Zach Startet 1.August.2015 Del på Facebook Startet 1.August.2015 (redigert) Er det noen som har erfaringer med VP D3 Aq 220 HK i en middels tung båt? Jeg leker med tanken om å ta ut VP41A og inn med D3 i min Viksund 800 Futura som veier ca 3500 kg. I dag ca 22-23 knop på maks med 41A (200 HK). Har fått et par kommentarer på at båten er for tung til D3, mens andre mener det bør være OK motor til denne båten. Med OK bør jeg i alle fall å få 25 knop på max (og mars på ca 20). D3 har ikke dårligere dreiemoment enn 41A. Jeg ser at Nimbus bruker D3 220 med aksling i båt på ca 30 fot og ca 4000 kg, og sier at toppfarten er 22 knop. Ikke verst! Denne har samme bredde som min Viksund (3,2 m). Kommentarer imøtesees. Redigert 1.August.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 (redigert) Askeladden P80 leveres med D3 og drev så det funker iallefall greit på den. Men det finnes jo andre spennende, lette og sterkere alternativer med 3 liters V6 diesel, f.eks. Hyundai S250/270 og Mercury Mercruiser (VAG) TDI 230/265. Samt f.eks. Mercury QSD 230 (2,8 liter rekkefirer) og Yanmar/BMW 3 liters rekkesekser på 220/260 hk. Redigert 1.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 2.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2015 Takk for tilbakemeldingen! jeg vi helst bruke VP drev, bl.a. fordi vi har kvalifisert verksted lokalt. Det har vel neppe Hyundai. Heller ikke Nanni som jeg har sett på. Noen andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) VP drev er det nok stort sett bare VP som bruker, selv om det finnes adaptere til enkelte andre motorer, f.eks. FNM. Hyundai bruker Mercruiser drev, i likhet med de fleste andre utenom VP (og tildels Yanmar som har fått sine egne drev i det siste). Glemte å nevne Steyr som også har interessante motorer i denne klassen, både 4 og 6-syl. Med Mercruiser drev der også. Redigert 2.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
krone Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Riktig at Hyundai bruker Mercruiser drev, men den kan også leveres med overgang til Volvo drev. Pris med overgang i følge prislistene på en 270 hester er kr.: 184.900,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 (redigert) Kr 184 900 + drev. D3 220 Aq ca 270 000. Blir ca samme pris (nesten). Redigert 3.August.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Men en del mere kraft i Hyundaien, med 1 sylinder og 600 kubikk ekstra og 15-20 % høyere ytelse. Vektforskjellen er liten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Enig med teerex. Uten tvil ville jeg valgt en v6 kontra d3. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Takker for kommentarene! Hyundai V6 er det ikke plass for, dvs. går ikke ned gjennom lukene i dekket! VP D4 er mulig å få ned, men den er faktisk 300 kg tyngre enn D3! Jeg synes båten er baktung nok allerede med 41A Aq som veier ca 520 kg. Og D4 225 koster ca 50 tusen mer enn D3 220. Vurderer derfor en D3, men skal helst få solgt 41A først. Kanskje ikke så enkelt(?). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Ja D4 er en noe overdimensjonert blyklump. Er vel samme motor som D6 minus 2 sylindre. Er Hyundai V6 for bred? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Åpningen i luka er 72 cm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Flytter tråden fram til forsiden, og spør om det er noen der ute som har erfaringer med - eller synspunkter på spørsmålet i tittelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Surfsup Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Jeg har en D3- 220 i min Askeladden P80 med DPS duoprop. Sist veiing ved dokk viste 3,2 tonn båtvekt (inkl 100 liter diesel og tom vanntank/septik men med vanlig løsøre ombord). Akselerasjonen er kvikk og toppfart er 30 knop (3950 rpm). Marsjer normalt på ca 22-23 knop (3200-3300 rpm). Kan ikke forstå annet at en D3 skulle fungere greit også i din båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 23.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2015 Takk for svarene! Interessant med D3 i Askeladden P80. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.