Jump to content

Innenbords- eller utenbordsmotor? Stingray eller noe annet?


ko-stens

Recommended Posts

Går med en plan eller to om å kjøpe en "halvmorsom" båt til neste sommer, men ser jo allerede på annonser, selvsagt. :-)

 

Har pekt meg ut Stingray 195 CS foreløpig. Liker størrelsen, designet og planløsning, men det er likevel et og annet spørsmål:

 

Nå har jeg ingen anelse om verken kvalitet eller innenbordsmotor. Har tidligere hatt gamle utenbords av mindre størrelse og har jo greit klart å skru på disse, men nå er jeg lei gammalt drit. Vil ha noe moderne, både når det gjelder båt og motor. I utgangspunktet tenkte jeg daycruiser/cabincruiser med litt snasent design (men ikke "bowrider-type", vil ha mulighet til å overnatte under tak), i 18 - 20 fot med ca 115 - 150 hk firetakts utenbords.

 

Hva bør jeg velge, og hvorfor?

 

Må si jeg synes Stingray'en ligger et hestehode eller to foran når det gjelder design, selv med 15 år på baken. Den ser jo finere ut en mange andre og, synes jeg.

 

En ting er imidlertid litt viktig for meg, og det taler vel kanskje for firetakts utenbords, nemlig fisking. Jeg er vel knapt noen gang ombord i en båt uten å ha med fiskestang. En Stingray, eller andre båter av samme type, er jo designet for slikt bruk, men går båten sakte nok, går det jo an å fiske fra den!

 

Jeg trenger altså en båt med motor som kan tusle i lengre perioder i 1 - 3 knop. Vet at det går med firetakts utenbords, men funker det med en Volvo Penta 3-liter?

 

Når det gjelder Stingray 195 CS, ser jeg at den er levert med denne motoren, særlig med 130 hk. Da gjørd den i følge annonser 30 - 35 knop. Synes det er litt lite, særlig når båten ser raskere ut. Går det an å få ut flere hk av en slik motor? Hvor mye kan en få opp farta om en bytter propell?

 

Mange spørsmål det her, men det er dumt å glane etter noe som ikke passer i det hele tatt...

 

Det aller beste valget ville vel vært en Beneteau Antares 580 (som jeg lenge har likt veldig godt), men fruen vil ikke ha "sjark"...

 

Ellers har jeg også sett på Beneteau Flyer 550 Sundeck. Pussig båt, men jeg liker den. :-) Få brukte til salgs, men...

Link to post
Share on other sites

Den bør gjøre 35+ med 3 literen. Som forøvrig er en bråkebøtte av en motor.!  Bortsett fra det er den grei nok den. Er vel vanligvis sjøvannskjølte. Ville mykje heller hatt V6'n i en slik båt. Det er jo en båt for moro. Noe 1-3 knop fart kan du også bare glemme. Det går nok litt fortere på tomgang. Også er det dette med å ligge på heilt dead slow over tid med en slik. tvilsomt

Link to post
Share on other sites

1-3knop er ikke så lett nei... Min 80hk Mercury på en 17 foter gjør 2,6 knop på tomgang, 720o/min, ned så vidt under 2 i "trolling" og ca 600 o/min.

Kan jo event hive ut ettdrivanker for å bremse, men upraktisk... Event en elektrisk påhengsmotor i tillegg til hovedmaskin. Da kan en fiske ganske lydløst. Finnes også elektromotorer som kan festes på kavitasjonsplaten på drev, og da er det jo greit å styre dem også, samt at de er ute av vannet i litt høyere fart.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Da vi kjøpte båt var det seivlensende, dagsturer, fisketurer og en og annen overnatting som styrte valget. Det ble en Askeladden 605. Vi er fire. Vi hadde først optimax 115, men byttet til 150 firetakter til denne sesongen. Foruten økt fart og lavere støy, ble båten en del bedre i sjøen av den ekstra vekten bak.

Dette ble det beste kompromisset vi fant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...