Jump to content

Ny påhengsmotor lagret i 3 år, behov for oljeskift/service?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Gjorde et kjempekupp i går på en 2,5Hk Yamaha 4-takter. Selger hadde kjøpt den i 2012, for så å ha lagret den innendørs siden. Den har aldri vært startet etter den forlot butikk. Jeg lurer på om det er noe jeg bør gjøre før jeg tar den i bruk, da jeg f.eks har hørt at olje kan bli dårlig av å stå i ro over lang tid. Særlig med tanke på at den ikke er innkjørt så ønsker jeg å gi den de beste forhold. Alle tips mottas med takk. :)

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Giroljen er vel fin, men ville kanskje sjekket at den faktisk har olje der med tanke på at den er ubrukt;)

 

Motorolje kan vel være greit å bytte, er vel ikke mange literne på denne.. Kjedelig å grise den til med olje da;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er ikke hva det koster eller hvor lang tid det tar å bytte, men hva er poenget med det? Selvfølgelig at man sjekker at det faktisk er olje på motor/gir, men det er en litt annen sak og som sagt selvfølgelig at man gjør.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg der, er ikke vits å gjøre det bare for å gjøre det. Men siden det er en hely ny motor som ikke er innkjørt, ville jeg ha flere meninger. Det er jo litt tiltak å skaffe olje og evt. pakninger osv. om det ikke er nødvendig som du sier. Kanskje det beste er å sjekke, for så å bytte etter noen timer? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Olje oksyderer over tid, så om motor har vært brukt eller ikke SKAL den skiftes 1 gang pr år.

Mange veteranbiler har fått skjært motor pga dette. Folk finner en strøken gammel bil som ikke har vært brukt på lang tid. Peiler olje og fyrer i gang. Etter kort tid har den skjært seg.....

 

Akkurat HVOR lang tid det tar før oljen er ubrukelig blir ren gjetning.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olje oksyderer over tid, så om motor har vært brukt eller ikke SKAL den skiftes 1 gang pr år.

Mange veteranbiler har fått skjært motor pga dette. Folk finner en strøken gammel bil som ikke har vært brukt på lang tid. Peiler olje og fyrer i gang. Etter kort tid har den skjært seg.....

 

Akkurat HVOR lang tid det tar før oljen er ubrukelig blir ren gjetning.

Oksyderer er eit ord på det. Det eg er blitt fortalt er at motorolje i kontakt med luft blir harsk, akkurat som feit mat. Det eg ogso er blitt fortalt om dette er at olja er grei nok i eit par år, men ikkje vesentlig lenger. So det kan kanskje vera noko i det forslaget om å merka oljebeholdere med lagringstid etter opning.

Link to post
Share on other sites

Men hvis det er slik så ville vel oljeselskapene ha brukt den type merking for å ikkerisikere å komme i noe ansvar? Forøvrig har båten fungert utmerket og uten en eneste feilslag i år på to år gammel bensin uten (ekstra) tilsetningsstoffer, men ikke oljeblandet! Bare flaks?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

No er det vel slik at motorprodusentene har klare regler for når oljeskjift skal foretas. Det intervall går jo både på tid og antal km/timer. Mouche får no bare kverulere så mye han vil og gjøre akkurat som han vil med sin motor. Ikke mitt bord. Er du bare lite grann interessert i at motoren skal vare så skifter du iallefall 1 gang pr. år.

Link to post
Share on other sites

Litt søking etter svar på aldringsprosessen på ubrukt motorolje viser at ingen, heller ikke oljeselskapene, ser dette som et problem. Så får heller andre leve i den troen at all olje er ferskvare for det er nok riktig når det gjelder f.eks rapsolje, kanskje også olivenolje, men ingen av disse benyttets vel i motorer i særlig grad så vidt jeg vet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regner med denne motoren er levert med mineralolje, for å lette innkjøring.

Hvis du bytter, så påse at du får på olje som er annbefalt til formålet. Ikke syntetisk, den har oftest for gode smøre egenskaper, som resulterer I lang og vanskelig innkjøring.

Hadde det vert min motor, så ville jeg peil olja, starta opp. Kommet meg ut på fjorden, kosa meg med det som er igjen av sommeren. Skifta olje etterpå.

Men delte meninger om det meste...

Link to post
Share on other sites

Enig. Sjekk oljenivå både på motor og gir, kjør inn motoren etter anvisningene i instruksjonsboken og bytt begge oljene etter dette.

 

Jeg synes dette oljeskifthysteriet blir ganske merkelig når det hevdes at selv ubrukt olje må byttes årlig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hadde det vert min motor, så ville jeg peil olja, starta opp. Kommet meg ut på fjorden, kosa meg med det som er igjen av sommeren. Skifta olje etterpå.

 

 

Helt enig! Ubrukt olje taper seg ikke så fort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

enig ang ubrukt olje , men her er det jo snakk om så mikroskopiske mengder at det heller ikke hadde gjort noe å byttet om man var usikker.    

 

Uansett skal den jo byttes etter 10 timer på ny motor 

 

hadde den vært brukt , så blir det jo noe annet, med forbrenningsrester + kondens osv

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...