Jump to content

Erfaringer med senkekjøl-swing keel


toro

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på å kjøpe meg en Benetau seilbåt med senkekjøl eller såkalt swing keel. Er det noen som har erfaringer eller råd i denne  sammenheng?

toro

<{POST_SNAPBACK}>

Erfaring eller råd?

 

Egentlig ikke noe særlig med akkurat denne typen, men min båt har centerboard, som går vel for en stor del ut på det samme, bare at ballasten IKKE ligger i kjølen.

 

Ellers vet jeg om 2 varianter MED ballast i kjølen: i en konstruksjon blir hele saken montert under båten og også når kjølen er oppe så henger der fortsatt mye der nede. Har sett disse konstruksjonene og faktisk en gang vært med på en Beneteau med en slik. Hvis det er det samme på den båten du er interessert i så er hovedhensikten med denne konstruksjonen at det skal være mulig å ta båten på en NOENLUNDE NORMAL båthenger bak en personbil. Likevel stikker konstruksjonen et godt stykke under skrogets bunn. Han som eide båten jeg var med på, sa også, at en grunnstøting med den ville føre til noen skade.

 

Andre typer svingkjøl som jeg har mer sans for finnes f eks hos Southerly-båtene (sp?). Her fosvinner kjølen fullstendig inn i skroget og gjør det dermed mulig å tørrfalle (noe som engelskmenn og vel delvis også franskmenn er opptatt av pga av de store forskjellene med tidevannet). Ballasten ligger delvis i kjølen og delvis i den delen som lagrer kjølen men ligger inne i skroget.

 

Seilbåter med svingkjøl må oppfylle spesielle krav for å oppnå gode CE-klasser. Poenget er vel at kjølen/ballasten ike skal kunne bevege seg ukontrollert dersom båten går rund og dermed redusere det rettende moment tilsvarende ukontrollert. Men svjv er det ikke noe problem lenger, men har tidligere sørget for at slike båter ikke kunne oppnå kl A.

 

Og det er stort sett alt jeg vet om saken

Link to post
Share on other sites

Har ikke seilbåt selv, men en kollega har en Guyline 125 med heve/senkekjøl type sving, og vi er 6 kolleger som har seilt Færder`n noen ganger i denne båten + trening/gutteturer.

Kjølen fungerer ved at den svinges bakover inn i skroget når den heves.

Dette gjøres ved at en pumper opp oljetrykk med en hånd-drevet pumpe, og senkes igjen ved å åpne skruventil, omtrent som en hever/senker en donkraft/garasjejekk.

Må si at jeg synes dette er en glimrende løsning, da en fjerner mange av de negative sidene med seilbåten som feks. å komme inn på grunnere vann. Det blir også mindre motstand i vannet når en seiler lens, og vi seilte fra mange på lens med denne båten grunnet at den er meget rask på lens med gennaker på spristake og storseilet på andre siden. Og jeg har en historie om dette.

Det var på en færder seilas at vi hadde vinden i ryggen helt til vi rundet hollenderbåen og ved Gullholmen passerte vi en båt med spinnaker og alle ombord så ut til å ha matchende klær mens vi så heller ut som et tivoli i klesveien. Skipperen så det komiske i situasjonen da vi passerte og passet på å seile så tett opptil som mulig. De så ikke ut til å like situasjonen noe særlig og saken ble ikke bedre av at en av gutta utbrøt høylytt følgende,: "Det er ganske lekkert med spinnaker, men særlig effektivt kan det ikke være".

:lol::lol::lol:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...