Bitteliten Startet 3.August.2015 Del på Facebook Startet 3.August.2015 (redigert) Jeg har en 40 liters Isotemp (Isotherm) vv bereder fra ca 2007 med en overtrykksventil som er slik: http://www.seatronic.no/varmtvann-reservedeler-c-281_343/isotemp-overtrykksventil-p-4287 Den skvetter vel kanskje 3-4 dl på ett døgn tenker jeg. Ikke noe stort problem, mer irriterende. Når båten har stått ubrukt en stund ( og vv berederen da ikke er koblet til) opplever jeg også at det er luft i vv systemet. Varmt vannet ombord er i overkant varmt synes jeg - det kan med fordel være litt kaldere. Er det en termostat på disse vv berederne? Henger luft og skvetting fra ventilen sammen? Kan skvettingen bli borte om jeg reduserer temperaturen på vv vannet? Om jeg må bytte ventilen - trenger jeg da hamp på gjengene? Redigert 3.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 (redigert) Mener at de alltid skvetter litt under oppvarming - kan du ikke lede ut vannet via tappestussen? Om du bytter er gul locktite 577 genial på gjenger - bygger litt og blir potte tett. Du kan jo sette inn en mikseventil for å mikse inn kaldvann så du aldri tillater kokende vann i krana. Ville personlig hatt så varmt som mulig på tanken da den blir drøyere. Mikse inn kaldt vann med denne.. http://www.seatronic.no/varmtvann-reservedeler-c-281_343/termostatsett-p-115 Redigert 3.August.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 En ekspansjonstank før tanken er lurt for å unngå skvetting. Brukes også I hus der man har trykkreduksjonsventil da vannet ikke kan ekspandere tilbake til inntaket. Det blir jo samme situasjon I båt med pumpe som hindrer tilbakeslag... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Disse ventilene er kjent for å lekke. Hadde samme problem selv, løste det ved å bytte til ny type overtrykksventil, samme som Isotemp benytter på nyere tanker. Det er en termostat under lokket i enden av tanken. Denne påvirker imidlertid ikke temperatur etter motorkjøring, dette avhenger av motorens kjølevannstemp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 er det en slik tank du tenker på Index? http://www.seatronic.no/varmtvann-vvs-c-281_298/jabsco-ekspansjonstank-p-716 skal denne da settes mellom ferskvannstank og pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Hvis du monterer en liten akkumulatortank på varmtvannslinen, ut fra tanken, så slipper du denne trykkoppbygningen når vannet varmes opp. Det forutsetter at der ikke er noe tilbakeslagsventil på uttaket. Da kan du i realiteten plassere akkumulatoren hvor du vil på distribusjonslinen, og da gjerne i enden.. Den sikkerhetsventilen som du viser til har en tilbakeslagsventil og skal monteres på tankens kaldtvannsinntak. En akkumulator montert på kadltvannsvannssiden vil derfor ikke ha den samme ønskede effekten. Da en utvidelse vil bli stengt inne i tanken som følge av tilbakeslagsfunksjonen i sikkerhetsventilen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Disse ventilene er kjent for å lekke. Hadde samme problem selv, løste det ved å bytte til ny type overtrykksventil, samme som Isotemp benytter på nyere tanker. Denne du byttet til da? http://www.isotherm-parts.com/images/ITP-F-R23AA.jpg Passer den rett på vv berederen uten overgang? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 (redigert) Riktig, det er denne typen jeg mener. Beggynner å bli noen år siden, men jeg mener å huske at det passet rett på tank og eksisterende slangenippel. Eneste jeg måtte gjøre ekstra var å kjøpe en passende nippel for overløpsslangen. Merk at denne ventilen ikke har noen enveisfunksjon. Redigert 3.August.2015 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Linea Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Hei. Jeg har en ny bereder Isotemp med reduksjonsventil. Er det noen som vet om den har tilbakeslagsventil og akkumulatortanken i så fall må stå på varmtvannssiden for å unngå skvetting? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.