Jump to content

Verdivurdering av Rana 17DC med eldre 30hk Yamaha og henger


Jche

Recommended Posts

Heisann. 

 

Grunnet mye styr med båtplass og diverse, ønsker jeg nå å selge min Rana 17DC. Lurer derfor på om dere kan hjelpe meg med en kjapp verdivurdering? Jeg har sett på finn, og lurer på om den kan ligge rundt 30.000, men ser det varierer veldig. 

 

Båten er 1980-modell, i grei stand og med tett kalesje. Den har original styrekonsoll med ratt, gass og gir(i en spak). Dette fungerer som det skal. Registrert i småbåtregisteret(RS). Båten er litt matt, så den kunne nok trengt en polering eller noe. Noe småskrammer(riper) her og der, men ingen store skader. Dørken er litt myk noen steder. 

 

Motoren er en 1990-modell Yamaha med El.start og elektrisk choke. Motor er 3-sylindret, uten Autolube. Motoren er kvikk og fin, og jevnlig servet. Men den er ganske falma og ikke pen å se på. Propell er ny i år, og strøken. 

 

Tilhengeren er en tredal fra 1994, som også er i grei stand. Lys fungerer, og hjullager virker fine. Skjermene mangler, og håndbrekket er litt bøyd, men fungerer. Vinsjen fungerer også som den skal. 10-toms dekk, og reservehjul. Greit mønster. Hengeren er registrert. 

bilde

bilde

Redigert av Jche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd litt. Impelleren røyk når jeg skulle flushe motoren med ferskvann. Den var nok dårlig uansett, da den ikke har blitt byttet på noen år.

 

Har kjøpt ny impeller, og tenkte jeg skulle bytte den. Og selvfølgelig knakk 2 av boltene som holder undervannshuset. Hva kan det koste å fikse dette på verksted? Og hva kan jeg evt.selge den for som den står? 

Link to post
Share on other sites

Det kan være litt jobb å få borret ut dette riktig,må bruke kvalitetsbor og borre sakte. 

Hvis du ikke kan gjøre det selv bør du nok finne en som er litt kyndig,et autorisert verksted kan fort bli veldig dyrt.

Har du fått av impellerhuset uten problemer?

 

Motoren din er nok litt eldre enn 1990, denne dekoren gikk fra 1985-87.  På motorfestet er det en plate med serienummer på,her er det banket inn en bokstav i nedre høyre hjørne som avgjør årsmodellen.

 

Hvis dørken er myk kan det hende det må gjøres en jobb her etterhvert,før det begynner å sprekke opp.

Hengeren din ser litt liten ut,hva er nyttelast og totalvekt på den?

 

30 tror jeg nok er litt optimistisk,hvertfall med motor som må skrus på.  Men det er jo populære båter,ser de varierer veldig i pris.

Link to post
Share on other sites

Det kan være litt jobb å få borret ut dette riktig,må bruke kvalitetsbor og borre sakte. 

Hvis du ikke kan gjøre det selv bør du nok finne en som er litt kyndig,et autorisert verksted kan fort bli veldig dyrt.

Har du fått av impellerhuset uten problemer?

 

Motoren din er nok litt eldre enn 1990, denne dekoren gikk fra 1985-87.  På motorfestet er det en plate med serienummer på,her er det banket inn en bokstav i nedre høyre hjørne som avgjør årsmodellen.

 

Hvis dørken er myk kan det hende det må gjøres en jobb her etterhvert,før det begynner å sprekke opp.

Hengeren din ser litt liten ut,hva er nyttelast og totalvekt på den?

 

30 tror jeg nok er litt optimistisk,hvertfall med motor som må skrus på.  Men det er jo populære båter,ser de varierer veldig i pris.

 

Har kontaktet et verksted nå, så får vi se hva de skal ha for det. Jeg tar ikke sjansen på å gjøre det selv tror jeg, kjedelig å ødelegge et undervannshus...

 

Myk dørk er visst en svakhet på disse, og det har vært sånn i mange år i følge de tidligere eierne. Så det behøver ikke å bety noe, men kanskje... Hengeren har totalvekt 690, nyttelast 520. Mulig det er i grenseland, aner ikke hva båten veier. Jeg har lagt ut finn-annonse nå, og lagt meg på 25000. Så får vi se :)

Link to post
Share on other sites

Det ligna fælt :) Gjorde du det på samme måte? Jeg begynte bare å skru på giroverføringa nede på stammen, uten å tenke på at jeg kanskje burde holdt igjen noe... Og er det til omtrent samme årgang motor? 

 

Jeg vil gjerne kjøpe den, hvis den ikke er fryktelig dyr.

Link to post
Share on other sites

husker ikke helt omstendighetene , men det var ifbm. forsøk på å ta ned undervannshuset for å sjekke impeller.  Ikke sikker på årgang på motor , men når jeg sjekker delenr på iboats så kommer det at den skal passe på 87-2002 3syl 30hk.   Ser at 86 mod har annet varenr.   Men så er det ikke alltid det stemmer overens med US og europamodeller ift.  år.  

 

Jeg kan sende den til deg i posten , så får du se om den passer.  En 200,- lapp?     Får ikke sendt avgårde før mandag da jeg er på reisefot

 

Husker at den var noe fiklete å få på plass, ikke mye plass for fingrene nedi der

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...