Jump to content

Vond lukt toalett i seilbåt uten septiktank

PetternG

Recommended Posts

Etter jeg begynte å bruke ferskvann til skylling forsvant all lukt, både på toalettet og utvendig ved tømming av tanken. Tidligere kunne det lukte noe inn i h.... hvis toalettet ikke hadde vært i bruk på noen uker.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei Catano.

Har ikke lest alle kommentarene, men du skriver at det bobler i toalettet.

Kan da luftingen ut fra tanken være tett?

Selv har jeg karbon/kullfilter på luftingen og avslutter alltid med å skylle toalettet/tanken med mye ferskvann etter båtturer og har ingen lukt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Det merkelige er

nye slanger

ren tank så ren at det kun er bakterie der helt blankt vann

to slanger for lufting en på 10 mm og en på 15 mm innvendig åpning, disse er sjekket ved å ha blåst i den ene og luften går fint gjennom å ut den andre

demontert toalett vasket og byttet pakninger.

aner ikke lengden på slangen for saltvanns skylling, men er gjerne 3 m

så selv kun ved å vente fra en dag til neste kommer det dritt lukt i doen ved spyling, noe som ikke skulle komme fra stillestående saltvann på så kort tid?

ikke fra tanken heller for den er ren og ved nedspying er lukten i utluftingen helt fin( slangen opp til nesen) 

så en eller annen plass fra do og til tanken lages dårlig lukt som komme i retur i form av luft og bobler i skålen, men slangen er 1 år i disse dager ?

doen er vasket å nye slanger, så derfor min store fortvilelse til hvordan dette kan skje

mvh

catano

Mvh

catano

Hvor er det du kjenner drittlukten? Er det kun fra de boblene i dassen? Kommer det fra slanger eller koblinger, kan du legge en fuktig klut over disse steden og lukte på kluten etterpå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva slags lukt er det? Det er forskjell på det du kjenner av lukt om du stikker nesen ned i inspeksjonsluken til septiktanken og det som måtte komme inn før dassen fra råttent sjøvann. Det første lukter bæsj, og det andre råttent.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Huldra les hva jeg har skrevet. luftingen er åpen, sjekket ved at jeg tok av ene slangen fra skrogventilen å blåser i den, da kommer det luft i den andre på utsiden av skroget, holder så den løse slangen rett mot nesen å det kommer luft luft som må ut pga vannet som er på veg inn i tanken å trenger plass. 

denne luften lukter ingen ting.

Lars H  ja kan tro det men siden det ikke er tett og slangen heller nedover i tanken stort sett hele tiden, med et kort stykke på flatt gulv er det ingen svanehals /vannlås på systemet. Do står over vannlinjen å jeg kjører alltid med ventilen fra tank ut i sjøen stengt.

Mvh

catano

Kan ikke lese alt heller. Heter heller ikke Huldra.

Får du bobler, så må det være en forråtnelse som gasser, eller trykkoppbygging. Det er ikke så mange andre muligheter. Du har plukket fra hverandre toalettet og montert det korrekt sammen. Da skal det ikke bli mulighet for trykkoppbygging der. Heller ingen forråtnelse fra en dag til neste. Hele slangesytemet er nytt, ingen muligheter der heller.

Sett ferskvannsslangen fra bryggen (hvis du ligger et slikt sted), med mellomstykke, mot utluftingen og sjekk om vannet pøser fritt tilbake til septiktanken den veien. Da må du nødvendigvis åpne et annet sted slik at det ikke blir fullt slangetrykk på septiktanken.

Hulda

Er ikke sikke på om jeg forsto denne

``Sett ferskvannsslangen fra bryggen (hvis du ligger et slikt sted), med mellomstykke, mot utluftingen og sjekk om vannet pøser fritt tilbake til septiktanken den veien. Da må du nødvendigvis åpne et annet sted slik at det ikke blir fullt slangetrykk på septiktanken.`` hva er det for å kontrollere med dette?

Jeg har to slanger en på 10mm og en på 15mm innvendige mål som utlufting på tanken. Da jeg tar den ene av fra skroggjennomføringen og blåser i den hører jeg luften kommer ut gjennom den andre slangen,  så utluftingen er åpen

Det er slike forhold som gjør med så frustrert, da det egentlig ikke er noen feil å finne

mvh

Mvh

catano

• 9 måneder senere...

Fryktet et øyeblikk at en poltergeist hadde tatt bolig i toalettet...

Dette vedvarte i ca fem minutter! Bakgrunn: Toalettet har vært ubrukt i 2-3 år og tanken trolig ganske tom. Boblene oppstod da jeg begynte å pumpe inn vann.

Tenkte å legge ut videoen for å spørre hva som skjedde her. Men etter å ha lest noen tråder forstår jeg at første skritt blir å sjekke om det er problemer med luftingen fra tanken. (Andre forklaringer mottaes med takk.) Men syntes nå videoen var litt fin - og ganske fin lyd egentlig. Videoen er nok best uten lukt - selv om det heller ikke var så altfor ille.

...og da er jeg spent på om videoen kommer fram her...

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/168027778" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

Redigert av Source2 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...