Jump to content

Oppbevaring av dyner o.l. i båten høst/vinter

Rocksolid

Recommended Posts

Hei,

Trenger litt råd angående min akterkabin med to soveplasser, der oppbevares både madrassene og dyner til cockpiten. I Tromsø skulle man kunne tro høsten var kommet allerede, regn, rått og surt, det får meg til å tenke på mugg og diverse godsaker.

Akterlugaren har jeg kuttet all varme til da den ikke brukes til annet enn lager for div småting, flåte, verktøy, flagg, navigasjon etc.. Kan jeg ta inn dyner og tørke opp de for å deretter smelle de inn i søppelsekker e.l. og så bak igjen i akterkabin, eller er det overhengende fare for fukten trenger inn uansett, må det vaccumpakkes i så fall? Har åpen ventil til brønner i cockpit som går videre til pantry/salong, men dette gir svært begrenset sirkulasjon.

Alternativ løsning er selvfølgelig å lagre de på land, men jeg vil ikke prakke "dritten" min på andre (kjenner svært få som ikke bor i hybel eller leilighet her i byen) og lagret mitt er 70 mil tur retur..

Takk for tips!! :)

Du har svart på eget spørsmål ved å nevne vakumposer !

Hadde en tilsvarende tråd for 3 år siden og vakumposer ble løsningen for min del !

https://baatplassen.no/i/topic/96177-hva-gj%C3%B8r-dere-med-t%C3%B8yputer-ombord-i-vinter/

Har fungert 100%.

Sengetøyet/klær/tekstiler er knusktørre når det pakkes ut, og helt uten ekstra "båtlukt" !

Og løsningen krever ingen strømtilgang !!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Enig med Hulda.

Har oppbevart alt i båten, sommer og vinter. Bruker Meaco DD8L ( den finnes i to modeller. Billigste er uten ioniserende filter. Kjøp den med)

Så stenger du av alle ventiler og kjører avfukteren på 50%RF. DD8L går i dvale når riktig RF er oppnådd, men monitorerer lufta hvert 30 minutt.

Elkjøp har en kopi av denne, som er billigere. Den har jeg i kjelleren i huset. Vifta i den går kontinuerlig selv om riktig RF er oppnådd, dessuten registrerer jeg at hygrometeret er upresist. Stiller den inn på 50%rf, men målt RF er da 43%.

I en seilbåt med mye tre, må ikke RF bli for lav heller.

- bruker forøvrig avfukteren også på tur. Veldig greit å tørke opp seilklær og holder madrass og sengetøy tørt .

Lagt til: aha, du har separat akterkabin ja... Da er vakuum lurt.

Redigert av Eureka (see edit history)

Du har svart på eget spørsmål ved å nevne vakumposer !

Hadde en tilsvarende tråd for 3 år siden og vakumposer ble løsningen for min del !

https://baatplassen.no/i/topic/96177-hva-gjør-dere-med-tøyputer-ombord-i-vinter/

Bjørn

Flott tråd, da blir det biltema i morgen! Får tørke opp de i noen dager i salongen først :-) Takk!

Enig med Hulda.

Har oppbevart alt i båten, sommer og vinter. Bruker Meaco DD8L ( den finnes i to modeller. Billigste er uten ioniserende filter. Kjøp den med)

Så stenger du av alle ventiler og kjører avfukteren på 50%RF. DD8L går i dvale når riktig RF er oppnådd, men monitorerer lufta hvert 30 minutt.

Elkjøp har en kopi av denne, som er billigere. Den har jeg i kjelleren i huset. Vifta i den går kontinuerlig selv om riktig RF er oppnådd, dessuten registrerer jeg at hygrometeret er upresist. Stiller den inn på 50%rf, men målt RF er da 43%.

I en seilbåt med mye tre, må ikke RF bli for lav heller.

- bruker forøvrig avfukteren også på tur. Veldig greit å tørke opp seilklær og holder madrass og sengetøy tørt .

Lagt til: aha, du har separat akterkabin ja... Da er vakuum lurt.

Takk for tips:o) Avfukter gjør underverk helt klart. Jeg kjøpte sandstrøm (fra elkjøp), synes den er stillegående, men RF stemmer ikke som du sier, nå viser måleren 30% (billig hydrometer - kan vel være feil). Innstillingen på avfukteren er 50% (nå endret til 60%) - vifta går i ett sett ja, men jeg tror det er gunstig. Har et oljeelement ved siden av, så da blir varmen med i sirkulasjon, bråker langt mindre enn vifteovn jeg har(kan sammenlignes med en jetmotor). Redigert av Rocksolid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...