Mariell Svart 9.August.2015 Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Etter jeg begynte å bruke ferskvann til skylling forsvant all lukt, både på toalettet og utvendig ved tømming av tanken. Tidligere kunne det lukte noe inn i h.... hvis toalettet ikke hadde vært i bruk på noen uker. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sitrin Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hei Catano. Har ikke lest alle kommentarene, men du skriver at det bobler i toalettet. Kan da luftingen ut fra tanken være tett? Selv har jeg karbon/kullfilter på luftingen og avslutter alltid med å skylle toalettet/tanken med mye ferskvann etter båtturer og har ingen lukt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Det merkelige er nye slanger ren tank så ren at det kun er bakterie der helt blankt vann to slanger for lufting en på 10 mm og en på 15 mm innvendig åpning, disse er sjekket ved å ha blåst i den ene og luften går fint gjennom å ut den andre demontert toalett vasket og byttet pakninger. aner ikke lengden på slangen for saltvanns skylling, men er gjerne 3 m så selv kun ved å vente fra en dag til neste kommer det dritt lukt i doen ved spyling, noe som ikke skulle komme fra stillestående saltvann på så kort tid? ikke fra tanken heller for den er ren og ved nedspying er lukten i utluftingen helt fin( slangen opp til nesen) så en eller annen plass fra do og til tanken lages dårlig lukt som komme i retur i form av luft og bobler i skålen, men slangen er 1 år i disse dager ? doen er vasket å nye slanger, så derfor min store fortvilelse til hvordan dette kan skje mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hvor er det du kjenner drittlukten? Er det kun fra de boblene i dassen? Kommer det fra slanger eller koblinger, kan du legge en fuktig klut over disse steden og lukte på kluten etterpå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Jeg tømmer en liten skvett eddik i toalettet når jeg forlater båten. Ingen lukt etter dager/uker, har sjøvannspyling. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 lukter kun fra boblene. om jeg nå i dag går ned i båten lukter det supert, inn til jeg trekker ned, da kommer lukten sammen med tilbakeslaget/boblene i doskålen. ikke det bobler mye, men en to bobler og lukten kommer. mvh Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hva slags lukt er det? Det er forskjell på det du kjenner av lukt om du stikker nesen ned i inspeksjonsluken til septiktanken og det som måtte komme inn før dassen fra råttent sjøvann. Det første lukter bæsj, og det andre råttent. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 da sier jeg bæsj Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Og da må det finnes noe bæsj et eller annet sted i systemet, - enig? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) Nå prater dere dritt :-) Vil tro at muligheten ligger i utluftingen fra tanken. Oppvarming vil øke trykket, tett utlufting vil skape overtrykk som løses ut i toalettet. Og det vil lukte dritt. Redigert 10.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Huldra les hva jeg har skrevet. luftingen er åpen, sjekket ved at jeg tok av ene slangen fra skrogventilen å blåser i den, da kommer det luft i den andre på utsiden av skroget, holder så den løse slangen rett mot nesen å det kommer luft luft som må ut pga vannet som er på veg inn i tanken å trenger plass. denne luften lukter ingen ting. Lars H ja kan tro det men siden det ikke er tett og slangen heller nedover i tanken stort sett hele tiden, med et kort stykke på flatt gulv er det ingen svanehals /vannlås på systemet. Do står over vannlinjen å jeg kjører alltid med ventilen fra tank ut i sjøen stengt. Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Kan ikke lese alt heller. Heter heller ikke Huldra. Får du bobler, så må det være en forråtnelse som gasser, eller trykkoppbygging. Det er ikke så mange andre muligheter. Du har plukket fra hverandre toalettet og montert det korrekt sammen. Da skal det ikke bli mulighet for trykkoppbygging der. Heller ingen forråtnelse fra en dag til neste. Hele slangesytemet er nytt, ingen muligheter der heller. Sett ferskvannsslangen fra bryggen (hvis du ligger et slikt sted), med mellomstykke, mot utluftingen og sjekk om vannet pøser fritt tilbake til septiktanken den veien. Da må du nødvendigvis åpne et annet sted slik at det ikke blir fullt slangetrykk på septiktanken. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hulda Er ikke sikke på om jeg forsto denne ``Sett ferskvannsslangen fra bryggen (hvis du ligger et slikt sted), med mellomstykke, mot utluftingen og sjekk om vannet pøser fritt tilbake til septiktanken den veien. Da må du nødvendigvis åpne et annet sted slik at det ikke blir fullt slangetrykk på septiktanken.`` hva er det for å kontrollere med dette? Jeg har to slanger en på 10mm og en på 15mm innvendige mål som utlufting på tanken. Da jeg tar den ene av fra skroggjennomføringen og blåser i den hører jeg luften kommer ut gjennom den andre slangen, så utluftingen er åpen Det er slike forhold som gjør med så frustrert, da det egentlig ikke er noen feil å finne mvh Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lars Martin Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Beklager så mye, men kan dette været problemet? https://www.youtube.com/watch?v=bBwoK2vNBJM Sorry, kunne ikke dy meg :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
catano Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 hehe ikke det heller. sliter med å forstå finne årsaken Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Hender fra tid til annen at det er selve skroggjennomføringen som er tett. Eller at innerlineren i slangen har løsnet og opptrer som enveisventil. Derfor vann inn den gale veien, med mengde og trykk. Og gjerne den andre veien også. Sitér dette innlegget Link to post
Source2 Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) Fryktet et øyeblikk at en poltergeist hadde tatt bolig i toalettet... Dette vedvarte i ca fem minutter! Bakgrunn: Toalettet har vært ubrukt i 2-3 år og tanken trolig ganske tom. Boblene oppstod da jeg begynte å pumpe inn vann. Tenkte å legge ut videoen for å spørre hva som skjedde her. Men etter å ha lest noen tråder forstår jeg at første skritt blir å sjekke om det er problemer med luftingen fra tanken. (Andre forklaringer mottaes med takk.) Men syntes nå videoen var litt fin - og ganske fin lyd egentlig. Videoen er nok best uten lukt - selv om det heller ikke var så altfor ille. ...og da er jeg spent på om videoen kommer fram her... <iframe src="https://player.vimeo.com/video/168027778" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> Redigert 25.Mai.2016 av Source2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Source2 Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 (redigert) (Beklager! Får ikke slettet dette innlegget - et mislykket forsøk på å legge inn video). Noen som har oppskrift på å legge inn video? Redigert 25.Mai.2016 av Source2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Videoen funker fint den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.