Jump to content

Volvo Penta 5,7 fusker ved pådrag


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Hei, har en 2000 26" Chris Craft med Volvo V8 (injection)

Denne har begynt å hakke litt ved pådrag samt at det lukter littegrann bensin, særlig i litt "tung" gange i halvplan.

Synes også at forbruket har økt en del etter at dette begynte.

Jeg mener at det sitter en slags vanntemperatursensor på innsuget et sted, er det noen som har greie på dette her som også mistenker at det kan være denne?

Det er helt nylig skifta plugger uten forandring i symptomene.

 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Båten er i Florida og jeg er i Norge :-)

Det jeg vet er symptomene og at det er en VP 5,7 GSI

Jeg tenkte på vanntemp.sensoren men som du sier kan det jo være tenninga.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Tenningstidspunktet har neppe forandret seg så lenge fordeleren ikke sitter løst. Derimot kan det tenkes at fordelerlokket eller pluggledningene er modne for utskifting. Båtbutikker selger såkalte tune up kit som er ganske billige og inneholder alt du trenger. Motoren har to temp følere på kjølevannet, én som går til instrumentet, denne er enpolet og sitter som regel foran til høyre på innsugsmanifolden. Den andre er topolet og sitter i termostathuset, denne gir signal til ECU'en om motoren er kald, driftsvarm eller overopphetet.

Motoren har ikke luftmassemåler. Det hat jeg faktisk ikke sett på noen båtmotorer da de vanligvis er av hot wire eller hot film type og de vil akkumulere salt og dermed ha svært kort levetid. Båtmotorer bruker derfor speed density fuel injection som bruker MAP sensor i stedet. På denne motoren sitter den sammen med ECU'en på en brakett på den ene riseren og det går en slange fra denne til manifolden.

Link to post

Takk for bra info, men hva mener du jeg bør begynne med? Jeg brukte båten bortimot tre uker i våres og symptomene kom egentlig litt over natta. Som nevnt så lugger den litt på vei opp i plan, lukter litt bensin når den må jobbe litt, økt forbruk samt at den plutselig ble litt tyngre å starte. Før startet den alltid på sekundet, men nå går starteren kanskje 2-3 sekunder før den starter.

Det ble byttet plugger på den i forrige uke og de så helt bra ut. Det var tydelig at alle 8 har vært med

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
  • 11 måneder senere...

Hei, jeg har akkurat samme problemet nå - har kjøpt og satt på tune-up kit, men ingen hjelp. Motoren er for gammel til at jeg kan diagnostisere med Vodia. Jeg mistenker også temp switch som sitter i termostathuset. Hva ble løsningen her?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Har lest litt på noen GM fora og det er to feil som går igjen ganske ofte på disse motorene med TBI (EFI)

Det ene er at høytrykkspumpen er følsom for luft, forurensninger mm. De skal egentlig levere 10-13psi men det viser seg at jo høyere jo bedre, trykkregulatoren reduserer dette til 6psi men får fort problemer hvis pumpen er slitt. Ikke uvanlig i båt. Det finnes mange produsenter og flere av disse holder dårlig kvalitet. Det andre problemet er tenningsgiveren i fordeleren.

Link to post

Ja, min tanke nummer to er tenningsmodulen. Kanskje se om den bør byttes til msd sin? Klarer ikke helt å få symptomene til å stemme med feil på bensintilførselen. Ville den ikke da hoste og slite en stund, for å fungere helt greit igjen etter litt hvile?

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Tenningsgiveren under rotoren gir turtalls- og timing signal som brukes både til tenning og innsprut. Denne sitter skrudd i fordelerhuset med kontaktpasta og når den tørker ut med tiden vil den fuske på turtall etter den blir varm. Den fusker da slik at noen pulser utelates og blandingen blir for mager.

Link to post
  • 2 uker senere...

Okei - da var det forsøkt med bytte av temp. bryter (dvs den som sitter i termostathuset). Det hjalp ingenting... Min motor gjør nå som følger:

 

1. Tenning på, bensinpumpe går i ca 1 -1,5 sekund

2. Litt tungstartet når kald - må kinne i 3-4 sekunder før den tenner. Når den er varm starter den direkte.

3. Vanlig turtallsøkning i noen sekunder etter kaldstart og ned på vanlig tomgangsturtall. Syns den rister litt mer enn normalt? Den legger også igjen et tydelig spor i sjøen - olje/bensin.

4. Ved pådrag fungerer den fint opp til ca 2800-3000 omdreininger, så nøler den i 0,5 sekund, for deretter å fortsette økningen i turtall. Deretter stopper turtallet på 3800 omdreininger på WOT (dvs at det mangler 200 - 600 omdreininger på topp for denne maskinen).

 

Noen forslag? Måten den oppfører seg på virker som om det er noe feil med sensor/hjerne mer enn bensin/tenning - eller?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har jeg kjørt en stund med feilen as is. Jeg mistenker nå at det rett og slett er noe feil med tenningen - og at den ikke går på alle 8 allikevel... Fins det noen enkel måte å sjekke hvilken sylinder den ikke fyrer på - hvis det er problemet? Eller må jeg ut med pluggene og sjekke hver enkelt?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Vanligvis kan du sjekke om en motor fusker på én sylinder ved å nappe ut en og en pluggledning mens motoren går. En V8'er går derimot såpass lett på tomgang at du sannsynligvis ikke vil merke noen forskjell. Tar du ut pluggene og ser på hvordan de har brent rent kan dette indikere evt feil men hvis motoren i hovedsak fusker ved belastning må du isåfall stoppe motoren fra fullgass for å få riktig avlesning. Jeg heller fortsatt mot at det er tenningsmodulen som fusker. Har selv bestilt to nye moduler, to nye høytrykkspumper samt et MEFI 3 scantool som gir real time info til laptop'en mens jeg kjører. https://obd2allinone.com/mefitune.asp

Link to post

Da har jeg i første omgang gått til innkjøp av gnisttester fra biltema, nye tennplugger og injektorrens/fule stabilizer (i tilfelle det er bensinen det er noe feil med...) - så får vi se. Tenkte også å jobbe meg systematisk gjennom denne listen:

 

Engine Won't Reach Operating RPM. Check

* Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel
* Propeller pitch or diameter, damaged blades -
fungerte fint ifjor.
* Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test
* Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse -
ok mengde
* Marine growth on hull and outdrive - Ikke noe
* Wrong gear ratio in outdrive - niks
* Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) - nei
* Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive
* Poor cylinder compression Compression Test
* Carburetor defective, or wrong type.
- injection...
* Fuel pump pressure and vacuum
* Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed.
- niks
* Engine Overheating - niks
* Engine timing and ignition system operation
* Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully.
- niks, sjekket

 

Kjøpte du OEM pumper og OEM tenninger - eller gikk du for noe annet DieselDahl? Mefi Scantool ser lurt ut - på min maskin er det ingen tilkobling til Vodia, så kanskje dette kunne vært noe.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Da har jeg i første omgang gått til innkjøp av gnisttester fra biltema, nye tennplugger og injektorrens/fule stabilizer (i tilfelle det er bensinen det er noe feil med...) - så får vi se. Tenkte også å jobbe meg systematisk gjennom denne listen:

 

Engine Won't Reach Operating RPM. Check

 

* Fuel condition. Type and Octane possibly old fuel - nei, helt ny, ingen endring

* Propeller pitch or diameter, damaged blades - fungerte fint ifjor.

* Restricted fuel pickup tube or anti siphon valve Fuel System Test

* Crankcase oil volume, high oil level can cause aerated oil and lifter collapse - ok mengde

* Marine growth on hull and outdrive - Ikke noe

* Wrong gear ratio in outdrive - niks

* Restricted carburetor air intake (clogged flame arrestor) - nei

* Restricted exhaust system (broken exhaust shutters/flappers) in engine transom shield or drive

* Poor cylinder compression Compression Test

* Carburetor defective, or wrong type. - injection...

* Fuel pump pressure and vacuum

* Boat overloaded, improperly loaded, or improperly trimmed. - niks

* Engine Overheating - niks

* Engine timing and ignition system operation

* Remote control cables and linkage for proper travel to open throttle plates fully. - niks, sjekket

 

Kjøpte du OEM pumper og OEM tenninger - eller gikk du for noe annet DieselDahl? Mefi Scantool ser lurt ut - på min maskin er det ingen tilkobling til Vodia, så kanskje dette kunne vært noe.

OK, da var bensin testet ut. Ikke noe feil der.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Da har jeg sjekket alle tennplugger - og byttet dem. Motoren går rikt, så jeg har begynt å mistenke map sensoren -eller som Diesedahl har sagt hele veien, tenningsrotoren, men den var ny før denne sesongen ( så jeg har ikke lyst til at det skal være den...). Har vel også forstått det slik at TBI motorer pleier å gå magert hvis det er noe feil med bensinpumpe/-regulator, så tror ikke at det er den.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 3 uker senere...

i dag satt jeg og kikket ned i motorrommet, litt usikker på hva jeg skulle i gang med, da oppdaget jeg en ledning jeg ikke hadde sett før (og som ikke burde ligge sånn). Jeg fulgte den inn - og der var det en dlc :) Rett avgårde til nærmeste VP forhandler, inn med Vodia. Den ga to feilkoder - 14 (temp switch) og 33 (Map sensor). Begge disse to feilkodene mistenker jeg at kommer fra min tukling med dem... Teknikeren slettet dem, og de kom ikke tilbake - så det var jo bra. Men det hjalp ikke på problemet mitt. 

Så... da var jeg ikke noe lenger allikevel.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 8 måneder senere...

@DieselDahl - etter mye om og men, og tonnevis med feilsøking, viser det seg at det er trykkregulatoren som er gåen på denne. Eneste måten det var mulig å se det på akkurat denne maskinen var ved å faktisk bytte selve regulatoren som sitter i TBI en. Har vel nå kastet på denne maskinen så mye deler at dersom jeg bytter blokk kan den betegnes som ny :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...