Jump to content

Første seilbåt til fersk seiler

Fokkeslusk

Recommended Posts

Etter å ha eid flere motorbåter de siste årene har jeg nå endelig i en alder av 25 år fått vært med noen turer i seilbåt. Dette var over all forventning og jeg vil nå gå til innkjøp av min egen.

Jeg har selvfølgelig lest gjennom mange av trådene rundt dette emnet her på forumet, og funnet mye interessant der. Likevel ønsker jeg å få noen tips rundt mitt valg av båt;

Først og fremst ønsker jeg å lære og seile, og etterhvert gjerne i all slags vær og føre. "Familievennlige" egenskaper er ikke en prioritet, og det vil nok være begrenset med overnatting ombord. Samtidig ser jeg for meg å starte med en forholdsvis enkel båt som tåler at det gjøres nybegynnerfeil, for så å oppgradere om et par år til noe mer langturvennlig (og dyrere).

Jeg kommer også til å seile mye alene ettersom jeg har en jobbsituasjon med lengre friperioder (når ingen andre har fri), så båten må nødvendigvis være egnet til dette. Håper å kunne benytte båten store deler av året.

Foreløpig har jeg sett på mye forskjellig, og Albin Express er en av de som absolutt står høyt på lista. Det jeg føler trekker ned er at disse kun er å få med utenbordsmotor. Ser for meg det er en mer behagelig og tryggere løsning med innenbordsmotor og eventuelt en påhenger som backup på en lengre tur, og om man skulle komme utfor vær man ikke ønsker å seile i. Håper å få noen råd rundt dette, og eventuelt forslag til andre båter som kunne passe til mitt bruk settes stor pris på.

Budsjettet for en billig førstebåt satte jeg først til max 100 000, men dette er egentlig ganske fleksibelt. Som nevnt vil jeg gjerne "jobbe" meg opp på et visst nivå før jeg går til innkjøp av en større og dyrere båt om et par år.

Støtter arkmarin i at en Albin Cirrus kan være et bedre valg enn Express så lenge man ikke er interessert i å seile en-type regatta. På grunn av det gode regattamiljøet rundt Expressen har båtene en tendens til å være litt overpriset. Om du kunne tenke deg noe mer sjøsterkt vil jeg anbefale Marieholm 26 på det varmeste. Ikke like rask som Expressen, men har Innenbordsmotor og svært gode seilegenskaper når det blir litt ruskete. Pen er den også  :smiley:

Edit: Og velkommen til forumet! 

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

expressen er vel kanskje den største entypeklassen, prisnivået matcher nok tilbud og etterspørsel temmelig nøyaktig. viktig å ha i bakhode at båten kan selges iom at oppgradering ligger i planene her. en meget rimelig regattabåt, men til turbruk kan man nok få mer for penga andre steder. husk; en express vil som regel ha svært gode og nye seil sammenlignet med den jevne albin cirrus feks., og i motsatt fall er det et stort bruktmarked. begge har den romatiske løsningen med dass i forpiggen så jeg ville enten valgt expressen for seilegenskapene eller noe annet enn cirrus til tur. marieholm 26 har vaffal eget avlukke til dass. og den er vanvittig goodlookin'

Redigert av quantumduck (see edit history)

Tusen takk for svar folkens! Jeg har sett litt nærmere på Cirrusen og den er absolutt interessant. Skal ta en titt på et par av de som er til salgs tror jeg. Har også lagt merke til en Accent som står annonsert. Denne virker greit holdt og det medfølger nyere seil og en del utstyr. Som jeg har forstått på diverse svenske forum er de fleste enige om at Cirrusen er bedre, men at Accenten også er god om man kan leve med den lave takhøyden. Noen her har kanskje kjennskap til begge disse? Marieholm 26 ja, det er fine båter det! Finner jeg en slik med innenbordsmotor og greie seil til fin pris vil det nok også tas til vurdering :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...