Jump to content

Nisser uten lanterner!

andersb

Recommended Posts

Sjøveisreglene sier at "Alle maskindrevne fartøy" skal vise 2 topper, men dersom du er under 50 meter har du ikke plikt til å gjøre det. (Avsnitt III, regel 23).

Du gjør altså ikke noe feil om du gjør det (bare du passer på at den bakerste skal stå høyest..)

OK, det er jo bedre.

Men blir ikke helt riktig i mitt tilfelle da begge er på samme mast.

Blir det ikke litt feil sideveis også når "akterlanterna" plutselig er samme sted på båten som sidelanternene?

Synes det blir bedre løsning med den teleskoplanterna bak så er iallefall lanterner på de stedene de normalt befinner seg på en båt av min størrelse og flere forstår forhåpentligvis hva det er de ser i mørket.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)

Du er virkelig egoistisk hvis du ikke fører lanterne. Jeg har en båt som gjør 45 knop. På kveldene er det kaldt og er kalesja på. Da blir det litt dårligere dyn pga litt dugg på vinduene. Selv om jeg ikke nødvendigvis kjører 45 knop, tenk om jeg kjører 45 knop rett mot deg, og du akkurat ligger der vannet ser mørkt ut og du har fjell i bakgrunnen slik at jeg ikke ser deg. Hvordan føles det å bli truffet av 2500kg i 45 knop mon tro..?

Jeg tror også det er mindre smart å ligge i mørket og prøve å gjøre andre båter oppmerksom på ens eksistens med en mobiltelefonlommelykt (noe avhengig av hvor god mobiltelefonlommelykta er, kanskje), men begrepet "egoisme" synes jeg passer bedre på den som kjører i 45 knops hastighet i bekmørket, med utkikk gjennom nedduggede vinduer ... :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Å si at folk som kjører fort i mørket er teite når man selv kjører uten lanterner funker ikke helt?

Er du supergodt kjent og har kjørt ruta før og har litt månelys + evnt fyrlykter er det jo null stress. Problem er jo som sagt fremmedelementer i vann evnt og folk uten lys. 

Vi har kjørt ... tja vil ikke si fart, men vi kan definere det som "fort" i bekmørke med flir og radar i trangt farvann på taktisk kjøring for å trene på det. 

Det å kjøre 15 knop f.eks. i mørket i bærum/oslo synes jeg ikke er for fort, men det er uten tvil for fort når folk ikke synes! 

Å si at folk som kjører fort i mørket er teite når man selv kjører uten lanterner funker ikke helt?

Siden dette kom rett etter min posting, tenker jeg det var et svar til meg?

Jeg har ikke brukt uttrykket teit, men jeg har skrevet at det nok er mindre smart å basere seg på lyset fra en mobiltelefon.

Det jeg reagerer på er at noen altså mener at dette også er egoistisk, uten helt å se bjelken i sitt eget øye.

I tillegg, dersom båten ros eller seiles og har maks lengde syv meter er det faktisk også fullt lovlig å ikke ha annen lanterneføring enn en lommelykt som blir benyttet ved behov. Det er derimot ikke lov å føre en båt uten såpass god utkikk at man greier å styre unna en kajakkpadler som ikke har annen lanterneføring enn en mobiltelefonlommelykt som skrus på ved behov.

Jeg må nok innrømme at jeg ikke alltid er like flink selv med å holde utkikk i mørket - men så holder jeg sjeldent signifikant mer enn 5 knop.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...