Jump to content

Hvilken båthenger bør man kjøpe?


PerUlv

Recommended Posts

:) 

Kommer jo an på bruken, og den kan jo endre seg? Har du en god henger & bil, er jo plutselig terskelen lav for å ta den over fjellet og utforske østlandet, kjøre slusene i telemarkskanalen eks., eller nord og sørover Vestlandet. (Som eks. Glalaks med Skibsplast 655'en?)

Men handle en ny henger som skal 'stå seg ihjel' er litt drøyt synes jeg, men om du f.eks. skal selge båten om etpar år, er den mye mer lettsolgt og du kan også få 'bakt inn' kostnadene ved hengeren på salget tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning er at luftfylte hjul av god kvalitet er det beste alternativet. Jeg har fortsatt tilgode å se et skumfylt hjul som ikke blir flatt på en side ved lenger lagring av båten. Jeg jobber med båthengere og vi prøver løpende mange forskjellige alternativer.

Link to post
Share on other sites

Anders, mulig du har ein bruktimport, då vart ofte data tatt over frå det gamle,utanlandske vognkort.

Forholdsvis vanlig "roblemstilling" ved bruktimport & taklaster. Ikkje alle generalimportører kan eller vil hjelpe deg ut av den knipa...

 

MEN det blir riktig; Er bilen registrert med 0kg hos Autosys KAN du få eit problem langs vegen. Autosys er LANGT fra feilfritt (internt), så her er det greit for den enkelte å sjekke opp :-)

Link to post
Share on other sites

Solgt ny i norge, men  merket er amerikansk, laget i mexico vel og offisielt sett "bygget" i canada (en av disse som ble jukseregga som lett lastebil så klasse ned), så jeg har forståelse for at det kan være litt funky tall ;) 

 

Vognkortet sier ingenting på tilatt hengervekt heller, men har heldigvis en total vogntogvekt på 6,5 tonn, sjekker du lignende biler i autosys ser du fra 2800KG til 3500KG innskrevet på hengervekt, selv om alle bilene er 100% identiske og det ikke er forskjell i hengerfestene. Manualen til bilen sier 4.4 tonn hengervekt. 

 

Jeg har hatt nok erfaring med våre venner i statens vegvesen til å vite at jeg ikke snakker med de frivillig igjen, jeg brukte ca 1år på å få riktig veiavgift på min mercedes GL420cdi da den stod som uten DPF (diesel partikkel filter) at alle bilene noen sinne laget av denne modellen kun kom MED dpf, og at jeg til og med hadde fått flere skriv fra importøren + brosjyrer som bekreftet det + at jeg faktisk kunne PEKE på de når jeg var på trafikkstasjonen hjalp lite. 

 

Importerte/registrerte en usa bil i 2005ish en gang, da var det også kjempediskusjon og de nektet godta papirene fra produsent da og hva både hengervekt og totalvekt angikk, ble kompromis til slutt, fikk bare 3500 av 5500KG hengervekt, men fikk totalvogntogvekten inn i vognkort, men i autosys stod den fortsatt med 0 sist jeg sjekket

 

Har vel hatt politieskorte ca hver gang jeg har kjørt båten på henger med nye båten og de har titta fært, hadde uniformert bil liggende bak 40 minutter nå i våres før den svingte av ;) 

Jeg var VELDIG fokusert på bredde når jeg handlet nå, og fant en som var 249cm bred og  litt over 10 meter lang, totalsett kommer jeg inn på 3300-3500KG ca og alt er i skjønneste orden. Jeg fester med 7stk 5 tonns stropper + 1,5 tonn i baugen, + merking av utstikkende last bak, ser ut til å slippe unna så mye styr da. Hadde en ca lik båt bare 4 fot mindre for endel år siden, og fikk da beskjed når jeg ble vinket inn i hengerkontroll at dette så så bra ut at de ikke sjekket noe videre :o :) 

 

Deilig å slippe marinaer, kranbiler, dårlige avtaler og dyrt opplag, på E18 i 80kmh er det 0 stress, men ned lierbakkene, og på supersmale veier uten midtstripe er det ikke så stas, hadde egentlig tenkt å ta den på henger over til vestlandet og kjøre litt fjorder, men alle de bratte nedkjøringene og automatgir sin manglende evne til motorbrems + smale veier har lagt en foreløpig demper. 

 

Titter på ny bil som kan dra 3500KG henger nå da min har gått langt nå, ser at flere og flere produsenter nå får 3500KG i vognkortet til min store glede, fra nyttår blir jo både x5 hybrid og cayenne hybrid veldig billig, begge har 3500 i vognkort, men om de faktisk er gode å dra henger med vet jeg ikke. Har hatt Q7/GL som trekkbiler og de var topp, LC jeg hadde var ekstremt dårlig, trolig p.g.a. korte akselavstanden + lett vekt, motoren slet også mye (2007 mod) Burde vel kanskje lage en egen tråd på erfaring med trekkbiler. 

Link to post
Share on other sites

/ Offtopic/

andersb: Hvorfor blir X5 hybrid veldig billig fra nyttår? Har jeg gått glipp av noe? Slik jeg forstår det er det snakk om en gradvis omlegging av avgiftssystemet over 5 år med en mulig (ikke vedtatt) premiering av ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde (se statsbudsjettet senere i år). X5 har ikke spesielt lang rekkevidde? 31km? Dessuten har X5 40e "kun" 2700kg hengervekt i følge brosjyren. I tillegg synker kronen som en stein, noe som gjør at importvarer går opp... Alt ligger til rette for en gedigen skuffelse for dem som tror (håper) at luksus SUVer skal bli billige.

 

NB X5 40e har en påtvungen pakke som koster 121KKR også, så prisen i omtale på nett (766) er dessverre ikke reell / misledende. Ca 900 koster den med hengerfeste. Minst. Men om den går ned 50KKr etter nyttår, så skader det jo ikke med mindre kronekursjustering og prisoppgang spiser det og mere til.

 

Joda, trekkbiltråd kunne vært interessant det, men tror det er endel om det på et eller annet campingvogn-forum.

Jeg drømmer selv om stor SUV, men hvem gjør ikke det? Drømmer er gratis.

Har ikke giddet å se på Cayenne, for den er enda mindre realistisk for meg i hvertfall, og i mine øyne lite attraktiv...

/end offtopic/

 

Lars: så luftfylte hjul fra Tysse er bra? Flott! Synes ikke det ser ut som om hjulene på 6324 er luftfylte, men...

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig til bruken trådstarter skal bruke den til, er igrunn det samme ka du velger. Alle varianter vil fungere veldig bra. Ingen poeng å bruke en formue på en fansy henger når man finner billigere og enklere varianter:)

Eg har Brenderup, kjøpte den brukt med forhandler eg kjøpte båten hos. Til prisen eg gav for denne i forhold til ny, var eg ikkje i tvil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...