat og motor godt av, samt skroggjennomføringer. Likevel er jeg ikke så sikker lengre. Jeg ser at spesielt motoranodene får et belegg som jeg er redd kan virke litt dempende på tæringen av dem samt at saltet vel vil bygge seg opp innvendig i kjølekanaler uansett så lenge jeg bruker båten i saltvann. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) da jeg byttet fra grønn til gul på mine D6er måtte systemet renses først. 2 års intervallet på grønn er pga anti korrosjonsmidlet som slites Redigert 7.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Jeg ligger selv i ferskvann og trøster meg med at det har både aggregat og motor godt av, samt skroggjennomføringer. Likevel er jeg ikke så sikker lengre. Jeg ser at spesielt motoranodene får et belegg som jeg er redd kan virke litt dempende på tæringen av dem samt at saltet vel vil bygge seg opp innvendig i kjølekanaler uansett så lenge jeg bruker båten i saltvann. Det belegget har jeg hatt noen ganger også. Har bare skrapt det av ned til ren sink igjen. Sjekker anodene et par ganger ila sessongen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Siden jeg ikke kjenner historikken på hva som er gjort på ferskvannsiden tidligere, så tenker jeg at jeg flusher systemet sånn at det er kun ferskvann på, for så å fylle på systemrens. La dette godgjøre seg et døgn før jeg igjen flusher systemet med rent vann og tilslutt hiver på kjøleveske i henhold til instruksjonene. Mest sannsynlig er dette overkill, men det skader vel ikke? Redigert 7.August.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Det belegget har jeg hatt noen ganger også. Har bare skrapt det av ned til ren sink igjen. Sjekker anodene et par ganger ila sessongen.Så lenge det er kontakt mellom anoden og stål enten via flatene eller skruen så utgjør kanskje overflatebelegg på anoden ingen fare. Det er uansett kontakt via skruen.Min tidligere båt sto lenge i ferskvann med Merc. Jeg byttet skjelden anoder siden de var fine år etter år og hadde svært lite synlig korrosjon etter ca 12 år. Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Antagelig litt ovekill, men skader ikke heller :-) Hadde vært meget nøye med flushingen for å få ut all rest av systemrensen. Når jeg har byttet frostvæske har jeg som regel endt opp med 5-6 flushinger, hvor siste eller nest siste blir en kjøretur for å få litt turtall og varme nok til at termostaten åpner skikkelig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.