Jump to content

Herreløs båt - kan jeg ta den?


Danske

Recommended Posts

jeg kjenner ikke til lovene så godt, men det jeg egentlig reagerte på er at de lar en båt forfalle i 2 år når de kunne enkelt tatt opp på land, og meldt fra til politiet. (Meldte fra gjorde de jo). Om det reker en eierløs båt i havna mi så håper jeg man har ork nok til å sikre båten, ev kjøre båten til politiet på en henger (som umulig kan være et problem å låne et par timer i en båthavn).

 

En tom lommebok o.l. har så liten verdi at det ville vært uhensiktsmessig å levere dette og annet skrot inn til politiet. Men det er en båt vi snakker om som vel har noen tusen kroner i verdi? Vi beholder vel ikke sykler vi finner langs veien selv om verdien ikke er mer en noen tusen kroner?

 

Men siden det er 2 år siden de meldte fra til politiet og ikke noe har skjedd, så ville jeg vært tilbøyelig til å si: ta den og bruk den. Sjansen er null for at noen plutselig kommer med krav om at det er deres båt. Men siden politiet nå plutselig finner det hensiktsmessig å hente båten så er det bare å la de gjøre det.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Fint med lidt meningsutveksling :-)

 

bare så det er sagt, når den ligger fyldt med vann (som den har gjort siden den gik ut i sidste storm) er det ikke en enkel job å få den på land. Det tar tid å få tømt for vann, du må ha på deg klær som er ok bli gjennomblødt + skitne + du må ha noget med for å tømme den. Og da er det vel ganske naturlig at alle tenker ... det blir ikke lige min job å gjøre dette idag (har selv tenkt sådan). KongKing, det er bare å komme forbi og dra den op, dersom du har lyst ;-) det er som sagt enkelt å si "sån burde vært gjort" etc. etc. (og igen, politi, naboer og alle ihavnen er kontaktet i første omgang når den kom.

Link to post
Share on other sites

Les tråden igjen. 

 

Båten hadde flere ganger blitt dratt opp på land. Men etter en storm hadde den havnet utpå igjen.

 

Jeg skal ikke være noen "bedreviter" og sitte på min høye hest, men når det står: "Den har ligget under vand, den har ligget fylt med snø, den har ligget kilet fast under bryggen. Ind imellem er der folk som har trukket den litt op på land, eller fortøyret den midlertidig diverse steder." så virker det ikke som om havna har gjort et seriøst forsøk på å få båten i sikkerhet. At båten nå er full av vann skjønner jeg kan skape problemer ifht å få den opp på land, men den har vitterlig vært fri for vann tidligere.

 

Men nå er det jo bare å vente på at politiet henter båten.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke en tradsjon til sjøs om å hjelpe hverandre hvis vi har problemer . Hvis liv og miljø er i fare har alle en plikt til  å hjelp. Ved berging av materiell er det etablert regler for bergingslønn.

Så her  er det vel en blanding av verne miljø og gentlemanns regel om å hjelpe hverandre noen har glemt. Men disse reglene gjelder selv om man star på brygga. "Noen" her, er vel båtforeningen som sannsynligvis liigger ved kysten som burde ha tatt hand om båten. at den flyter ut igjen pgå høyvann er bare pinlig. "Fengsle og bøter venter den som..." står det i sjøloven .

Så vidt jeg erindrer har alle With-joller et sertifikat fra Veritas hvor også produksjonsnummer er gravert inn (mulig jeg tar feil her).

Uansett hadde båtforeningen som kollektiv tatt ansvar, sikret jolla å melde til politiet den gang for lenge siden da jolla drev i land (Kanskje de gjorde det, men at politiet aldri fulgte opp), hadde ikke dette vært en sak.  Gamle With-joller tåler en støyt og er populære , står på Finn til ca 10.000,-. Men nå er det som det er og 10.000 er forvandlet til et vrak/miljøproblem

 

Så hvis "Dansken" tar seg av jolla, som enkelte mener skal på dynga, og istedet pusser den opp har han ihvertfall "spart" miljøet. Det er mere enn de andre unnasluntrerne ikke har gjort på to år.

Så moralsk er jeg ikke i tvil. Spesielt hvis han også tar med andre barn i havna i prosjektet

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...