Jump to content

Fairline 37 Phantom 1995 KAMD42, bruktpris, motorisering


Dykker

Recommended Posts

Ser på en 1995 modell Fairline 37 Phantom med KAMD42 motorer. Prisforlangende er 1.295.000,-, men selger er åpen for bud. Selv synes jeg det er for høy pris for en 20 år gammel båt. Dog skal sies at båten er tatt meget godt vare på. Motorene har iflg selger fått skiftet topp-pakninger til nyere type. Jeg har selv en 2004 Scand Baltic HT med Yanmar290 6LPA, så jeg kjenner ikke til KAMD42. Men etter å ha lest litt på nettet, ser jeg at noen sier at 2x230HK på en slik båt, så blir båten undermotorisert, og vil gå med baugen i været. I annonsen er toppfart angitt til 25 knop. Motorene er gått 1700 timer. (Min Yanmar290 6LPA er gått 1600 timer, noen mekanikere sier spøkefullt at da er sølvbokka så vidt innkjørt).

Så til spørsmålet; Er det riktig pris for en slik båt? Er båen undermotorisert?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres noe dyrt ut med denne alder+motorkombinasjon, ville forsøkt en godt redusert pris eller sett på 38 modeller fra 99-03 med 63 motorer eller lignende. Personlig synes jeg 460hk er for lite for min smak og for å få disse båtene i sitt rette element. Lykke til! Uansett; en flott båt og båttype/valg!

 

Ser på en 1995 modell Fairline 37 Phantom med KAMD42 motorer. Prisforlangende er 1.295.000,-, men selger er åpen for bud. Selv synes jeg det er for høy pris for en 20 år gammel båt. Dog skal sies at båten er tatt meget godt vare på. Motorene har iflg selger fått skiftet topp-pakninger til nyere type. Jeg har selv en 2004 Scand Baltic HT med Yanmar290 6LPA, så jeg kjenner ikke til KAMD42. Men etter å ha lest litt på nettet, ser jeg at noen sier at 2x230HK på en slik båt, så blir båten undermotorisert, og vil gå med baugen i været. I annonsen er toppfart angitt til 25 knop. Motorene er gått 1700 timer. (Min Yanmar290 6LPA er gått 1600 timer, noen mekanikere sier spøkefullt at da er sølvbokka så vidt innkjørt).

Så til spørsmålet; Er det riktig pris for en slik båt? Er båen undermotorisert?

Link to post
Share on other sites

Motorene kan være i tipp topp stand de, det vet ingen før du har hatt den noen år men det er definitivt for små motorer for denne båten. Prisen var jo også noe optimistisk. Vet om en cranchi 40 flybridge båt fra '99 med tamd63 til mindre penger enn det.

Link to post
Share on other sites

Om det er den båten jeg tror så har den lagt til salgs veldig lenge. Tror du bør en del ned i pris. Jeg solgte selv en veldig godt utstyrt og oppgradert Phantom 37 for 2 å siden for 1,1. Den hadde 63 motorer som jeg føler båten bør ha for å fungere optimalt. Du får ikke noe høyere dieselforbruk med de motorene, men du får den nok ikke helt ut av vannet. Vi marset på 23 og fikk 30 på fult.

Link to post
Share on other sites

Lå ved siden av to slike for et par år siden hvor de reiste i følge. En med 42 motorer, og en med 62/63 motorer. Han med de minste motorene synes den var undermotorisert, særlig ferielastet. Han med de store var veldig fornøyd med sin power-pakke.

 

Når du nå kan velge ville jeg valgt en med større motorer, hvis du ikke fikk en pris som tar høyde for dette - du skal vel selge en dag også.

Link to post
Share on other sites

Har selv en 96' Phantom 37 med 63P maskiner på andre sesongen. 2x370 HK passer denne båten perfekt.

Vi går mye i 8 knop og bruker fly'en store deler av tiden. Er det drittvær og regn/vind er det bare å sitte nede å dra på.

Krefter i massevis uavhengig av ferielastet eller ikke.

Fikk prøvd båten i voldsom sjø rundt Jæren i fjor. Var da glad for å ha mye kraft til disposisjon! ;-)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange informative svar. Rederinnen krever flat inngang akter, ikke klatrebåt som vi har idag, samt FB. For meg ser jeg mer på fremdriften i båten. Fra Yanmar290 6LPA til andre motoralternativer er jeg spent. Veldig fornøyd med motoren vi har idag. Leveres andre FB båter med samme motorer, under 1200 båtlapper?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vil du ha 63P som er en steike god motor, så hadde jeg sett etter P360/380, cranchi 40, Phantom 37 som den du nevner (men ikke med 42 motorer), 1 gen Phantom 40 osv.

Hvem vet, det kan dukke opp en tidlig P38 eller Ph38 til god pris utover høsten også. Man bør kunne handle en slik som trenger litt stell og oppgraderinger for 1,2 ferdig pruttet. Førstnevnte ble mest levert med 63L på 318 hk.

 

Sealine 360/ F37 er også en flott båt, men mye KAMD i tidligere årganger. Noen tidlige F37 ble levert med Yanmar 6LP som du kjenner godt fra før :-)

 

Har ikke sett annonsen du nevner, men....

En Ph37 med KAMD 42 til 1,3 mill er grovt overpriset. det er helt feil motorer i en slik tung båt og 42 har jo et elendig rykte også. Tror han bør godt under 1 mill og kanskje enda lenger ned for å bli solgt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...