Jump to content

Strekkavlaster og bruken av den.

Eureka

Recommended Posts

Jeg har gummi strekkavkaster, eller kjøttbein, som Andy Major så godt kaller dem, på de fleste fortøyningstauene mine.

Når jeg ligger longside til brygge, utenpå eller innenfor annen båt, eller sågar med hekk inn og fortøyning til båt på siden, så forekommer det at tauet går tur-retur mellom egen båt og nabobåt/ brygge. -liker egentlig best å sette knute i begge sider...

Jeg opplever da at rykkdemperene får betydelig mindre effekt, når det altså går i retur, enn når det er knytter fast i begge sider..

Dette merkes særlig når det står som et brest, mer eller mindre vinkelrett ut fra båten. Da blir det mye hard napping og rykk ved vind eller bølger.

Er det flere som har tenkt over dette? -eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg...

Ender alltid med å fortøye om....

enig i det tobixen skriver her. Treslått tau strekker seg også mer enn disse flettede tauene med strømpe på, og gir også noe mykere napping. Men når jeg har på gummien på mine tau går tauene bare et strekk. Disse "snap on" strekkefiskene kan man jo plassere en hver vei- men summen av demping blir jo da redusert ifht å ha to stk på et tau som går en vei.

Lå på Bolærne for etpar uker siden, blåste svært friskt og en del svell inn i havna. Våkna av at vi lå å nappa i baugfortøyningene, ganske slitsomt etter min mening. Har rykkdempere i gummi og hadde tauene tur-retur. Gjorde om slik at de bare gikk fra båten og over til brygga og vips, helt smooth! Lesson learned!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...