Jump to content

Hvilken båthenger bør man kjøpe?

PerUlv

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har en 20 fots båt som veier 950kg, pluss drivstoff og motor blir det 1300kg. Det er nokså dyrt å ha den lagret.

Jeg vil kjøpe meg en henger for å ta båten på land, og kjøre båten hjem og ha den som hagepynt. Ca 2,5km, ca 1km sånn passe god privatvei, mest offentlig vei, så dette må være sikkert og lovlig osv. Har BE sertifikat og bil som kan trekke 2200kg (siden jeg har BE er dette reell vekt ikke total tillatt vekt).

Jeg har aldri hatt båthenger før. Hva er viktig å ha på en henger? Ser Svela har vanntette led lys (???) og vanntette nav (sikkert OK), men såvidt jeg har forstått bør man aldri kjøre hengeren uti uansett.

Hvor lenge varer en henger? 

Pris er jo også viktig, samt enkelt vedlikehold. Og annenhåndsverdi? Burde jeg kjøpt brukt?

Har sett at BK P 1821T med totalvekt på 1800kg og  nyttelast 1450 samt 21fot sikkert kan passe. Finner ingen priser i Bergen.

Hos Tysse (som jeg er vant til at er en god hengerprodusent fordi alle har det) er det modellen 6324 eller 6384 som gjelder ser det ut til 6384 er åpenbart endel kraftigere til 2000kr mer. Pris fra 32500. Lett tilgjengelig.

Imidlertid ser det ut til å være få støtter på den. Det er jo flott for lett tilkomst til skroget mtp vedlikehold, men ikke så bra under transport?

Brenderup er lett å få fatt i. De har to hengere med 1380kg nyttelast, modell 8222 og 8722, den dyreste har selvjusterende vugge til 2000kr ekstra. Pris for billigste er 30000. Er selvjusterende vugge lurt?

Svela B18Xe er vel også midt i blinken bortsett fra veiledende pris på 44000!

Erfaringer råd og tips mottas med takk.

Her er ein tråd om hengarar i lite format, eg legg den ved slik at du & ev andre kan trekke den viktigaste essensen ut av dette

https://baatplassen.no/i/topic/120911-erfaring-med-navy-b%C3%A5thenger/

Ting som ihht reklame er "vasstett" får meg til å gyse over ryggen i tilhengarsammanheng. EG ville uansett tatt av ljos, kontaktar etc så dette ikkje ligg uti sjøen

At lager kanskje er såkalt tette (dvs er et 2RS = 2 gummisider) er BRA, men ikkje det absolutt ultimate. Bakkar du hengar uti er det ikkje berre hjullgaer men også bremser som "får det". Om Tysse idag enno har spyling med Gardena kopling veit eg ikkje, har ikkje handla ny Tysse på ein del år. Ihht den prisen du oppgjer det dette valget ein "no brainer" :thumbsup: :thumbsup:

Prinsipielt kan eg ikkje sterkt nok anbefale deg ein Tysse! Du støtter dessutan eit lokalt,  norsk kavalitetsprodukt & får hjelp om det skulle vere noko

Brenderup er i mine auge tynt skrammel. Eg har reparert ei del av dei.... kjøper ALDRIG slikt sjøl. :thumbsdown:

Ingen eigne erfaringar med Svela.

Du kan ha eit poeng i at Tysse har færre støtter. Om du er i tvil rundt dette, snakk med Tysse & eg er viss på at føler du behov for fleire støtter så får du dette.

Du skriv jo at du ikkje skal langt avgårde med hengar, så dermed er det kanskje ikkje so kritisk?

Sjølvjusterande vyugge høyres jo fasjonablet ut, men er den no det heilt ultimate til sjuande & sist i bruk i den verkelege verda? Eg har ikkje prøvd sjøl men er i tvil, uavhengig av at det er Brenderup som leverer.

BK ser eg stadig. Eg skal bort for å sjå på vippeløysinga dei har bakerst på trallene sine ein av dagane. Dei vert produsert på Øra/Fredrikstad. Har merka meg at BK har akslingen forholdsvis LANGT bak..... Det kan verte problematisk å ballansere lasta om du har bil med låg kulelast (trykk)

Igjen, du seier du ikkje skal langt, MEN det er greit å ha dette iorden.

Personlig er eg blidt meir & meir tilhengjar ar store hjul på tilhengarar. Kanskje eit moment å ta med i reknestykket?

Jeg har en hss boggihenger til min skibsplast 655. Ypperlig henger med god vugge og mange gode kjølruller. Tar lett båten opp og ned selv på grunt vann. Kjørt Trondheim Kristiansand i sommer. Kjører tilbake om et par timer.

Om båtslippen er relativt bratt trenger du ikke kjøre hengeren ned i vannet heller.

Her ser du også den smarte løsningen med lys som vipper ut bare

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hvor lenge varer en båthenger? Tja, kommer jo an på bruk og vedlikehold og at man ikke kjører hengeren til sjøs og spyler godt etter bruk/kontakt med saltvann. Selv kjøper jeg hengere nye, har de i 8-10 år og kjøper nytt. Utrolig hva folk er villig til å betale for en brukt henger, og i mellomtiden har jeg ikke hatt en krone i utlegg. Mange tråder om båthengere, og enda flere meninger, men selv er jeg godt fornøyd med Brenderup som andre igjen synes er ubrukelige.

Og så har jeg investert i el-vinsj, og det har jeg ikke angret et minutt på!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt avsporing, men så på planlagt bruk, og trenger du egentlig en henger i hagan som tar opp plass hele sommeren?

Har hatt tre båter m/henger på det meste, praktisk, ja..tja Men om det bare er vinterlagring er etpar isoporklosser og bukker, evt. stativ en enkel løsning som ikke bremser, dekk, lager, vaiere og stag står seg ihjel på.

En så lett båt tas greit på en liten lastebil med middels 'palle'-kran, evt. leid henger om tilgjengelig.

Ellers kan jeg varmt anbefale både Tysse og HSS. Selvjusterende vugge er også topp!

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Beste henger er vel Tredal.Har jo kjøreegenskaper i særklasse. Kanskje noe dyre, men som altid, kvalitet koster.

Det hjulopphenget der er populært på hestehengar i Tyskland, Kjempepopulært blandt verkstader som stadig må reparere :yesnod:

På samme vis som at også Tredal gjekk vekk frå drag i røyr til 4kant profil.

Man kan også stille seg spørsmål korfor nesten samtlige andre hengarprodusenter nyttar torsjonsstavar i sine akslingar :wink:

Det som er viktig, og som jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte min, er at hengeren må være like bred som båten. I verste fall vanker det bot og fengsel - vel, kanskje ikke fengsel, hvis man kjører med last bredere enn tilhengeren. Jeg tviler på om det regelverket blir håndhevet veldig strengt når det gjelder båthengere, men regelen er nå engang der, og skulle jeg kjøpt ny henger, så hadde det vært ett av kriteriene. :smiley:

Dette gjelder ikke lenger. Båten kan stikke ut 20 cm på hver side. Maks bredde er dog 255 cm.

Er et par år siden dette ble endret.

Hvor mye skal hengeren brukes, og til hvilken båt? De aller fleste marinaer og andre proffer bruker Svela, men hvis du har en båt med vanlig skrogform og ikke skal ha båten av og på så mange ganger i året kan du sikkert klare deg med en enklere/rimeligere henger.

Du har ikke tilfeldigvis en link til lovdata liggende, som presiserer ?

Eg vil igrunn spørje deg om det samme :smiley:

Sidemarkeringslys er konstruksjonsbetinga & er underlagt typegodkjenninga tilhengar her knytt opp mot :thumbsup:  Kan ikkje sjå relevansen opp mot lasta si bredde

Det har jeg også - med fjernkontroll. Men jeg lurer mer og mer på om jeg egentlig trenger det på båthengeren ? Det er to ganger i året - på våren for å sjøsette, og før jul for å trekke på land. Rolig dag - tau i forpiggen - man behøver ikke elektrisk winch med fjernkontroll. :smiley:

Tja, med dobbel prolaps så kan jeg fortsatt ta båten opp/ut alene, men uten vinsj hadde nok båten forblitt hagebåt. Den enkelte får selv avgjøre sine behov, men liker å nevne at el.vinsj er kurant å få og kan være til meget god hjelp, men sikkert ikke nødvendig for alle. På seilbåten sier noen at elvinsjer er bare helt fantastisk mens andre liker jobber som vinsjgorilla, smak og behag.

Her står det jo litt om bredde på båt og henger:

http://www.vegvesen.no/_attachment/562540/binary/907439?fast_title=Endringer+i+§+3-4+i+kraft+fra+1.+januar+2014+–+informasjon+til+bransjen.pdf

Samt paragraf 3-4

1. Utstikkende gods:

a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

Redigert av Mcgyver (see edit history)

Jeg har en Rinker 232 på den største Tiki hengeren. Har båten på land og sjøsetter den hver gang den skal brukes. Tiki hengeren er god å kjøre med og enkel å få båten av og på men jeg drukner den for å få den enkelt av og på. Har laget skyllesystem for bremsene og flusher hver gang med noe som heter SaltAWay. El vinsj med trådløs fjernkontroll ble også montert så utsett og opptak gjøres enkelt alene. Hvor holdbar Tiki hengeren er vil tiden vise men foreløpig holder den meget bra til tross for regelmessig drukning.

Har satt på guide poles ( aner ikke hva det heter på norsk) som hindrer båte å drive sideveis av hengeren når den sjøsetter/tas opp. Disse har også ledlys slik at ytterkantene på båten er markert siden den er noe bredere enn markeringslysene på hengeren. Ligger noen bilder fra tidligere innlegg på forumet her av hvordan det ser ut.bilde

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Hadde ikkje kjøpt Tredal henger kun for å bruke den kort strekke samt vinterlagre båt på. Kan ikkje forstille meg at dette "fantastiske" fjæringsystemet er like bra om nokre år når den blir ståande med båten på vintrene gjennom.

Fjæringsystemet er sikkert bra, men er resten av hengeren like bra?

Kva med hengere med luftfylte gummiruller? Kor lenge holder slike ruller på lufta? 

Ny henger er selvfølgelig best, men dei koster. Trukje prisforskjellene på forskjellige merker er så forskjellige heller.

Min hss er 250 cm bred. Ny serie som er tilpasset brede båter. Min er ikke så bred så det er igrunn litt bortkasta. Veldig stor å stødig men litt for bred på smale norske veier..

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har Tredal og er meget fornøyd. Båten er lagret på den nå fem ganger. Kjører ikke mer enn 100 km i året med den, men ville ikke hatt noe annet. De andre med torsion fjæring rykker og river i bilen på en helt annen måte. Min er enakslet, og jeg kjører også en annen vært år med toakslet Tysse og den er mye verre og ha bak bilen. Tredal er 230 bred, egenvekt 350 kg, 195/70-14 dekk. Tysse er noe bredere eller lik, egenvekt 350 kg, 165 13 dekk, usikker på rett bredde og høyde på dekk. Bare for og gi noe hint angående hva hengerene er lagd av.

Tredal hengeren ligger i tillegg bra bak bilen når den er tom eller lett lastet hvis du bruker den til noe annet i løpet av sommeren.

Forresten.

Skal sette ut båten i et lite ferskvann i morra. Har hengeren godt av å duppes ned i det for å skylle litt eller er det best å holde den tørr? Får den ut uansett men tenkte kanskje å kjøre den litt nedi for å skylle bort Evt salt..

Kva med hengere med luftfylte gummiruller? Kor lenge holder slike ruller på lufta? 

Hadde det på en Fogelsta-henger for en del år siden, og produsenten gikk selv vekk fra det. Fint når hjulene er luftfylte, men det forble de ikke og opplevde at dekket ble vrengt av felgen.

Flott, takk for mange og gode svar. Her lærte jeg at båten kan stikke utenfor tilhengen også! Knall.

Jeg trodde også at luftfylte ruller måtte være best. Takk for erfaringene som sier at det ikke er slik.

Veldig bra at brukte hengere er lett å omsette. Selv foretrekker jeg nok nytt på slikt utstyr, men når den kun skal kjøres 5 km i året må brukt vurderes....

Basert på det jeg leser her leder Tysse foreløpig;) De er jo som påpekes lokale, og produksjonslokalene ligger vel en times tur unna... Selv om jeg skal sjekke ut andre merker som er nevnt i tråden.

Med tanke på kjørevei er det forresten ganske dårlig, og veldig smal vei. Noen har helt litt grus i de verste hullene, men vi vet jo at det ikke blir liggende så lenge... Jeg vet det kjører traktorer og av og til en lastebil der, men trangt er det.

Kaffelars treffer jo også spikeren på hodet siden jeg egentlig ikke vil ha en båthenger i hagen om sommeren. Men bestilling av og venting på lastebil, som kanskje krasjer med at noen andre setter ut båten sin (usannsynlig, jeg er først uti og sist opp ;)). Tja.

Jeg får tenke litt.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...