Jump to content

Beneteau Antares 680, 140ATL Spruter vann og høyt forbruk


Kristian_D

Recommended Posts

har vært å tatt noen mål i dag.

 

Hullene i akterspeilet er 2,5-3cm lavere på min båt en de 2 andre. Disse båtene er en litt eldre modell (2012) kanskje det er gjort en forandring på høyden på hullene på akterspeilet De siste årene.

 

Målte også fra antiventilasjonsplaten og opp til vannoverflaten på begge båtene når motoren er trimmet i 0. Begge ble målt til ca 40 cm

Så min motor montert i hull 3 stikker like langt ned i vannet som 115hk montert i hull 1.

Dette blir iallfall feil iht skjema som forhandleren har fått hos Erling Sande der 140hk skal løftes 2 hull høyere en 115hk.

Redigert av Kristian_D (see edit history)
Link to post

Hvis 680 har stegkjøl så kan du ikke følge "normale" regler for monteringshøyde. Det kan en ikke på mange andre skrog heller, på Oceancraft 660WA var også kavitasjonsplata langt under vann, ble enige,med leverandør om en svært hyggelig pris på motorlift. Etter litt eksperimentering har jeg funnet ut at båten har høyest toppfart, lavest forbruk og best styreegenskaper med motoren helt i bunn, enda lavere enn orginal montasje.

Link to post

På min Antares 580/DF100A så er det også en alt for stor sprut. Har kontaktet leverandør og de er enig i at motoren er montert feil. Transomhøyde på de nye DF 100/115/140A er 21" (534mm) og ikke 20" (508mm) og det ser det ikke ut til at er hensyntatt. Min er montert helt ned på hekken på hull nr2 sett ovenifra. Må trimme opp på 80% før den kaviterer litt. Den hopper og går i selvsving også noe som er typisk for for lavt montert motor. Ikke engang plata over kavitasjonsplata er synlig under fart..... Løftes 2 hakk tror jeg det blir...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Holder på å montere en ny DF140 på en ny 6.80 nå (ikke til meg selv), og ser at det er 3 mulige monteringshull.

Motoren kan stå lavest mulig i hull 3 (midtre hull) og høyest mulig i hull 1 (når hull 1 regnes som nederste hull).

Øvre hull i akterspeilet har senter ca 8 cm under akterspeilets topp.

Ser at på tidligere årsmodeller er hullene trolig boret i en annen høyde (litt lengre opp på akterspeilet).

 

Antikavitasjonsplata er under den flate skrogbunnen i både hull 3 og hull 2, mens den er ca i flukt med bunnen i hull 1.

Det naturlige for de fleste båttyper ville da være å montere motor høyest mulig, altså i hull 1 (altså nederste hull).

Det stemmer at stammelengden er ca 540 mm mens akterspeilet er ca 510 mm.

Noen hevder at høyeste montering vil kunne suge luft i sving men det tror jeg kun er når motor er trimmet langt ut.

En stålpropell med evt. 4 blad ville uansett kunne bøte på det.

Det fulgte med 21" propell men antar den kanskje er et nummer for stor.

 

Noen som har noe mere erfaring å komme med?

Får jo ikke sjekket med Erling Sande nå på kveldstid uansett.

 

En mulig forklaring på mystiske variasjoner kan være at DF140 faktisk har en annen stammehøyde enn DF115 pga. annen trimbrakett.

Siden Antares 6.80 egentlig bare er godkjent for max DF115 så kan det bety at ingen har tatt høyde for denne forskjellen når DF140 monteres.

Har googlet litt om dette men har ikke målt fysisk. Fant bl.a. at DF140 var lettere enn DF115 delvis pga. dette.

Men er ikke sikker på om det stemmer for dagens modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så et hull ned:

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du får legge ut hva du kom fram til på monteringshøyde, propell og hva Erling S. Sier om monteringshøyde på 140hk vis du kontakter de ?

Klarer fortsatt ikke å forstå at 140hk er et bedre valg en 115hk på disse båtene. Får litt "One Call" reklame følelse, de er helt lik, går like fort, men den ene er dyrere ???

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så et hull ned:

 

bilde

 

bilde

Link to post

Nei å velge 140 istedenfor 115 er egentlig ingen fornuftig oppgradering på denne båten.

Men det ser jo flott ut med 140 da  :smiley:

En lett og rask båt vil nok få 3-4 knop ekstra med 140, tilpasset optimal monteringshøyde og stålpropell. Men 6.80 er jo ikke en slik båt da.

Motor ble montert i midterste av de 3 mulige posisjonene så får det være sånn inntil videre.

Orker ikke legge så mye forskningsarbeide på dette nå.

Har montert 4 kW Webasto, to batterier og batterivelger, spylepumpe, DF15 hjelpemotor med elstart, innvendig svinger, kartplotter osv.

Nok å pusle med på denne, og trangt er det også for en normalt voksen mann å komme til overalt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jeg har en Antares 2012 modell med DF115 der jeg har testet båten med 3*13 7/8 *19 stål propell.

Jeg fikk litt mer turtall 5800 og farten ble 29,7 på maks

Motor ble løftet 1 hakk høyere

 

Har satt på alu propellen igjen da jeg ikke fikk mer fart + det ble litt mer lyd i båten med stålpropellen

 

Hvordan kan dere se hvor mye drivstoff som brukes ?

Link to post

Trådstarter (og evt andre): Hva oppnår dere i maks fart med DF140?

 

Jeg har en 2015 modell med DF 115 og synes den absolutt er undermotorisert. Marsjfart er i praksis 22 knop uten last (ca 4800 o/m) og med familien ombord passerer turtallet 5000 for å klare å holde 19 knop.

 

Toppfart uten last er 27 knop, har oppnådd 28 med flat sjø og svak medvind.

Link to post

Det er klart at DF150 er mest rett motor for båten, hvis man verdsetter god fart og behagelig turtall i marsjfart.

DF115/140 har rett og slett for lite sylindervolum og dreiemoment til å få fart på skuta uten mye turtall.

40% større sylindervolum merkes.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

DF140 trenger turtall for å yte, siden den har bare 2,1 liter mot f.eks. 150-hesterne som har 2,7-3,0 liter sylindervolum.

Rundt 6000 er nok optimalt for max. effekt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 år senere...

 

Tranen2 skrev On 12.8.2015 at 19.07:

På min Antares 580/DF100A så er det også en alt for stor sprut. Har kontaktet leverandør og de er enig i at motoren er montert feil. Transomhøyde på de nye DF 100/115/140A er 21" (534mm) og ikke 20" (508mm) og det ser det ikke ut til at er hensyntatt. Min er montert helt ned på hekken på hull nr2 sett ovenifra. Må trimme opp på 80% før den kaviterer litt. Den hopper og går i selvsving også noe som er typisk for for lavt montert motor. Ikke engang plata over kavitasjonsplata er synlig under fart..... Løftes 2 hakk tror jeg det blir...

 

Har sett på flere av de gamle trådene angående monteringshøyde og propellvalg for Antares. Gamle DF90/115/140 (uten A betegnelse) har i følge spesifikasjonene 539mm transomhøyde. A versjonene har i følge spesifikasjonene 508mm høyde. De nye B versjonene har 508mm for DF115B og 511mm for DF140B.

 

Jeg skal bytte fra en DF115 2006 modell til en B versjon på min Antares 650, hvis spesifikasjonene stemmer vil motoren bli montert ca 30mm høyere (min gamle motor var montert så lavt som det er mulig). 

 

Min gamle motor skal på en kamerats Antares 580 som tidligere hadde DF90A, denne vil komme ca 30mm lavere med samme monteringshull hvis spesifikasjonene stemmer.

 

Noen som vet om spesifikasjonene stemmer?

Link to post

Mercury endret stammelengden på 80-115 hk motorene da de nye modellene kom i 2014. 

Ble ca 20 mm kortere såvidt jeg husker. Så det er kanskje noe i tiden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...