Jump to content

Justering av smarttabs SX?


Baljo

Recommended Posts

Hei har montert smart tabs på Hansvik 18 combi, og har mistet litt toppfart, da baugen ligger litt vell mye ned (mye annlegs flate til vannet).
Noen her som vet hvilken vei jeg skalll justere i dei 5 hullla nede på flapsen for og få mindre trykk?. Har prøvd og finne noe på nettet og på medfølgende dvd, uten at jeg har blitt helt klok, har flytta det inn til hul nr 2 uten at dette virker til og hjelpe.

Mvh Baljo!

 

Link to post
Share on other sites

Ok, da får jeg bare justere inn et hakk til da :). for farten har minket fra 20,4 knop til nå maks 19 når eg er alene i båten.

Men den har vanvittig efekt om jeg har med meg folk!.

Nei, ingen justering på øverste flapsen på SX modellen.

 

 

Takk for svar og hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Finnes vel også svakere fjærer å få kjøpt.

 

Jeg hadde PR500 braketter montert slik at jeg kunne vippe opp trimplanene ved behov.

 

bilde

 

http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_pr500.htm

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

du monterte de med medfølgende mal, over skrogbunnen? 

var ikkje med noen mal. men monterte dem i 24 grader( målt med digital vinkel måler). og nederste kant av braketten(hengselen) noen få mm over bunnen, og da blir veell dette riktigt? :).

 

Teerex: jeg har den orginale plast innfestingen oppe uten mulighet for og vippe opp, tror ikkje eg vill få behov for denne da jeg aldrig drar denn opp i fjæra eller er på så grunt vann at det er behov for den!.

Link to post
Share on other sites

Men hvis man vipper den opp så får du iallefall ikke noe tap i hastighet.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

noen mm over bunn mistenker jeg er lavt, da vil de ikke komme skikkelig fri av vannet.  Har mine (Ikke SX) på 2 båter, 10-12mm over bunn. Litt fartstap er det nok på topp (0,5-1 knop?) , men ellers bare fordeler med dem i andre fartsområder

 

Ser at de anbefaler å montere flush med bunn, så da er det jo iht instruksjonene slik du har montert. 

http://www.nauticusinc.com/pdf/SX%20Instructions.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men hvis man vipper den opp så får du iallefall ikke noe tap i hastighet.

 

bilde

Ja, det er jo eit alternativ, men da båten min er så høg i hekken hadde det også blitt vanskelig og henge over der uten at noen stod og holdt beina di gangene denn skulle vippes opp og ned, og egentlig spiller den 1 knopen liten rolle også, men ser helt klart fordelene med og kunne vipe den opp!.

Link to post
Share on other sites

noen mm over bunn mistenker jeg er lavt, da vil de ikke komme skikkelig fri av vannet.  Har mine (Ikke SX) på 2 båter, 10-12mm over bunn. Litt fartstap er det nok på topp (0,5-1 knop?) , men ellers bare fordeler med dem i andre fartsområder

 

Ser at de anbefaler å montere flush med bunn, så da er det jo iht instruksjonene slik du har montert. 

http://www.nauticusinc.com/pdf/SX%20Instructions.pdf

Ca er  ca 1 knop i fartstap her også, men virker jo vanvittigt bra om man er flere bak i båten, skall prøve og slakke et hull til en dag og se om jeg da gjerne får 0,5-1 knop til bake og fortsatt har den oppe med hekkken om vi er flere bak i den. 

 

Vurderte selv også og montere dem litt høyere opp, men fant ut at eg ville følge instruksjonene, videoen som fulgte med. Men ser ikkje bort fra litt over hadde hjulpet på farten min :).

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...