5nacks Startet 1.August.2015 Del på Facebook Startet 1.August.2015 (redigert) Hei, Jeg og min bror skal avgårde for å se på en 1978 Maxi 77. Den ser hel og pen ut, med ferskvannskjølt VP MD5C fra 1983 og 120S drev. Motoren skal i følge selger ha blitt tatt fra hverandre og renset etter at sønnen hadde greid å fylle bensin i stede for diesel. Motoren skal fungere bra. Storseil, rulleforseil m/Furlex, spinnaker, spristake, genua 1 og 2 skal være i ok stand. Det følger ikke med allverden med utstyr, men har stereo, kartplotter, autopilot, landstrøm, dregg, ny kjøleboks og spritapparat. Ny sprayhood. Prisen er 55 000, som vi synes ligger en del over hva den burde koste, da snittprisen på de Maxi 77'ene som ligger på finn.no er 37 200. Nå er denne tilsynelatende i bedre forfatning enn gjennomsnittet. Setter stor pris på innspill som vi kan ta med oss når vi skal se på båten :) Redigert 1.August.2015 av mrlegaard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Heisan, Jeg har hatt en 1982 Maxi 77 med god innbordsmotor og gode seil, og denne ble solgt for en del mere enn det som var snittprisen for 77-ene på den tiden. Så derfor virker ikke prisen så gale på meg, forutsatt at båten ellers er i rimelig god stand - og da mener jeg interiørmessig, dvs ingen fuktskader eller andre dominerende interiørfeil, at skrog, stående rigg og ror er helt og fint, og at kjølen er hel og uskadet. Hvis alt dette stemmer så vil dere ikke få noen vesentlige utgifter på båten fremover. Og det er jo viktig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 (redigert) og så det jo dette med å prute litt, tror de fleste priser på finn reflekterer det ... prøv å by 50' dessuten, pris 50% nesten over snitt, da skal seilene være kun veldig få år gamle og strøkne. fint med ny sprayhood, det koster også, men når det er lite utstyr ellers må seilene ihvertfall være perfekte for å forsvare prisen etter min mening. helst spinnaker utstyr også, eller enda bedre, gennaker. Redigert 1.August.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 (redigert) Jeg vil si det slik at dersom du ikke har sett båten fysisk, men kun annonsen og snakket med selger, så er " god stand og godt vedlikeholdt" et relativt begrep. Det er først når du studerer den nøye, etter beste evne, at du vil se spor av spekker i gelcoatvved rekkestøtter, dekk (svikt) og vanninntrengning ved vinduene inn i kjernemateriale. Når du begir deg inn i kjøp av 70-talls båt er det slikt som dukker opp og det krever en ikke ubetydelig innsats i tid og penger å utbedre. Dersom båten er fri for skader, ingen spor av vanninntrengning i kjernemateriale, rigg og motor er i orden, så er det verdt å slå klo i den. Da har du en båt med et supert utgangspunkt for videre oppgradering og det er trygt å kjøpe både nye seil og annet fastmontert utstyr. Nytt storseil til Maxi 77 ligger vel på mellom 8 og 12tusen og det krever ingen ekstra innsats annet enn å montere i løpet av 5 minutter og deretter ut og seil. Båten er heller ikke støtte enn at en god påhengsmotor erstatter innenbordsmotoren den dagen reparasjon ikke lar seg forsvare. Uten å ha nær kjennskap til Maxi 77, annet enn gjennom dette forumet, og at det er en av de mest kjente båtene i den størrelsen, så ville jeg fokusert på skrog/dekk og mast/rigg, se etter vanninntrengning og kraftig krakkelering ved dekksgjennomføringer. Er roret tight. Tilstand på seil og motor. Båtlukt/olje/diesellukt, mugg. Elektrisk anlegg. Starter og går motoren pent, dens utseende, tåler den høy belastning over tid. Når hadde selger båten sist på land og inspisere under? Er den i god stand, så er ikke en pris på 55tusen ille. Ja, den ligger over gjennomsnittspris, men husk at noen båter selges for 5-10 tusen. Det drar ned gjennomsnittspris. Det handler ikke alltid om kjøpspris, det er bare et tall, men hva du faktisk får for pengene og hvilke utgifter du får og arbeidstimer som medgår og ikke minst tiden som går når du ikke kan bruke den pga rep, det spiller rolle. Husk: nå skal du ha deg en båt å bruke, ikke reparere. Da er 20tusen kroner ingen ting... Nyere autopilot, skikkelig kjøleboks med kjøleaggregat, sprayhood, skikkelig landstrøm og spritkoker har en samlet verdi langt over et kliss nytt storseil. Storseil er nesten hyllevare til Maxi. Og alle de tingene krever faktisk noen timer montering. Redigert 1.August.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 På en båt fra 1978 så er det viktig å se både på hva du får med av utstyr og i hvilken tilstand båten er. Begge disse faktorene bør påvirke prisen. En båt som ikke har blitt vedlikeholdt og gjerne er kraftig preget av lekasjer og fuktskader er mye mindre verdt enn en godt utstyrt båt som er holdt i god stand. På så pass gamle båter så er det stor forskjell på tilstanden. Ut i fra det som du skriver så virker det som denne båten er godt utstyrt. Rulleforseil, spinnaker (med utstyr), kartplotter og autopilot koster fort 20.000 hvis du skal kjøpe dette. Når denne i tillegg har ferskvanskjølt dieselmotor (det vanlige er saltvannskjølt i andre båter fra samme tidsrom) så er det etter min mening helt riktig at denne båten skal koste en god del mer enn andre. I tillegg så er bruksverdien mye høyere med innenbordsmotor enn med en påhengsmotor. En påhengsmotor fungerer fint på "flatt hav", men med en gang du får litt bølger er den ubrukelig. I tillegg så er havnemanøvre mye enklere. Husk at bruksverdien er mye høyere på en båt hvor ting virker (og du trives ombord) enn på en båt hvor tiden (og en stor slump penger) brukes på å reparere. Tror derfor at du blir mer fornøyd med å betale en del mer for denne båten enn å kjøpe den rimeligste Maxien du kan finne. Reis og se på båten og ser den bra ut og du trives ombord så kjøp den! Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Her var det en god del tilbakemeldinger som samsvarer med min tankegang, men også ting som jeg ikke hadde tenkt på.. Så tusen takk for innspill folkens. Nå viser det seg at selger ikke hadde tid til å vise båten allikevel i dag, men skal oppdatere når selger finner ut at han har tid igjen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 ja eureka, til den prisen skal _også_ spritkokern være i god stand, syns jeg. når den ligger 50% over snitt så tenker jeg at vi er helt i toppskiktet, men det er kanskje enda større variasjoner enn som så på maxi77. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 -jeg er enig i at man kan spørre seg om hva ting egentlig er verdt, men det er en annen diskusjon. Ja, ting må være i orden. Det jeg tenker er at verdien av en båt som er fri for skade og forfall er rimelig høy vs en båt som ikke er i orden hvor man kan vente seg arbeid og utgifter. Det er mer fornuft å bruke 55tusen på et ordentlig eksemplar enn 35 tusen med tilsvarende lavere kvalitet. Men det er også klart at dersom man ikke har 55 tusen, så må man kjøpe en til 35tusen, og vente seg dårligere stand. Når det gjerder den aktuelle båten, ref finnannonse som jeg antar er aktuell båt, så ser det ut til å være er pent eksemplar. Rikelig utstyrt med de viktige tingene. Det er langt mellom annonsene med bilde av motor :) Neste spørsmål er jo om en Maxi 77 er stor nok :) hva blir bruksområder? Tipper dette blir din inngang til seilbåtlivet og du kommer til å gå opp til 30 fot om et par år :) da skal du selge og holder du den godt, så er det lett å selge. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Bare det at den har ferskvanskjølt innenbordsmotor forsvarer at denne båten kan koste 20.000 mer enn gjennomsnitt. Når prisen er så lav som dette så blir det feil å tenke at denne båten koster 50% mer enn gjennomsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.