Jump to content

Yanmar 2 sylinder 15 hk spytter ut svart røyk/ flak.


Putle

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en sjømann 22, med yanmar 2 sylinder 15 hk.Problemet er at den spytter ut svart røyk/ sot belegg ved høyt turtall eller i gir. Motor fungerer Bra i nøytral, i fri gir får jeg da motor i 3000 o/ m. I gir mister jeg draget, går bare til 1000 o/m, + mye røyk/ sot. Noe som kan hjelpe her?

 

bilde

 

bilde

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Båtmotor spytter ut svart røyk/ flak. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

Link to post
Share on other sites

Kan helt sikkert være flere ting som er feil, men en ting er relativt sikkert.

Drar du på uten å få særlig turtall har du en dårlig forbrenning, og det blir masse sot og røyk.

Mulig du også ser uforbrent diesel i vannspeilet?

 

Årsaken kan være ventiler, kompresjon, aksellager mm.

Link to post
Share on other sites

.. I gir mister jeg draget, går bare til 1000 o/m, + mye røyk/ sot. Noe som kan hjelpe her?

 

 

 

Ingen Yanmar-expert, annet enn en problemfri sølvklump i seilbåten, men sikkert noen her som kjenner disse.

Bare tenker litt høyt, er det ikke vripropell på denne? Er vridningen kanskje på maks og motor klarer ikke å dra rundt?

..er jo tross alt 15 solide ponnier vi snakker om her :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...