Kristian_D Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) har vært å tatt noen mål i dag. Hullene i akterspeilet er 2,5-3cm lavere på min båt en de 2 andre. Disse båtene er en litt eldre modell (2012) kanskje det er gjort en forandring på høyden på hullene på akterspeilet De siste årene. Målte også fra antiventilasjonsplaten og opp til vannoverflaten på begge båtene når motoren er trimmet i 0. Begge ble målt til ca 40 cm Så min motor montert i hull 3 stikker like langt ned i vannet som 115hk montert i hull 1. Dette blir iallfall feil iht skjema som forhandleren har fått hos Erling Sande der 140hk skal løftes 2 hull høyere en 115hk. Redigert 4.August.2015 av Kristian_D (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Fikk sett litt på min idag under fart og forskjellige trim vinkler. Antikavitasjonsplata kommer aldrig i nærheten av overflaten og motoren brøyter seg gjennom vannet med påfølgene sprut . Ser ut som jeg og må flytte opp motoren. Filmet det men får ikke lagt inn klippet fra iphone Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Hvis 680 har stegkjøl så kan du ikke følge "normale" regler for monteringshøyde. Det kan en ikke på mange andre skrog heller, på Oceancraft 660WA var også kavitasjonsplata langt under vann, ble enige,med leverandør om en svært hyggelig pris på motorlift. Etter litt eksperimentering har jeg funnet ut at båten har høyest toppfart, lavest forbruk og best styreegenskaper med motoren helt i bunn, enda lavere enn orginal montasje. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 På min Antares 580/DF100A så er det også en alt for stor sprut. Har kontaktet leverandør og de er enig i at motoren er montert feil. Transomhøyde på de nye DF 100/115/140A er 21" (534mm) og ikke 20" (508mm) og det ser det ikke ut til at er hensyntatt. Min er montert helt ned på hekken på hull nr2 sett ovenifra. Må trimme opp på 80% før den kaviterer litt. Den hopper og går i selvsving også noe som er typisk for for lavt montert motor. Ikke engang plata over kavitasjonsplata er synlig under fart..... Løftes 2 hakk tror jeg det blir... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Video til innlegget over: Si meg, går det ikke an å laste opp video på Baatplassen.no? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Teerex Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Enklere på youtube egentlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kristian_D Svart 15.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Kanskje en forklaring? Suzuki bruker mm som måleenhet og ikke tommer. Så deres høyde på L er 539mm = 21.22 tommer denne kaller de for 20 inch type. Men i realiteten er denne ca 30mm lengere. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2015 Hvordan gikk det, fikk du bort vannspruten? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Holder på å montere en ny DF140 på en ny 6.80 nå (ikke til meg selv), og ser at det er 3 mulige monteringshull. Motoren kan stå lavest mulig i hull 3 (midtre hull) og høyest mulig i hull 1 (når hull 1 regnes som nederste hull). Øvre hull i akterspeilet har senter ca 8 cm under akterspeilets topp. Ser at på tidligere årsmodeller er hullene trolig boret i en annen høyde (litt lengre opp på akterspeilet). Antikavitasjonsplata er under den flate skrogbunnen i både hull 3 og hull 2, mens den er ca i flukt med bunnen i hull 1. Det naturlige for de fleste båttyper ville da være å montere motor høyest mulig, altså i hull 1 (altså nederste hull). Det stemmer at stammelengden er ca 540 mm mens akterspeilet er ca 510 mm. Noen hevder at høyeste montering vil kunne suge luft i sving men det tror jeg kun er når motor er trimmet langt ut. En stålpropell med evt. 4 blad ville uansett kunne bøte på det. Det fulgte med 21" propell men antar den kanskje er et nummer for stor. Noen som har noe mere erfaring å komme med? Får jo ikke sjekket med Erling Sande nå på kveldstid uansett. En mulig forklaring på mystiske variasjoner kan være at DF140 faktisk har en annen stammehøyde enn DF115 pga. annen trimbrakett. Siden Antares 6.80 egentlig bare er godkjent for max DF115 så kan det bety at ingen har tatt høyde for denne forskjellen når DF140 monteres. Har googlet litt om dette men har ikke målt fysisk. Fant bl.a. at DF140 var lettere enn DF115 delvis pga. dette. Men er ikke sikker på om det stemmer for dagens modeller. Redigert 6.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kristian_D Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Fikk min motor hevet 2 hull på slutten av sesongen. synes ikke dette ble noen forandring med verken fart, forbruk eller vannsprut. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_D Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Kjøpte meg en 4 blade propell 13,75x21R alu propell i høst. Noe usikker hvorfor akkurat denne... ? har ikke fått montert eller testet dette enda. Noen formening om hvordan dette vil fungere? ?? Redigert 6.Juni.2016 av Kristian_D (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Så et hull ned: Redigert 6.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kristian_D Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du får legge ut hva du kom fram til på monteringshøyde, propell og hva Erling S. Sier om monteringshøyde på 140hk vis du kontakter de ? Klarer fortsatt ikke å forstå at 140hk er et bedre valg en 115hk på disse båtene. Får litt "One Call" reklame følelse, de er helt lik, går like fort, men den ene er dyrere ??? Så et hull ned: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Nei å velge 140 istedenfor 115 er egentlig ingen fornuftig oppgradering på denne båten. Men det ser jo flott ut med 140 da En lett og rask båt vil nok få 3-4 knop ekstra med 140, tilpasset optimal monteringshøyde og stålpropell. Men 6.80 er jo ikke en slik båt da. Motor ble montert i midterste av de 3 mulige posisjonene så får det være sånn inntil videre. Orker ikke legge så mye forskningsarbeide på dette nå. Har montert 4 kW Webasto, to batterier og batterivelger, spylepumpe, DF15 hjelpemotor med elstart, innvendig svinger, kartplotter osv. Nok å pusle med på denne, og trangt er det også for en normalt voksen mann å komme til overalt. Redigert 8.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Antares 680 Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg har en Antares 2012 modell med DF115 der jeg har testet båten med 3*13 7/8 *19 stål propell. Jeg fikk litt mer turtall 5800 og farten ble 29,7 på maks Motor ble løftet 1 hakk høyere Har satt på alu propellen igjen da jeg ikke fikk mer fart + det ble litt mer lyd i båten med stålpropellen Hvordan kan dere se hvor mye drivstoff som brukes ? Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Hei, Antares 680 Hvis du ser i denne tråden finner du tips til hvordan du kan få opp forbruket på plotteren, om du har en. https://baatplassen.no/i/topic/77581-koble-suzuki-115-2008-modell-til-nmea-2000/page-5 Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Trådstarter (og evt andre): Hva oppnår dere i maks fart med DF140? Jeg har en 2015 modell med DF 115 og synes den absolutt er undermotorisert. Marsjfart er i praksis 22 knop uten last (ca 4800 o/m) og med familien ombord passerer turtallet 5000 for å klare å holde 19 knop. Toppfart uten last er 27 knop, har oppnådd 28 med flat sjø og svak medvind. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 (redigert) Det er klart at DF150 er mest rett motor for båten, hvis man verdsetter god fart og behagelig turtall i marsjfart. DF115/140 har rett og slett for lite sylindervolum og dreiemoment til å få fart på skuta uten mye turtall. 40% større sylindervolum merkes. Redigert 21.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
edan Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Prøvde båten nå med 150 hk, og det er stor forskjell fra 115 hk. Mye lavere turtall med samme fart. Kanskje jevnt over 1000 o/m lavere. Men med valutakurser og prisoppgang på disse båtene blir forskjellen i pris stor om man vil oppgradere... Sitér dette innlegget Link to post
Einsereier Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 får presset min opp til 32 knop med df 140 og stålpropell. men kommer aldri over 5600 rpm. kanskje jeg går ned ett hakk eller to på stigning til sommeren.går med 38-40 liter i timen på fullt. på 23 knop drar den mellom 22 og 24 liter i timen alt etter hvor mye last jeg har ombord Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) DF140 trenger turtall for å yte, siden den har bare 2,1 liter mot f.eks. 150-hesterne som har 2,7-3,0 liter sylindervolum. Rundt 6000 er nok optimalt for max. effekt. Redigert 14.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Tranen2 skrev On 12.8.2015 at 19.07: På min Antares 580/DF100A så er det også en alt for stor sprut. Har kontaktet leverandør og de er enig i at motoren er montert feil. Transomhøyde på de nye DF 100/115/140A er 21" (534mm) og ikke 20" (508mm) og det ser det ikke ut til at er hensyntatt. Min er montert helt ned på hekken på hull nr2 sett ovenifra. Må trimme opp på 80% før den kaviterer litt. Den hopper og går i selvsving også noe som er typisk for for lavt montert motor. Ikke engang plata over kavitasjonsplata er synlig under fart..... Løftes 2 hakk tror jeg det blir... Har sett på flere av de gamle trådene angående monteringshøyde og propellvalg for Antares. Gamle DF90/115/140 (uten A betegnelse) har i følge spesifikasjonene 539mm transomhøyde. A versjonene har i følge spesifikasjonene 508mm høyde. De nye B versjonene har 508mm for DF115B og 511mm for DF140B. Jeg skal bytte fra en DF115 2006 modell til en B versjon på min Antares 650, hvis spesifikasjonene stemmer vil motoren bli montert ca 30mm høyere (min gamle motor var montert så lavt som det er mulig). Min gamle motor skal på en kamerats Antares 580 som tidligere hadde DF90A, denne vil komme ca 30mm lavere med samme monteringshull hvis spesifikasjonene stemmer. Noen som vet om spesifikasjonene stemmer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Mercury endret stammelengden på 80-115 hk motorene da de nye modellene kom i 2014. Ble ca 20 mm kortere såvidt jeg husker. Så det er kanskje noe i tiden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.