Kenneth Finsås Startet 1.August.2015 Link til dette innlegget Startet 1.August.2015 Skal relativt snart skaffe meg en færing som jeg skal bruke til å sette og å dra garn med. I den forbindelse ønsker jeg mulighet til å benytte påhengsmotor når det er for mye vind til å ro. Jeg har sett en del bilder av fester på nett, i varierende utførelse og kvalitet. Jeg tenker å få laget meg en "trekantramme" i syrefast stål som jeg bolter til båten, som har en treplate eller plastplate der motoren skal skrus fast. Det jeg ønsker innspill på er: Har plassering av motor noe betydning, foruten at det skal være lett å betjene motoren? Hvordan finner jeg ut om jeg bør ha lang eller kort stamme? Hvor stor motor er "max" på en slik båt? Evt. erfaringer fra dere som har vært borti dette før? Ha en strålende båt-helg. ? Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Biltema har ferdige brakettar. Du har båten & må vurdere alternativ. Hekk eller sidemonterin? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Jeg tror jeg går for sidemontering. Hvordan måler jeg for å finne ut lang/kort stamme? Regner med det har noe med propell/kjøl å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 I mine yngre dager hadde jeg en færing med innebygget sleipner motor i. Denne valgte jeg å ta ut og monterte en liten Suzuki DT 3,5 hk med lang stamme. Gikk for sidemontering da jeg ville beholde båten mest mulig original. Denne Suzukien ( 84 modell som forøvrig går like bra i dag) har 360 0 vending uten revers, og fungerte fint på denne båten. Mener å huske at en måtte beregne litt ekstra svingradius pga sidemontert motor. Greide forøvrig å oppnå bra fart , ca 7 knop med denne installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Takker for svar. Høres ut som man ikke behøver å gå for noe særlig større motor enn 4-5Hk da iallefall. Det beste hadde jo vært å fått tak i en "gammel" motor som stod til båten som var i god stand. Jeg får vel ta å tråle Finn.no tenker jeg, så dukker det vel opp noe. :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 (redigert) Eg hadde for mange år siden ein gammel oselvar, som var kutta ved bakrongja og innsatt tverrhekk. Den blei påsatt ein 7,5 hk Honda, ein motor som dengang var noko nytt i norge. Motoren blei starta opp, eg satte giret i forover og gav gass. Båten stod omtrent beint opp og ned, og drog ein masse vatn inn over hekken Dermed blei det bytur, og kjøpa fjernkontroller, so eg kunne sitja framme i båten og styra. Med dette oppsettet gjorde båten gode 9 knop. Ein motor montert på sida trur eg ikkje vil gi samme farten som ein som er montert på hekken, fordi motoren må bruka krefter på å motvirka svingen som sidemonteringa forårsaker. Magne Edit: Eg husker ikkje med sikkerhet, men eg trur den motoren hadde kort stamme. Redigert 1.August.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Lengde på stamma vert etter mitt skjønn måøt frå kavitasjonsplata & opp til innfestinga i skrog/brakett Det er umogeleg for oss å sei op avstand om du treng lang ekstra lang eller kort stamme Ska du vere heilt sikker, kjøper du lang stamme Finnes nok av gamle, fine påhengsar på Nett. Kjekt når ting står litt i stil :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.