000 Startet 1.August.2015 Link til dette innlegget Startet 1.August.2015 Noen som har spesifikke erfaringer om propellbytte b serien av duopropeller? Kor mykje et nummer utgjør eksempelsvis B4 til B5 i fart/ turtall. Volvo er jo så hemmelige på dataene til desse propellene har ikkje funnet ut hva som skjuler seg bak tallene. Er et sett to like mht stigning eller er det to forskjellige og har endrer diameteren seg med mellom de forskjellige sett. noen evt prøvd å mikse to størrelser. Det er jo en tydelig diameterforskjell på de to i settet. Vel det er først og fremst første linja som hadde et håp om noen kunne dele. Generelle råd om temaet er ikkje interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Ein propellstørrelse opp gjer ca 200 rpm mindere,eitt nr ned gir økning på 200 rpm.Fart kommer vel an på båttype Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 hvilken båt motor og propellsett var dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Dette er vel ein grei måte å beregne turtall på. Har du A5 OG 4000 rpm,og setter på A6,vil du få ca3800.Farten avhenger av båttype.Ved bytte til stål propeller må man som oftest ned ein størrelsefor å klare å holde samme turtall Alu propeller er merka med A eller B,men stål er merka med C Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 takk for interessen men dette er hverken korrekt eller informasjonen eg søker. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Volvo er ikke mer hemmelige enn at hvis du ringer de og ber om å få snakke med Morten Trøbråthen så får du disse dataene. Og det som nevnes over med 200 rpm pr størrelse og at C serie stål er noe tyngre er temmelig nær det han vil fortelle deg mener jeg å huske. Han sitter også på data fra spesifikke tester av ganske mange båttyper. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Jeg skiftet fra VP B6 (aluminium) til Solas C6 (stål) og mistet ca 2 knop på toppfart - stor skuffelse. Maksturtallet er omtrent det samme. På marsj er det små eller ingen forskjeller. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 (redigert) Det er forskjell VP originalt og andre merker. Som du sier: Solas stemmer ikke, mine B5 var tydeligvis bitelitt tyngre og ga mer fart enn orignale B5( som var ille slitne) Nå får jeg 36,1 knop med 3750 rpm, lite fuel, ferielastet, full vanntank og familien ombord så jeg synes det er greit :-) Redigert 1.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
000 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 nå kommer vi noe sted Hvilken motor og fart har Frese på skal tro. Ja det er tydeligvis litt forskjellig ute å går. toppfart er nå en ting, det mest interessante for de fleste av oss er ikkje toppfarten men cruisefarten Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 2xKad 44. Med VP B6 bikket jeg glatt 36 med fulle tanker. Nå bikker jeg så vidt 34 med Solas C6. Sender nok B6-settet til Windrace i vinter og Solas til finn. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 takk for interessen men dette er hverken korrekt eller informasjonen eg søker. Synes dette er unødvendig spist formulert av deg. Husk god oppførsel her, vil du ha hjelp. Kan informere etter mange år her at Jakob T er særdeles kunnskapsrik rundt volvo dieselmotorer og drev. Kan videre informere om at det finnes omregningstabeller hvis du søker på nett og du vil finne ut fra de at jakob T sitt svar er en veldig god veiledning. Du spurte spesifikt om B5 og Volvo og Jakob T svarte deg på det. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Eg meina eg var ganske tydelig i min spørsmålsstilling. Eg søkte heilt spesifikk brukererfaring og ikkje generelle råd tabeller o.lign. Alt det der veit eg fra før og kan utenat baklengs. Om du synes det er spisst å si nevnte innlegg ikkje er informasjonen eg søker så får det være måte på til fintfølende man skal være. Det nedlatende barneskolepjattet ditt er også mye verre og meir fornærmende. Nok om det, vi har alle vårt å stri med. Så takk for interessen men det er ikkje informasjonen eg søker. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 takk for interessen men dette er hverken korrekt eller informasjonen eg søker. Les dine egne innlegg igjen, var vel bruken av HVERKEN KORREKT jeg reagerte på. Men ok tut og kjør, og lykke til med din holdning Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 takk det samme. Om du nå kan slutte kuppe tråden med det belærende ovenfra og ned pjattet ditt så hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Herre ..bart.. ovenfra og ned glefsing fra en som allerede vet alt uten å opplyse om det på en normal måte? blande dp propeller og avskrive velmente råd og info som uinterrrsant vås. ventes spesifikke svar på vinkelgeometri og turtall på propeller til en ukjent båt? propellberegning eller erfaringer med å 'bytte propeller?? Siden surmaga personangrep er din greie, har ihvertfall jeg avskrevet deg som et gnagsår som ikke trenger noe hjelp til å havne dypere i hullet sitt. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 (redigert) Har kun gitt tilsvar på angrep. Har overhodet ikkje kommet med et eineste personangrep noensinne. Men eg ser nå at det visst er det som gjelder her når en ikkje har noe å fare med. Spørsmålet var rimelig enkelt. Hva skjedde når du byttet propeller. Har aldri bedt om generelle velmenende råd eller noe propellberegning. Noe eg også opplyste om. Skulle vel vær klokkeklart det? Men det er visst slik at til mindre en har å bidra med til meir pratesalig er en å bare må knote inn noe usaklig drit. Ja du må gjerne avskrive meg, du er avskrevet sjøl for lenge siden. Pratmakere er ikkje mi greie. Bare glem heile greia. Kan bare slette heile tråden. Kan lage en ny med klarere spørsmålstilling Redigert 2.August.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Men herre Jemen... Du fekk da vel fått det mest korrekte svaret allerede i innlegg #2? En størrelse i forskjell gir røffelig en turtallsendring på 200rpm. uavhengig hvilken båt det står på. Anngående fart, så er dette avhengig av type båt, der er det ingen som er like. Å blande to forskjellige størrelse duoprop er ikkje lurt, da vil du garantert få kavitasjonsskader på propell. A-propeller er beregnet for bensinmotorer og B-propeller er beregnet til dieselmotorer, men det er mulig å bruke desse om hverandre. Tydeligvis dårlig sjøveir for enkelte her inne Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Ble en avsporing, meeget beklagelig, men her er tilbake på emnet : En gang jeg byttet B6 propeller på et eller annet drev, satt thrustskive på indre propell fast i bosset på en slik måte at det var vanskelig å¨oppdage, og ikke avklart før etter montering av nytt propellsett. Drevhavari unngått når dette ble montert korrekt før sjøsetting. Propellbytte ble gjort for å oppnå korrekt maksturtall på motoren. Slik var min erfaring med et propellerbytte, like spesifikt som spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Jeg bytta propeller. Men det var fra A7. Blei bedre. :-) (A og B er foresten på vei ut. erstattes med J. Men det var vel kjent.) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.