Jump to content

Valgets kvaler, fra windy gm til ca 40 fot flybridge


WGM36

Recommended Posts

Hallo.

Vi vurdere sterkt å selge vår kjære Windy gm og kjøpe båt med flybridge på rundt 40 fot.

Er veldig i tvil, men vil nå prøve lukket båt, vil samtidig ha mulighet til å sitte åpent når penværet er tilstede.

Har tittet litt på Princess 40 rundt 2000 mod, synes dette virker som en god båt, vil ikke ha for stort da vi ligger mye i uthavn.

Hva mener dere blir den største forskjellen i negativ og positiv rettning med en slik type båt?

Vil også gjerne ha tipps om alternative merker og modeller, men kjøper ikke noe ukjent som er vanskelig og selge når den tid kommer.

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

det mest positive er nok inneklimaet når du lukker døra. det mest negative, for dere som ligger mye i uthavn, er nok vindfanget som øker, og hva det medfører for hekk-ankeret.

 

ville lagt vekt på en med stor og sosial flybridge. Hvis du ikke vil ha for stort er jo Fairline 38 en mulighet også - flott flybridge på den.

Link to post
Share on other sites

Tror du må kartlegge ditt behov. Valget vårt ble Skorgenes Sonic 375 grunnet:

-Høy marsjfart og lavt forbruk (25kn) med D4 motorer

-5 faste sengeplasser i tre kabiner

-Lavere vekt enn tilsvarende båter (8tonn) og litt smalere. Hadde problemer med å finne egnet båtplass.

-God plass på flybridge. Taket går helt ut på akterdekket.

-Moderne utseende

 

Vi vurderte også P38 og F38 som også har noen fordeler/ulemper (for oss):

-Har bare 4 faste sengeplasser.

-Romsligere i hoved kabin grunnet annen planløsning.

-Tepper inne. Var ofte slitte og skitne på de båtene vi var å så på.

-Høyt forbruk og lav marsfart. P38 kan ha tendenser til å ploge havet.

 

 

Det er bare til å gå på visning for å få følelsen selv om hva man liker/ikke liker. Lukket båt er tingen på Vestlandet :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Gikk selv fra kalesjebåt til en velutstyrt Peincess 38 99' modell med 63p motorer for fire uker siden , det åpnet seg en ny båtverden for oss da. Godt isolert, hører ikke vind ute når det blåser 12ms eller skrål fra nabobåter. Et helt annet inneklima og økt hyttefølelse. Når solen skinner, brukes flybridge uten ting som skygger. Hadde tidligere Bavaria 34 Sport.

Link to post
Share on other sites

Her kom det jo noen meninger, det er bra.

Kravene vi har er som følger:

Plass til 6 stk rundt bordet på flybridge to kabiner er nok, men tar gjerne tre, to bad er bra, men ikke et must.

Vil også unge stige opp til fly.

Vil ha grei marsjfart på minst 22-23 knop uten at baugen står rett til være.

Hva mener dere eventuelt en Princess 40 i god stand er verdt, rundt 2000 mod.

Mvh Terje

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv vil jeg påstå 1,5-1,8 avhengig av tilstand og utstyr for 40 fra den årsklassen. En 38 vil jeg si bør ligge i prisklassen 1,35-1,65 i 99-03 avhengig av tilstand og utstyr. Fine størrelser som fortsatt egner seg greit å ligge på dregg. :-)

 

Min gjør i overkant av 30 GPS kn på 2800omd, marsjer fint synes jeg på 22-25kn, føler den da også presses minst og bruker minst drivstoff. 2x VP Tamd63p

 

Problemer med baug rett i været er fraværende synes jeg , ved lavere hastigheter 15-18kn hvor den kan løfte litt, kan man evt presse nese ned med flaps. Tror dette er et oppdiktet problem eller kjent fra tidligere flybridge båter med for lav motorisering.

Redigert av JørgenL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Største forskjellen er vel fra 1-2 bad, kjøkkenet har en litt annen løsning. Ellers er jeg ikke så kjent med andre store forskjeller. Ligger en 40 på finn.no nå, kan evt sende deg linker på noen 38 som er solgt for sammenligning. :-)

 

Hva er forskjellen på 38 og 40, skjønner den ene er en halv meter lenger, men hvor slår det mest ut, vil ikke miste plass på fb.

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på 38 og 40, skjønner den ene er en halv meter lenger, men hvor slår det mest ut, vil ikke miste plass på fb.

Mvh Terje

Jeg spurte SAP_2000 om det samme da vi selv så på slike. Svaret kom på rams, men jeg husker ikke lenger. SAP er sikkert snart på banen.

Link to post
Share on other sites

sjekk bredden - den nevnte båtplassbegrensningen kan vel påvirke valget her.

 

når det gjelder plog eller ei er det verdt å notere seg at flere av disse båtene er relativt dype V foran, og ganske flate bak. det betyr at det kan se ut som det løfter seg mer enn hva som er raliteten om man tenker på skrogets gange i sjøen. Steglister foran bidrar også til at de reiser seg foran uten at de nødvendigvis graver seg ned bak.

 

på min gamle fairline stikker skroget dypest foran (bak stikker riktignok ror og propeller ned, men ikke skroget i særlig grad) og steglistene slutter ganske "langt" foran. Bruk av flaps til å presse nesa ned medfører stort sett bare redusert fart hos meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg så også på P38, Fairline 38 med mer men valget falt på en Sealine F37. Mer plass på flybridge enn de andre og flere bra praktiske løsninger.. Når det gjelder det å gå fra konseptet kalesjebåt til lukket med fly hadde jeg ikke vært i tvil - bare gjør det, du angrer ikke et sekund!!

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette. Vi er akkurat i samme situasjon, men vi trenger 3 kabiner. Jeg er veldig svak for NW390 (linjene, fart og den kompromissløse kvaliteten) men synes flybridgen blir for liten. NW 420 er "drømmen", men for dyr. Og vips er vi oppe på typ Princess 45, Fairline 46, Jeannau 46 osv. Dilemmaet da er at er at vi snakker veldig stor og tung båt med vindfang som en obos-blokk, med de føringer det legger mht både uthavn og populære gjestehavner i fellesferien. Og så sliter jeg fryktelig med å gi slipp på uteplassen i GM'n. Har til gode å finne båter som kan matche plassen og komforten i sittegruppa. Disse flybridgebåtene blir jo noe stusselige greier i så måte.

 

Når det gjelder spm om P40 vs P38 opplever jeg P40 som langt mer kurant. To bad, noen cm ekstra her og der og går penere i sjøen. Godt valg.

 

Har du sjekket ut Jeannau 36 (38 fot)? Bare ett bad og litt dårlig dusjløsning, men her tror jeg du får mye bra båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Alt sammen i denne størrelsesklassen, enten det gjelder Fairline 40, 46 etc. Princess 40/45, Nord West 420 osv. blir kompromisser. Du blir ikke kvitt kompromissene før du velger en Fairline Phantom 48 eller en Princess 50 av 2009- modellen.

 

Da først får du 2 bad, 3/4 skikkelige lugarer med senterkabin som reder/masters cabin med store sidevinduer. Holder en knapp på Princess 50'en av de to sistnevnte pga den høye nr. 2 salongen der passasjerene kan sitte i foroverretning under fart. Etters er disse to båtene svært like konseptmessige. Men det blir en helt annen prisklasse.

 

Fairline Ph46 dekker de behovene du har og det er dessuten en meget linjelekker båt. De fleste har baug/hekkthruster og er dermed veldig manuvrerbare. Ph46 er nok en større båt enn P45 plassmessig.

Link to post
Share on other sites

Valgets kvaler, ja men en må nok rangere her.

Er 3 cabiner et must?

Er svaret ja, så blir utvalget deretter, men trådstarter nevner P38 og P 40 og det er 2 cabinere.

Hadde nok holdt P 40 som nummer 1 av disse.

Eller så blir det nevnt 4m åpning på båtplass og det legger også noen føringer.

Så det blir vel trangt nok på plassen med en P 40 i båsen men det går vel.

Lykke til med valgene, spennende tid er det ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Sjekk også ut Azimut 42. Leveres som 2 og 3 cabiner. Vi har 2 cabiner og er meget fornøyd. Synes det er moderne look på de.

 

Ellers er det P 40 som er mest populær i dette segmentet. Drev båter ville jeg holdt meg unna. Tunge drev båter leser du ofte har skiftet drev, ref NW 390.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Cranchi har vel også en 40 foter i denne årgangen som ser relativt bra og solid ut. Båtene fra Italia er ofte fantastisk interiørmessig. Så blir ofte dristige linjevalg utvendig avgjørende om man liker båten eller ikke. Samme 40 foter var vel 38 foter da den kom rundt siste halvdel av 90.

Er en ting ikke noen har nevnt for deg som jeg husker REM nevnte da han byttet opp. Dieselforbruket ved overgang fra KAD 40 motorer til 63 serien er markant. Spesielt går man mye i plan, så det bør man jo bare være klar over. De fleste båter nevnt her trenger 63 motorer eller større, ellers vil de bli undermotoriserte. Unntaket er vel den nevnte Skorgenes 375 som klarer seg bra med 2XD6, men det er også den minste av de nevnte båter. Pen båt innvendig er det, kjenner ellers ikke til den mye, nabobåsen min har en slik så har pratet en del med han.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du at D6 holder i S375 men at de fleste trenger TAMD63 Jori? Begge er på 5,5 liter, 63 ble levert fra 235-318hk i L utgaven og 360-370 i P utgaven. D6 finnes fra 310-370 og burde i allefall ikke være noe slappere? D6 har høyere turtallsområde 3500rpm mot 63 motoren som maks gjør 2800rpm men dette har bare med girutveksling å gjøre.

Link to post
Share on other sites

De fleste båter nevnt her trenger 63 motorer eller større, ellers vil de bli undermotoriserte. Unntaket er vel den nevnte Skorgenes 375 som klarer seg bra med 2XD6, men det er også den minste av de nevnte båter. Pen båt innvendig er det, kjenner ellers ikke til den mye, nabobåsen min har en slik så har pratet en del med han.

 

Nå er vel D6 en kraftigere motor enn TAMD 63, den slo jo TAMD 74 i alle sammenlikningstestene som ble gjort ved introduksjonen:

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/press_releases/2006/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20908&News.Language=sv-se

 

Sitat:

 

Bättre på allt i jämförande tester

Volvo Penta har genomfört ett preliminärt, jämförande test på en 43 fots Storebro 420 Biscay. I testet jämfördes 2xD6-435 med 2xTAMD 74L. Samtliga motorer med konventiell axelinstallation.

 

Nya D6-435 visade bättre prestanda på alla punkter:

  • 25 % bättre acceleration upp till 20 knop.
  • Något högre toppfart.
  • Kompaktare installationsmått: 150 mm kortare.
  • Lägre vikt: D6-435 väger 368 kg mindre (totalvikt för en motor inkl. backslag).

    För en dubbelinstallation blir det mer än 700 kg lägre vikt.

  • En halvering av röken – i stort sett helt utan synlig rök vid acceleration.
Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du at D6 holder i S375 men at de fleste trenger TAMD63 Jori? Begge er på 5,5 liter, 63 ble levert fra 235-318hk i L utgaven og 360-370 i P utgaven. D6 finnes fra 310-370 og burde i allefall ikke være noe slappere? D6 har høyere turtallsområde 3500rpm mot 63 motoren som maks gjør 2800rpm men dette har bare med girutveksling å gjøre.

 

 

Nå er vel D6 en kraftigere motor enn TAMD 63, den slo jo TAMD 74 i alle sammenlikningstestene som ble gjort ved introduksjonen:

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/press_releases/2006/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=20908&News.Language=sv-se

 

Er enig med dere karer. Den nevnte skorgenes har 310 hk og jeg tenkte på 63P. Min feil var ikke spesifikk nok, takk for rettelser. Poenget dog er at KAD-serien blir fort undermotorisert for såpass tunge båter

 

Edit: Unntaket er kanskje KAD300 som er ganske sterk?

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...