Jump to content

volvo duoprop. Hemmelige greier. størrelse fart propellbytte ?


000

Recommended Posts

Noen som har spesifikke erfaringer om propellbytte b serien av duopropeller?  Kor mykje et nummer utgjør eksempelsvis B4 til B5 i fart/ turtall.

Volvo er jo så hemmelige på dataene til desse propellene har ikkje funnet ut hva som skjuler seg bak tallene. Er et sett to like mht stigning eller er det to forskjellige og har endrer diameteren seg med mellom de forskjellige sett.  noen evt prøvd å mikse to størrelser. Det er jo en tydelig diameterforskjell på de to i settet. 

 

Vel det er først og fremst første linja som hadde et håp om noen kunne dele.  Generelle råd om temaet er ikkje interessant. 

Link to post

Volvo er ikke mer hemmelige enn at hvis du ringer de og ber om å få snakke med Morten Trøbråthen så får du disse dataene. Og det som nevnes over med 200 rpm pr størrelse og at C serie stål er noe tyngre er temmelig nær det han vil fortelle deg mener jeg å huske. Han sitter også på data fra spesifikke tester av ganske mange båttyper.

Link to post

Det er forskjell VP originalt og andre merker. Som du sier: Solas stemmer ikke, mine B5 var tydeligvis bitelitt tyngre og ga mer fart enn orignale B5( som var ille slitne)

Nå får jeg 36,1 knop med 3750 rpm, lite fuel, ferielastet, full vanntank og familien ombord så jeg synes det er greit :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

takk for interessen men dette er hverken korrekt eller informasjonen eg søker. 

 

Synes dette er unødvendig spist formulert av deg. Husk god oppførsel her, vil du ha hjelp. Kan informere etter mange år her at Jakob T er særdeles kunnskapsrik rundt volvo dieselmotorer og drev. Kan videre informere om at det finnes omregningstabeller hvis du søker på nett og du vil finne ut fra de at jakob T sitt svar er en veldig god veiledning. Du spurte spesifikt om B5 og Volvo og Jakob T svarte deg på det.

Link to post

Eg meina eg var ganske tydelig i min spørsmålsstilling. Eg søkte heilt spesifikk brukererfaring og ikkje generelle råd tabeller o.lign. Alt det der veit eg fra før og kan utenat baklengs. Om du synes det er spisst å si nevnte innlegg ikkje er informasjonen eg søker så får det være måte på til fintfølende man skal være. Det nedlatende barneskolepjattet ditt er også mye verre og meir fornærmende.  Nok om det, vi har alle vårt å stri med. Så takk for interessen men det er ikkje informasjonen eg søker. 

Link to post

Herre ..bart.. ovenfra og ned glefsing fra en som allerede vet alt uten å opplyse om det på en normal måte? blande dp propeller og avskrive velmente råd og info som uinterrrsant vås.

ventes spesifikke svar på vinkelgeometri og turtall på propeller til en ukjent båt? propellberegning eller erfaringer med å 'bytte propeller??

Siden surmaga personangrep er din greie, har ihvertfall jeg avskrevet deg som et gnagsår som ikke trenger noe hjelp til å havne dypere i hullet sitt.

Link to post

Har kun gitt tilsvar på angrep. Har overhodet ikkje kommet med et eineste personangrep noensinne. Men eg ser nå at det visst er det som gjelder her når en ikkje har noe å fare med.  Spørsmålet var rimelig enkelt. Hva skjedde når du byttet propeller. Har aldri bedt om generelle velmenende råd eller noe propellberegning. Noe eg også opplyste om. Skulle vel vær klokkeklart det?

Men det er visst slik at til mindre en har å bidra med til meir pratesalig er en å bare må knote inn noe usaklig drit. Ja du må gjerne avskrive meg, du er avskrevet sjøl for lenge siden. Pratmakere er ikkje mi greie. Bare glem heile greia. Kan bare slette heile tråden. Kan lage en ny med klarere spørsmålstilling

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Men herre Jemen... Du fekk da vel fått det mest korrekte svaret allerede i innlegg #2? En størrelse i forskjell gir røffelig en turtallsendring på 200rpm. uavhengig hvilken båt det står på. Anngående fart, så er dette avhengig av type båt, der er det ingen som er like. Å blande to forskjellige størrelse duoprop er ikkje lurt, da vil du garantert få kavitasjonsskader på propell. A-propeller er beregnet for bensinmotorer og B-propeller er beregnet til dieselmotorer, men det er mulig å bruke desse om hverandre. 

 

Tydeligvis dårlig sjøveir for enkelte her inne :giggle:

Link to post

Ble en avsporing, meeget beklagelig, men her er tilbake på emnet :

 

En gang jeg byttet B6 propeller på et eller annet drev, satt thrustskive på indre propell fast i bosset på en slik måte at det var vanskelig å¨oppdage, og ikke avklart før etter montering av nytt propellsett. Drevhavari unngått når dette ble montert korrekt før sjøsetting. Propellbytte ble gjort for å oppnå korrekt maksturtall på motoren.

Slik var min erfaring med et propellerbytte, like spesifikt som spørsmålet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...