Jump to content

Nisser uten lanterner!


andersb

Recommended Posts

Var hos en venn på øy i oslofjorden nå, tittet utover og ble oppgitt da båt etter båt passerte i mørket uten lanterner, man så omrisset fra de i måneskinnet,
På vei inn etterpå passerte vi 2 som lå og fisket uten lanterner, 3 kajakker og en håndfull småbåter <20 fot uten noen som helst form for lys, med en øy i bakgrunn var kajakkene ca umulige å se før man var oppå de, holdt relativt rolig fart så kritisk ble det aldri, men... hva faen tenker folk med? 

 

2 båter, begge uten lanterner fra hver sin retning holdt på å dunke i hverandre og du så tydelig det ble tatt unnamanøver når de brått oppdaget den andre mørkelagte som kom mot. 

 

Nei, dette er på ingen måte noe nytt fenomen, og det skjer vel overalt dessverre,

 

Mvh Oppgitt. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Helt enig. Dette er skummelt og farlig. Holdt selv på å kjøre på noen da jeg var 16-17. Kjørte med fullastet 14 fot med 30hk. Holdt vel ca 20 knop. Vi nærmet oss en bro og kunne se alt som var på sjøen i refleksene fra veibelysningen. Akkurat der vi var kommet så langt under at det ikke var mer refleksjoner å se kom det en liten Pioner på kryssende kurs. Så den først da lanternen vår lyste den opp ca en meter på siden av båten. Den rakk akkurat å krysse foran oss. En meter i forskjell og jeg kunne drept den eller de ombord. Ganske skummel opplevelse. Så om lanterner ikke er på plass må en i det minste sørge for å ha en lykt så andre blir oppmerksom på at det er en båt der.

Link to post

Jeg har opp gjennom tidene hatt mye tekniske problemer med lanternene. Bank i bordet, i skrivende stund er det bare dekkslyset som er ute av drift, det er jo ikke viktig. (ok, jeg har et avvik - jeg fikk veldig bråttom med å erstatte rød/grønn kombilanterne i baugen da forrige brutalt kom i konflikt med nytt stort anker i fjor, og kjøpte den eneste LED-lanterna de hadde på Clas Ohlson, og den lyser ganske svakt - er typegodkjent for litt mindre båter enn min - skal få kjøpt nye separate røde og grønne lanterner på Biltema så snart de får inn røde LED-lanterner igjen, nå har de bare solgt grønne i flere år).

 

Dersom man er ute og en eller flere lanterner er satt ut av drift av tekniske årsaker, hva gjør man da? Jeg tenker at man bør sende securite-melding på kanal 16 på lav sendeeffekt fra tid til annen, men i praksis har jeg ikke gjort det. Ja, så bør man lyse litt med en lommelykt slik at man blir sett. Og selvfølgelig holde enda bedre utkikk enn normalt, og prøve å holde seg unna trøbbel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I fjor så sluttet mine lanterner å fungere. Hadde for lite lys med meg og orket ikke å prøve å feilsøke ute på sjøen. Satt på begge goLight fjernlysa og kjørte hjem.

Følte at det var en god nok løsning der og da, men fikk en del båter som blinket på meg som ikke var helt happy. 

 

Kan legge til at feilen viste seg å være en mengde irr på rekka der sikringene stod. 

Link to post

Er det så farlig at man unntaksvis går uten lanterner da...så lenge man oppfører seg som at man ikke blir sett?

 

Mener ikke at man skal basere seg på dette, men det har blitt en og annen gang som jeg har vært ute på en holme eller ett skjær med jolla, og strukket stikken vel langt for hva som er lys nok til å ikke bruke lanterner.

 

Jeg bruker da mobilen til å lyse imot båter som kan ha nytte av å se at jeg er der, ellers holder jeg meg nære land

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Viste ikke at Nisser vanligvis hadde lanterner  :ghost:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er det så farlig at man unntaksvis går uten lanterner da...så lenge man oppfører seg som at man ikke blir sett?

 

Mener ikke at man skal basere seg på dette, men det har blitt en og annen gang som jeg har vært ute på en holme eller ett skjær med jolla, og strukket stikken vel langt for hva som er lys nok til å ikke bruke lanterner.

 

Jeg bruker da mobilen til å lyse imot båter som kan ha nytte av å se at jeg er der, ellers holder jeg meg nære land

Helt problemfritt til jeg deler jolla de i flere biter med v-bunnen min. Da er det ett problem for begge. 

 

 

Link to post

Har og sett en del som har dekket akterlanternen med gummibåt (snap davit eller båt surret fast akterut) :-/

 

For de det gjelder vil jeg anbefale å montere noe slikt som denne:

http://webshop.nettbaat.no/products/teleskopisk-avtakbar-akterlanterne

 

Har iallefall en slik løsning. Tenkte ikke på at akterlanterna ble dekket når jeg monterte snapdaviter. Syntes det ble en grei løsning. Har hurtigfeste så jeg setter den opp på noen sekunder når jeg behøver lanterner og gummibåten henger på snapdavitene.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post

I 2-3 knop i juni/juli - risikoen begrenser seg vel litt. Men ligger man midt i skipsleia uten mulighet til å forflytte seg raskere, og uten å bli sett av skipstrafikken ... ja, det blir fort et kjempeproblem. Jeg tror lyset fra en mobiltelefon lett kan bli i minste laget.

 

Ellers er det verd å merke seg at i en båt under syv meter som blir rodd eller seilt er man ikke lovmessig forpliktet til å ha mer lanterneføring enn som så - lommelykt tilgjengelig som brukes ved behov.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvis han gjør slik som meg vil han se at det kommer en båt i 2-3knop og lyse med lykt/mobil slik at jeg ser han.Det vil ikke være bekmørkt fordi det er snakk om juni/juli mnd.

Du er virkelig egoistisk hvis du ikke fører lanterne. Jeg har en båt som gjør 45 knop. På kveldene er det kaldt og er kalesja på. Da blir det litt dårligere dyn pga litt dugg på vinduene. Selv om jeg ikke nødvendigvis kjører 45 knop, tenk om jeg kjører 45 knop rett mot deg, og du akkurat ligger der vannet ser mørkt ut og du har fjell i bakgrunnen slik at jeg ikke ser deg. Hvordan føles det å bli truffet av 2500kg i 45 knop mon tro..?

Link to post

For de det gjelder vil jeg anbefale å montere noe slikt som denne:

http://webshop.nettbaat.no/products/teleskopisk-avtakbar-akterlanterne

 

Har iallefall en slik løsning. Tenkte ikke på at akterlanterna ble dekket når jeg monterte snapdaviter. Syntes det ble en grei løsning. Har hurtigfeste så jeg setter den opp på noen sekunder når jeg behøver lanterner og gummibåten henger på snapdavitene.

Jeg slår på ankerlanternen. Da har jeg hvitt lys over sidelanterene og i tillegg hvitt lys akterover. Det er vel i praksis det som utgjør korrekt lanterneføring.

Link to post

Jeg slår på ankerlanternen. Da har jeg hvitt lys over sidelanterene og i tillegg hvitt lys akterover. Det er vel i praksis det som utgjør korrekt lanterneføring.

hvis jeg gjør det får jeg to hvite lanterner over hverandre sett forfra.

 

Blir det rett?

 

edit: Jeg slo det opp selv

 

Med den lanterneføringen vil jeg se ut som en motorbåt over 50 meter forfra, med andre ord ikke helt korrekt.

 

Riktig så stor er ikke båten min

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post

hvis jeg gjør det får jeg to hvite lanterner over hverandre sett forfra.

 

Blir det rett?

 

edit: Jeg slo det opp selv

 

Med den lanterneføringen vil jeg se ut som en motorbåt over 50 meter forfra, med andre ord ikke helt korrekt.

 

Riktig så stor er ikke båten min

Du har helt rett, men jeg glemte å legge til at den andre pæra ikke virker. Da er det bedre.

Link to post

Jeg vil også advare mot bruk av tricolor i mastetoppen når man vet det er båter i umiddelbar nærhet - f.eks under regatta.  Å se en tricolor høyt der  når syn er fokusert rundt båten i havplan er i beste fall vanskelig, og jeg har flere ganger fått stygge overraskelser med båter som plutselig dukker opp.  Tricolor er fin for å spare strøm når en er havgående og "alene", men ikke i tette felt.

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post

hvis jeg gjør det får jeg to hvite lanterner over hverandre sett forfra.

 

Blir det rett?

 

edit: Jeg slo det opp selv

 

Med den lanterneføringen vil jeg se ut som en motorbåt over 50 meter forfra, med andre ord ikke helt korrekt.

 

Riktig så stor er ikke båten min

 

Sjøveisreglene sier at "Alle maskindrevne fartøy" skal vise 2 topper, men dersom du er under 50 meter har du  ikke plikt til å gjøre det.  (Avsnitt III, regel 23).

 

Du gjør altså ikke noe feil om du gjør det (bare du passer på at den bakerste skal stå høyest..)

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...