Jump to content

Isotherm vv bereder - overtrykksventilen skvetter. Hvordan løse?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en 40 liters Isotemp (Isotherm) vv bereder fra ca 2007 med en overtrykksventil som er slik:

 http://www.seatronic.no/varmtvann-reservedeler-c-281_343/isotemp-overtrykksventil-p-4287

 

Den skvetter vel kanskje 3-4 dl på ett døgn tenker jeg. Ikke noe stort problem, mer irriterende. Når båten har stått ubrukt en stund ( og vv berederen da ikke er koblet til) opplever jeg også at det er luft i vv systemet. 

 

Varmt vannet ombord er i overkant varmt synes jeg - det kan med fordel være litt kaldere. Er det en termostat på disse vv berederne?

Henger luft og skvetting fra ventilen sammen?

Kan skvettingen bli borte om jeg reduserer temperaturen på vv vannet?

Om jeg må bytte ventilen - trenger jeg da hamp på gjengene?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Mener at de alltid skvetter litt under oppvarming - kan du ikke lede ut vannet via tappestussen? Om du bytter er gul locktite 577 genial på gjenger - bygger litt og blir potte tett. Du kan jo sette inn en mikseventil for å mikse inn kaldvann så du aldri tillater kokende vann i krana. Ville personlig hatt så varmt som mulig på tanken da den blir drøyere.

 

Mikse inn kaldt vann med denne.. http://www.seatronic.no/varmtvann-reservedeler-c-281_343/termostatsett-p-115

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

En ekspansjonstank før tanken er lurt for å unngå skvetting. Brukes også I hus der man har trykkreduksjonsventil da vannet ikke kan ekspandere tilbake til inntaket. Det blir jo samme situasjon I båt med pumpe som hindrer tilbakeslag...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Disse ventilene er kjent for å lekke. Hadde samme problem selv, løste det ved å bytte til ny type overtrykksventil, samme som Isotemp benytter på nyere tanker.

 

Det er en termostat under lokket i enden av tanken. Denne påvirker imidlertid ikke temperatur etter motorkjøring, dette avhenger av motorens kjølevannstemp.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis du monterer en liten akkumulatortank på varmtvannslinen, ut fra tanken, så slipper du denne trykkoppbygningen når vannet varmes opp. Det forutsetter at der ikke er noe tilbakeslagsventil på uttaket. Da kan du i realiteten plassere akkumulatoren hvor du vil på distribusjonslinen, og da gjerne i enden..

 

Den sikkerhetsventilen som du viser til har en tilbakeslagsventil og skal monteres på tankens kaldtvannsinntak. En akkumulator montert på kadltvannsvannssiden vil derfor ikke ha den samme ønskede effekten. Da en utvidelse vil bli stengt inne i tanken som følge av tilbakeslagsfunksjonen i sikkerhetsventilen.

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Riktig, det er denne typen jeg mener. Beggynner å bli noen år siden, men jeg mener å huske at det passet rett på tank og eksisterende slangenippel. Eneste jeg måtte gjøre ekstra var å kjøpe en passende nippel for overløpsslangen.

 

Merk at denne ventilen ikke har noen enveisfunksjon.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...