Jump to content

Grotesk sommertrend: Dyreplageri


bellen

Recommended Posts

Ikkje alle som tenker på konsekvensene ved å rive av klørne på krabben og kaste den levende tilbake i sjøen. Krabben har klørne som einaste redskap til å fange og spise mat, uten desse så har ikkje krabben muligheter til å få i seg føde. Mange ganger har eg trekt teiner der eg har fått krabbe som har vært uten klør. Desse viser gode tegn på at dei er utsultet (er slappe og beveger seg lite). Om du ikkje skal ta vare på burene (som vi kaller det på Sunnmøre), altså kroppen, så knus krabben slik at den dør før du hiver den ut igjen. Eit godt tips er å holde den i beina og knuse den over fenderlista, da får du minst griseri om bord. Husk at det ikkje er nok å bare slå en sprekke i skallet, knus den slik at den deler seg godt.

 

HUSK!! Å rive av klørne er dyreplageri og rett og slett forbudt ved lov!!!

 

http://www.dagbladet.no/2015/08/03/nyheter/innenriks/askoy/krabber/krabbeklor/40431885/

Link to post
Share on other sites

Får dessverre ofte krabber som mangler storeklør i teinene.

Virket som det muligens var enda hyppigere på Sørlandet i sommer , enn jeg er vandt med her i Rogaland ??

 

Mangler den en klo, og bruddet er rent, så har den nok mistet/sluppet kloa i kamp, men veldig ofte er det stygge brudd, og begge klørne mangler.

 

Skal man bare ha klørne, så bør man avlive krabba før man kaster resten til sjøs (de kan stikkes for å oppnå dette).

 

Men jeg skjønner det ikke helt. Dødt, ukokt krabbekjøtt utvikler jo veldig fort ammoniakk.

Skulle tro at disse som praktiserer dette bør ha rimelig kort vei til gryta hvis de skal ha glede av fangsten.. :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...