Haher Startet 4.August.2015 Link til dette innlegget Startet 4.August.2015 Jeg har en NB Touring 870 som jeg har hatt ca 1 1/2 år. Det er en 2004 modell. Fra bunnen av septiktanken går det en slange til sjø via en loop opp rett før overbordventil. Dette er slikt vacuumstyrt tømming av tank. Jeg må kjøre 12-13 knops fart for å tømme tanken. Nå ønsker jeg i tillegg å montere måler på tank + pumpe med kvern. Jeg ønsker å sette inn en Y-kobling på eksisterende vacuumslange helt nær tanken. Planen er å lage nytt utløp fra septiktank til pumpe, fra pumpe til vacuumslange. Men jeg er litt usikker på om jeg kan gjøre det på denne måten, eller om jeg må ha et eget utløp overbord. Jeg tenker på denne vacuumgreia / enveisventil eller hva det måtte være i slangen. Risikerer jeg at det går letteste vei fra pumpa og rett tilbake til tank? Vet ikke om jeg har uttrykt meg slik at det blir forståelig, men håper noen kan hjelpe meg hvordan jeg må gjøre det :) Sitér dette innlegget Link to post
Haher Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Lagde en liten skisse av det jeg mente :) https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60472/189.jpg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg tror I så fall at jeg ville ha laget en ny skroggjennomføring til slangen fra pumpa I stedet for det Y stykket. Alternativt bare satt inn pumpen på eksisterende slange og glemt hele vacumløsningen. Når du har pumpe trenger du jo ikke vacumtømming... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Slik skissen er risikerer du og bare kjøre skiten tilbake på tanken via pumpen. Ville ha koplet pumpen inn på eksisterende slange og brukt den til tømming. Skal du ha en nødløsning så lag et skjøtestykke du kan sette inn i stedet for pumpen hvis den skulle svikte, da vil ejektoren funke som før. Anbefaler og kjøpe en membranpumpe som tåler og tørrkjøres litt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg har kappet av 0,5 m av eksisterende slange mellom tank og ejector. Satt inn et Y-stykke I begge endene av den kappede slangen. (En Y-stuss ved tanken og en ved kranen til skroggjennommføringen) Da har jeg to mulige løp. En slange med kran som kan åpnes ved ejector tømming. Ett løp med membranpumpe som virker når kranen er stengt Sitér dette innlegget Link to post
Haher Svart 5.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Kjempeflott, da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Takk for hjelpen alle :) Sitér dette innlegget Link to post
Haher Svart 5.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Den ventilen eller hva det måtte være inni slangen - som vacuumsuget opner for å tømme tanken. Er det noen som vet hvor dette står? Jeg tenkte at hvis dette er inni slangen nær tanken burde det jo gå an slik jeg har skissert det. Men hvis det står nær bunnventil, vil det ikke gå. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Det er nok ingen ventil I slangen. Det som hindrer tanken I å tømme seg når båten ligger stille er rett og slett det at slangen går høyt opp før utløpet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Haher Svart 6.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Ok, men toppen av slangen før den går ut er jo lavere enn toppen av tanken. Trodde vel tanken da ville tømt seg til nivået var likt som høyden på slangen. Skjønner ikke helt hvordan dette virker. Jeg innbilte meg at det måtte være en klaff eller lignende som opnet seg ved nok vacuum slik at tanken tømte seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Ok, men toppen av slangen før den går ut er jo lavere enn toppen av tanken. Trodde vel tanken da ville tømt seg til nivået var likt som høyden på slangen. Skjønner ikke helt hvordan dette virker. Jeg innbilte meg at det måtte være en klaff eller lignende som opnet seg ved nok vacuum slik at tanken tømte seg. Grunnen til at du har denne bøyen, er at hvis du ikke hadde den ville tanken blitt fylt av sjøvann opp til nivået på vannflaten utenfor når båten lå i ro. Denne bøyen går høyere enn vannivået utenfor skroget. Og du har rett, tanken vil tømme seg ned til nivået på toppen av bøyen når den fylles helt opp. Hvis du setter inn en kuleventil mellom den tenkte Y- skjøten og det eksisterende utløpet på tanken kan du stenge denne når du skal bruke pumpa. Ved å åpne ventilen igjen,bruker du det opprinnelige vakuumsystemet. Redigert 7.August.2015 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Ikke vet jeg hvordan det virker, har samme løsning i båten men legger jeg slangen ned(fjerner bøyen) så renner septikken tom selv om båten ligger i ro. Tar tid, men blir tom til slutt:-) Det er noe jeg har mått benyttet meg av en gang eller to. Utover dette så er vacumtømming helt konge, en ting mindre å passe på:-) Redigert 7.August.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Lady B Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Ikke vet jeg hvordan det virker, har samme løsning i båten men legger jeg slangen ned(fjerner bøyen) så renner septiken tom selv om båten ligger i ro. Tar tid, men blir tom til slutt:-) Det er noe jeg har mått benyttet meg av en gang eller to. Utover dette så er vacumtømming helt konge, en ting mindre å passe på:-) Det går bra, hvis tanken er høyere enn vannivået utenfor skroget. Ellers vil tanken bare tømmes til du har samme nivå inne i tanken, som utenfor skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Haher Svart 7.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Takk for svar. Tror jeg går for et nytt utløp som jeg monterer neste år ved slipping. Da slipper jeg å røre det opprinnelige systemet som faktisk virker veldig bra :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.