Jump to content

NB Touring 870, montere el. pumpe for septiktømming

Haher

Recommended Posts

Jeg har en NB Touring 870 som jeg har hatt ca 1 1/2 år. Det er en 2004 modell.

Fra bunnen av septiktanken går det en slange til sjø via en loop opp rett før overbordventil. Dette er slikt vacuumstyrt tømming av tank. Jeg må kjøre 12-13 knops fart for å tømme tanken.

Nå ønsker jeg i tillegg å montere måler på tank + pumpe med kvern. Jeg ønsker å sette inn en Y-kobling på eksisterende vacuumslange helt nær tanken.

Planen er å lage nytt utløp fra septiktank til pumpe, fra pumpe til vacuumslange.

Men jeg er litt usikker på om jeg kan gjøre det på denne måten, eller om jeg må ha et eget utløp overbord. Jeg tenker på denne vacuumgreia / enveisventil eller hva det måtte være i slangen.

Risikerer jeg at det går letteste vei fra pumpa og rett tilbake til tank?

Vet ikke om jeg har uttrykt meg slik at det blir forståelig, men håper noen kan hjelpe meg hvordan jeg må gjøre det :)

Jeg tror I så fall at jeg ville ha laget en ny skroggjennomføring til slangen fra pumpa I stedet for det Y stykket. Alternativt bare satt inn pumpen på eksisterende slange og glemt hele vacumløsningen. Når du har pumpe trenger du jo ikke vacumtømming...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Slik skissen er risikerer du og bare kjøre skiten tilbake på tanken via pumpen. Ville ha koplet pumpen inn på eksisterende slange og brukt den til tømming. Skal du ha en nødløsning så lag et skjøtestykke du kan sette inn i stedet for pumpen hvis den skulle svikte, da vil ejektoren funke som før.

Anbefaler og kjøpe en membranpumpe som tåler og tørrkjøres litt.

Ok, men toppen av slangen før den går ut er jo lavere enn toppen av tanken.

Trodde vel tanken da ville tømt seg til nivået var likt som høyden på slangen. Skjønner ikke helt hvordan dette virker.

Jeg innbilte meg at det måtte være en klaff eller lignende som opnet seg ved nok vacuum slik at tanken tømte seg.

Grunnen til at du har denne bøyen, er at hvis du ikke hadde den ville tanken blitt fylt av sjøvann opp til nivået på vannflaten utenfor når båten lå i ro. Denne bøyen går høyere enn vannivået utenfor skroget. Og du har rett, tanken vil tømme seg ned til nivået på toppen av bøyen når den fylles helt opp. Hvis du setter inn en kuleventil mellom den tenkte Y- skjøten og det eksisterende utløpet på tanken kan du stenge denne når du skal bruke pumpa. Ved å åpne ventilen igjen,bruker du det opprinnelige vakuumsystemet.

Redigert av Lady B (see edit history)

Ikke vet jeg hvordan det virker, har samme løsning i båten men legger jeg slangen ned(fjerner bøyen) så renner septikken tom selv om båten ligger i ro. Tar tid, men blir tom til slutt:-)

Det er noe jeg har mått benyttet meg av en gang eller to.

Utover dette så er vacumtømming helt konge, en ting mindre å passe på:-)

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Ikke vet jeg hvordan det virker, har samme løsning i båten men legger jeg slangen ned(fjerner bøyen) så renner septiken tom selv om båten ligger i ro. Tar tid, men blir tom til slutt:-)

Det er noe jeg har mått benyttet meg av en gang eller to.

Utover dette så er vacumtømming helt konge, en ting mindre å passe på:-)

Det går bra, hvis tanken er høyere enn vannivået utenfor skroget. Ellers vil tanken bare tømmes til du har samme nivå inne i tanken, som utenfor skroget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...