Jon48 Startet 4.August.2015 Link til dette innlegget Startet 4.August.2015 Har tatt over eit prosjekt , står ein GM V8 diesel i og skal monteres kjøling. Spørsmålet er da , stussen ved termostaten , hvor skal den ? Er montert ferskvanskjøler som kjøles via eit OMC king Cobra drev. Har ingen data eller noe om motoren , noen som har vert borti denne før ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Det er vel en GM 6,5L NA. Søk opp 'byggingen av Hulda..' her på baatplassen. Se side 9. Det kan vel gi det noen ideer. Skjønner ikke dette med ferskvannskjøling via drevet. Jeg er ikke spesialist på drev, men finner det underlig. For meg kan motoren virke som en delvis marinisert bilmotor. Hvor har du sjøvannspumpen, sitter den i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Mangler kanskje varmeveksler, ser ikke den noe sted. Der kobles det på sjøvann og slanger for å sirkulerer ferskvann i motorblokk. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jon48 Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Har varmeveksler ( utenfor bildet) denne er foret med sjø vann fra drevet.+ en Olje kjøler. OMC har pumpe i drevet. Tenkte og kople slangen fra sirkulasjonspumpen på motor inn på veksler , fra toppen av termostaten inn på veksler , men hva da med rør stussen ?( første bildet ) Skal den og inn på veksler , er det så enkelt eller tuller eg nå ? Er også i tvil om eksos manifolene bør fores med sjø vann eller ferskvann...Blir de nok kjøling for motoren om eg bruker ferskvann ? Er ute på tynn is her , spesielt siden eg ikke har papirer eller nr på motoren og kan søke litt.. Håper noen har kjenskap til dette her inne.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Du tuller. Følg rådet i #2. Der ser du den stussen du lurer på- går inn på SB eksosmanifold. Det hjelper verken med nummer på motoren eller papirer. Det er bare å søke opp eksempelvis marinisering av GM V8 på nettet. Der er marinisert tusenvis av disse motorene. Og noen tusen går som stasjonærmotorer med vannkjølte manifolder. Men om du er veldig usikker, kanskje det ville være lurt å ta kontakt med lokal mekaniker som er inne i slike saker. For om dette er en bilmotor, så trenger du et par returer for å få sirkulasjonen til å fungere i manifoldene. Og det er et antall varianter når det gjelder tilkoblingssystemer for disse motorene. Men sjekk først om hvor motoren kommer fra. Om dette er en bilmotor som ikke er marinisert enda. Marinemotoren har blant annet en egen dieselpumpe. Dessuten har den en egen bunnpanne, med egen oljepumpe (gir mer flow). Om du da ikke vil kjøre bilvarianten. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 5.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Ok , da fikk eg svar , stussen er ut for kjøling av manifoilene , da er de bare for meg og lage nytt hus til termostaten med retur fra manifoilene ( til kjøler). Har søkt mye etter motoren , men enda ikke funnet en som har akkurat dette oppsettet på termostaten. De eg finner har ikke de rem skivene eg har osv. Men er sikkert mange utgaver. Motoren har forøvrig marine bunnpanne . Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Hvis du får problemer med termostathuset: Ser du på Hulda, så har du en variant. Du har en annen variant. Disse to variantene kan også monteres i akterkant av motoren, men da er de speilvendt. Altså har vi allerede nå fire varianter. På samme motoren. På bil brukes 'stussen' til varmeapparatet. På båt trenger du to stusser på trykksiden og to til returen, altså en trykk og en retur pr. manifold. Leser du 'Hulda' så vil du trolig se at det 'grønne vannet' fra BB manifold looper innom varmtvannsberederen. Og det er meget effektivt. Det går ikke lange tiden før vi har 25 liter 80 grader varmt vann. Remskivene dine er helt vanlige på mer moderne motorer. Her har du en annen variant, svensk 'bastard' basert på GM blokk: http://propellrar.se/diesel/MD250-300-IO-1.pdf Det er bare å Google litt, så finner du en del informasjon. Noen steder må du kanskje melde det inn for å få tilgang til utfyllende informasjon. Manifolder og deler, sjekk hjemmesiden til OSCO, fine forklaringer og bilder. Merk at OSCO anbefaler 'raw water' til eksosmanifolder. Det bruker vi ikke når båtene går i sjøvann. Med skikkelig varmeveksler er det ikke noe problem å kjøre 'grønt vann'. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Her har du et bilde av motor front: Og nå ser du hvordan manifoldene er koblet opp hos meg. Og at det er gjenget inn ekstra uttak for distribusjon av 'grønt vann'. Hvordan det er hos deg, vet jeg ikke. Men den hvite slangen som går på høyre side av oljepåfyllingen tilsvarer samme side på bildet over. Bare at BB manifold er loopet inn. 'Stussen' din finner du også hos meg som vann inn på SB manifold. Men du mangler retur fra samme manifold og tilbake til pumpe sug. Dette er noe du må lage til for å få sirkulasjonen til å fungere. Redigert 5.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 5.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Da er dette muligens returen denne pluggen da ? Finner det selfølgelig ut når eg får starte opp .. Må lage meg eit spesial på toppen av termostaten , da eg ikke har høyde i motor rommet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Om du ikke får høyde, skaff tilsvarende til Hulda. Da kommer termostaten og rør ut av kjølekappen på siden av toppen, og er ikke høyeste punktet. Typisk er utløpet mitt å finne på pick up. Mens løsningen din er typisk for van og større biler. Uten at jeg skal være kategorisk på akkurat det siste. Må være mulig å få tak i hos en eller annen hogger etc. Jeg ser også en plugg til, innvendig firkant nede på/ved vannpumpen. Hva er den til? Mulig at du kan koble deg inn der også. Poenget er at du må ha en trykk- og en sugeside. Se på motoren min. Der kommer trykksiden til begge manifoldene ut nedstrøms termostaten. Og begge sugesidene går inn på pumpens sugeside. Jeg kan ikke se om 'stussen din' ut til venstre på bildet er oppstrøms eller nedstrøms termostaten. Så vidt jeg husker måtte jeg borre og gjenge en plass. Men du har en langt nyere motor enn det jeg har. Redigert 5.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.