Jump to content

Har forpliktet seg til salg til oss, men så...


Muddyman

Recommended Posts

Etter en tid, så bestemte vi oss for å handle. Det skulle bli en kurrant båt som vi mente passet godt til vårt formål. En lukket på på ca 30 fot med det vi trengte av utstyr og litt til. Vi kontaktet selger og forhørte oss. Vi foreslo en pris som selger antok at han aksepterte og vi fikk i stand en avtale om at så lenge vi var villige til å betale summen forutsatt at det ikke var nevneverdige mangler, så ville han forplikte seg til å selge til oss.

Avtalen var videre at vi ikke kunne fullbyrde avtalen før i september da hverken han eller vi hadde muligheten for gjensidig å kunne møtes for at vi kunne besiktige båten før den avtalte tiden. Alt så rosenrødt ut og jeg gledet meg til å kunne reise rett fra jobb og besiktige båten og forhåpentlig vis skrive kjøpekontrakt og kjøre båten hjem.
Men så kom bomben. Fikk så en epost om at "flere hadde lagret annonsen og at de skulle komme å se på båten neste helg". 
Hva gjør vi så videre. Vi sendte en e-post til selger med følgende melding: "Jeg går ut fra at du da gjør disse to oppmerksom på at de ikke kan inngå noen avtale med dem før jeg har vært og sett på den. Ref din forpliktelse til å selge til meg til avtalt pris hvis jeg finner alt i orden med båten".

 

Er det noen som kan komme med noen fornuftige innspill her?

 

Fortvilet...

Link to post
Share on other sites

Skjønner det er surt, men tror ikke det er verdt å sette igang en juridisk prosess om selger har andre kjøpere på døra med cash i hånda selv om du måtte ha en skriftlig avtale. Slikt tar alt for mye tid og tærer både på krefter og kroner.....

 

Jeg hadde heller brukt energien på å se etter andre båter om denne blir solgt. Blir den ikke solgt, så hadde jeg sjekket den meget nøye i September, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her har vist selger ikkje merket annonsen med "solgt". Så er spørsmålet:kvifor ikkje? Kanskje det har vert for mange "vist om og men" til at selger følte seg trygg.

Har vert borti liknande som selger, blir letta over å få solgt sjølv om prisantydning var høgare, og så kjem det brått fleire intressenter som også vil sluttføre raskere og til betre pris, eller kanskje enda bedre; uten masse forbehold. Då er det greit for begge parter at all dialog har vert skriftlig.

Telefondialoger kjem du ingen vei med sjølv om også muntlige avtaler er gjeldande.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi har det ikke travelt med å kjøpe, men surt er det. Jeg er allerede i sondering av en tilsvarende båt. Om jeg så må jobbe litt for å få opp standarden, så skal jeg til slutt lykkes. 
Kan si det at annonsen var satt i "passiv" tilstand, så den er ikke synlig for folk flest med mindre du har lagret den. Antar at selger prøver enten på å få en bedre pris, og eller hurtigere få penger på konto. Noe useriøs spør dere meg. Men jeg hever meg over slikt og vil gå videre med mine drømmer om denne handelen går tapt.
Er som sagt på utkikk etter en ca 30" båt som er lukket og har en marsfart på 17 - 20 knop hvor forbruket ligger på ca 20 - 30 liter pr time. 80 - 90 mod holder i massevis. FB er ikke noe som jeg savner. Bør være rimelig velholdt og ikke noe tull med det elektriske.

Redigert av Muddyman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rent juridisk har du en ganske god sak - ettersom jeg forstår deg slik at du har en skriftlig avtale med selger. Lov om Forbrukskjøp bl.a. sier en del om de plikter og rettigheter man har - både som kjøper og selger.

Uten å gå for "bombastisk til verks" virker det som om du har ditt på det rene juridisk- ut ifra hva du skriver.

Det som er ett lite tankekors for meg er at du skriver: "Vi foreslo en pris som selger antok at han aksepterte....".

Det virker da for meg at dere har inngått en skriftlig avtale uten at prisen er konkretisert helt klart og tydelig. Du skriver ikke noe om at prisen er konkretisert nøyaktig i din avtale med selger-, men uansett vil ikke det ha nevneverdig betydning dersom det foreligger en skriftlig kontrakt om at selger skal selge båten til deg - men selvsagt blir kontrakten "svakere" dersom det ikke står en konkret pris.

 

Uansett vil jeg råde deg - slik du tidligere har fått råd om: Legg saken bak deg og søk etter andre båter - Tilslutt finner du en båt du vil trives med og ikke minst- du kjøper en båt av en seriøs selger.

Som sagt - juridisk sett - har du en god sak - men i beste fall vil du kun oppnå en erstatning for de tap du eventuelt vil få med å søke etter og finne deg en annen båt- og ettersom jeg forstår at du prøver å finne en båt på egen hånd - uten bruk av profesjonelle meglere - vil erstatningssummen du vil kunne oppnå "peanuts". Legg derfor saken bak deg og finn deg en annen båt og en annen selger - en seriøs sådan.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke kjøpers market nå? Det er vel ikke sikkert han får noe godt til bud fra andre .Legg dett bak deg og gå videre. Jeg ville uasett ikke handlet med en jeg ikke kan stole på.

 

Men vær klar over at dere har en avtale som du kanskje ikke uten videre kan løpe fra fra selv om "flere hadde lagret annonsen og at de skulle komme å se på båten neste helg". Dette bør du få klarhet i før du eventuelt inngår andre avtaler.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

.......... du har en skriftlig avtale med selger. Lov om Forbrukskjøp bl.a. sier en del om de plikter og rettigheter man har - både som kjøper og selger.

Uten å gå for "bombastisk til verks" virker det som om du har ditt på det rene juridisk- ut ifra hva du skriver.

Det som er ett lite tankekors for meg er at du skriver: "Vi foreslo en pris som selger antok at han aksepterte....".

 

 

Eg les TS sitt innlegg dithenn at det har vore ein (skriftlig) korrespodanse ala mail & som igjen danner grunnlag for TS sitt antatte båtjøp.

Eg har vanskelig for å forstå at dette vil verte juridisk tolka som ein bindande kontrakt såsant det enno skulle besiktes båt & pris framforhandles. Tross alt skulle inten konkretiseres før i September....

Ein kan i sin ytterste konsekvens be selgar overholde ein intensjonsavtale om besiktelse & eventuell overdragelse i September. Eg for min del hadde spurt selgar direkte om han ynskja å gå ifrå intensjonsavtalen som avtalt pr dato sånn&slik.

Ver nett igjennom ei liknande smørje med ein bil. Urimelige krav kom inn etter at intensjonsavtalen var signert & så vidare.

Å trekke noko slikt innom ein jurist, er det neppe andre enn juristane som tener på.

Meiner eg :wink:

Link to post
Share on other sites

I kjøp og salg på Finn er dette noe jeg stadig har opplevd. Dog med mindre kostbare gjenstander. Alt er avtalt jeg er klar til å reise å hente tingene, så plutselig kommer det en telefon eller sms, "kom en som bød mer så solgte til han". Dårlig forretningsoppførsel er det, men verdt å gjøre noe mer med er det ikke. På dyre gjenstander må nok forhåndspenger og skriftlige avtaler foreligge, skal det være verdt å gå videre med en slik sak.

Til TS, gjør som mange råder deg, rist det av deg, fyren er ikke seriøs. Kommer han tilbake og det ikke ble noe salg på han, så er det din tur. Prut steinhardt. Husk at det som nå oppleves som ett perfekt kjøp vil du om noen uker ha funnet flere annonser som matcher. Nå kommer det mye båter på Finn og mange er villige til å gå langt ned i pris for å slippe alt styret rundt vinterlagring.

 

Lykke til

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med sap_2000. Selv om du juridisk muligens kunne vinne fram så vil selve prosessen og risikoen ved den være så stor at det neppe vil være fornuftig å følge opp denne saken rettslig. Aksepter status og prøv å legge denne saken bak deg.

 

Men man kan antyde at man vil gå den veien, det kan jo hende det vil skje noe positivt før man blir "avslørt".

 

Hvis man betaler håndpenger, er det da 1) høyere terskel for selger når det gjelder å misligholde avtalen eller 2) bare et ekstra strev å få pengene tilbake når båten likevel blir solgt til andre?

 

@T&P: syns du har et godt poeng, en kan jo tenke seg en motsatt situasjon, kjøper får endelig besiktiget båten, selger har sagt nei til høyere bud i mellomtiden, men så svarer ikke båten til forventningene ved besiktigelse likevel og kjøper vil ikke ha den. Syns man har laget seg en litt "virkelighetsfjern" avtale her og da blir det gjerne slik.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ser saken litt fra mottsatt side, så opplever selgere mange henvendelser av typen "flott, da er vi enige, jeg kommer innom neste uke ...."   -  og så hører man aldri et kvidder mer :confused: :confused:

 

Derfor har jeg stort sett gått over til ikke å love noe som helst til disse som ønsker at ting skal "holdes av" eller "reserveres". Det enkleste er å si at salget går til den første som kommer med greit oppgjør eller annen form for fullgod garanti!

 

Den tiden da "En mann er en mann og et ord er et ord"  -  den er nok stort sett forbi, dessverre ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er vel uansett ikke så lurt å forplikte seg til å kjøpe en båt man ikke egenhendig har sett, der er flerfoldige tråder som forteller om at båten ikke var så god som antatt når man endelig kommer ombord og får prøvetur, slippsetting osv. TS har såvidt jeg husker opplevd dette selv.

 

Ingen skal få kjøpe båt av meg uten at vi har møttes, sett båten og gjennomgått hele regla, tror jeg kan spare både meg og potensielle kjøpere for mye trøbbel da.

 

At et ord er et ord, og avtale inngått ved håndslag er avtale god nok er jeg tilhenger av fremdeles, men som sagt ikke uten rett forarbeid.

Link to post
Share on other sites

Her må det vel være en misforståelse mellom deg og selger? Så vidt jeg forstår mener du at selger har forpliktet seg til å selge til deg HVIS du ville kjøpe den etter beskrivelse i september?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Skal du ha noen rett på denne båten burde du nok ha betalt håndpenger.

 

Høres ut som du og selger har ulik oppfatning av situasjonen.

Det er jo ikke slik at du skal ha all mulig rett til å trekke deg, mens selger er låst. Hadde det vært snakk om dager til visning, ok, men ikke over en måned.

Her må du nok handle raskt om du vil ha båten. Du bør nok stille på brygga med pengene i hånden samtidig som andre, først da er du først i rett.

Link to post
Share on other sites

Må nok bare leve med det. Irriterende er det hvertfall. Jeg la inn bud på en båt, som ble godtatt og båten skulle hentes dagen etter. Alt ble bekreftet skriftlig etter telefonsamtalen, og jeg fikk en mail hvor det sto"gratulerer ed ny båt" en time senere fikk jeg en telefon om at noen ville gi mer...

Link to post
Share on other sites

Hadde noen gjort det mot meg ehrnst så hadde jeg vært tilbøylig til å kjøpe lik båt uten å prute.
Pengene jeg hadde tapt på dette hadde jeg drevet inn rettslig om nødvendig.
Tydelig at noen trenger litt voksenopplæring om bindene avtaler og en slik sak hadde vært perfekt til et slikt formål. 

Link to post
Share on other sites

Kan si det slik at all korenspondanse er gjort over e-post. For å være helt korrekt, så ble en sum foreslått og selger aksepterte den og aksepterte å binde seg til en slik avtale. Men det er håp selv i den mørkeste tunell. En ny selger har meldt sin interesse for et gjensidig bytte i vår nåværende båt. Vi har muligheten til å kunne trekke oss helt ut av denne påbegynte handelen.

Det kan fort bli mye surmuling fra begge parter ved avhending og skriving av kontrakt. Nei, jeg har mere til overs for å handle med mennesker som står inne for det de har lovet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...