skhauge Startet 2.August.2015 Link til dette innlegget Startet 2.August.2015 Holder på å bygge båthus og blir klar med dette i september. Eg skal og bygge meg slippvogn. Av ulike praktiske forhold ønsker eg å bygge en vogn med gummi hjul. Med sveiste akseltapper og kraftige hjul. Helst med liten diameter for å spare høgde. Mange dekk oppgis med maks 3000kg til eksempel. Dette er vel verdier med en km/t og over tid. Eg skal trekke vogn ca 15-20 meter totalt. Totalt vil eg lage en vogn som toler 10 tonn. Derav 7 bak og 3 fremme. Dette har eg ikkje bruk for i dag men 3 fot saken kan jo slå til (igjen). Gode tips mottas. Legger ved bilde av båthuset og for info til folket. Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Då blir eigentlig den største utfordringa di å finne lager & akseltappar Skal du ha luftfylte gummihjul ala 10" i 195/50 slit du også med lastindex. Ja, den er hastigheutsrelatert, men gummien seier stopp på eit visst tidspunkt. 3,5T last på 1 hjul er MYKJE. Kan du bruke dobble hjul? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Eg har tenkt på 4 hjul bak og 2 framme. Små hjul type gyllevogn kanskje? Traktor henger hjul. Etc. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Hmm, en annen ting er å få 20 meter perfekt retning og evt.sving riktig med såpass mange tonn oppå luftfylte hjul. Nedstøpte skinner og jernbanehjul er jo mest vanlig i disse vektklassene. Evt. nylonhjul/ruller opptil etpar tonn. Blir ihvertfall et flott båthus! Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Søk etter hjul som er brukt i industrien, burde finne noen der som er brukende og tåler nok vekt. fint båthus du har laget deg, sleng ut noen flere bilder etterhvert da Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
skhauge Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Legg merke til stålet som er satt inn mellom treverk. Her kan eg løfte fleire tonn. Eg ser det med gummihjul og styring. Men det skal vel gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Baljo Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Hva med hjul fra en gammme truck etc?. der finnger du jo både luftfylte og helgummi hjul ;) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Truck vil vel og funke. Alt som toler vekt kan eg tilpasse. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Ser ut som en stødig og god konstruksjon ja. Skal det isoleres og? Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Kaffelars Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Reisverk med orkanarmering jo! Blås det så mykje på Fjaler? Tenkte akkurat på truckhjul, og det er jo nevnt. Mulig en løsning med helgummi og styrekant/renne/H-bjelke? Akselkonstruksjon og bæring blir vel ikke større utfordringen i forhold til reisverket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Det blir hems i framkant. Tenkt å isolere dette. Øvrig bygg er vel lite hjelp å isolere da det ikkje er oppvarmet. Men blir plater innvendig. Meg gips. Enkelte område med dobbel gips grunna størrelse av bygg og brannkrav. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Grunnmuren er 20cm med 1 tonn armeringsjern. Dette bygget trur eg står. Da alt stålarbeid utføre av meg sjøl koster det lite å ta i så det holder. Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 TRUCKHJUL VIL FUNGERE, MEN DET VIL KOSTE Å FÅ AKSELTAPPAR Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 (redigert) Om eg skal foreslå noko om hjul, so blir det å gå på ein bilskrot, og sjå om der fins noko brukbart av bakhjul i eit kjøretøy med framhjulstrekk. Der er heile hjul, med akseltapp, men uten sving (som vil komma i veien) Redigert 3.August.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Men hjul fra bil blir for svakt. Akseltapp kan en faktisk lage sjøl. Eg har tilgang på alt av maskineringsmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Tenkte på truckhjul selv, men vil anbefale å lete etter massive da de luftfylte skal fylles med nitrogen. Når de fylles må de fylles på en eksplosiv sikker plass pga trykk.. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Sjekk ut denne leverandøren: www.landgraff.no/ En gullgruve fylt med trinser, hjul og plastdubeditter. Se på kategorien trinser rustfritt, nederst I PDFen, opp til 1500kg pr hjul. I kategorien trinser tungindustri finner du hjul opp til 11tonn pr hjul.... Jeg handler litt derfra i arbeidstiden og har utmerkede erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Her var masse bra. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.