Jump to content

Vurderer ny batteri bank 200 vs 400ah bank agm


shyggen

Recommended Posts

Har idag 2*115ah agm, tenkte bruke et av dissa til start batteri.

 

Har fått tak i 2store 200ah agm batterier og vurderer om jeg trenger begge 2 eller om det holder med 1.

 

Har kjøleskap og eberspacher som hovedforbruk.

 

Har og planlagt 2x150w solcelle paneler og mppt lader til dette.

 

Blir det overkill med 400ah?

 

Laderen i båten er på 15amp og blir vell i minste laget for 400ah, den vil jo få hjelp av solcelle dog.

 

Noen tips her?

Link to post
Share on other sites

Hei Shyggen,

Som regel kan man "aldri" få for stor kapasitet på strøm. :smiley:  Når det gjelder lader, heter det seg at tommelfingerregelen sier at den må være på 10% av batteribankens størrelse. Mao, setter du inn en batteribank på 400Ah, trenger du i utgangspunktet en lader på 40 Ampér.

Begrensningen på batterikapasiteten pleier normalt være i denne rekkefølgen; først pris, deretter plass og vekt. :giggle: Hvis du søker litt rundt på forumet her vil du finne mange tråder som omhandler batteri/ kapasitet og ladeproblematikk. Der finnes mange tanker og meninger her inne om dette emnet.

Lykke til, jeg er sikker på at du vil få mange gode råd om dette. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som På Svai sier så kan en aldri få for stor batteribank. Ja, det er et kostnadsspørsmål, men batterienes levetid forlenges betydelig. Og komforten øker (liten fare for plutselig strømkutt foran TV-en). Et batteri har begrenset antall sykluser. Om du f.eks. en kveld bruker 50 Ah med et 100 Ah batteri, ville vi fått en utladning til 50% kapasitet. Det ville vært en halv syklus, og skal helst ikke skje så veldig ofte. Med en batteribank på 400 Ah, ville vi hatt igjen 350 Ah, dvs. 88% av full kapasitet. Det er helt greit. I virkeligheten blir utladningen enda mindre, for langsom utladning gir mindre varmetap i batteriene. Sannsynligvis har vi brukt mindre enn 10% av kapasiteten, slik at det fortsatt er igjen mer enn 90% i batteriene.

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post
Share on other sites

Når du bruker Eberen er det sikkert ikke sol og varmt så da får du heller ikke ladet særlig med solcellene.

 

Et kjøleskap av nyere type 85l bruker feks 1A i snitt i timen, 24Ah om dagen. Er du i uthavn fredag til søndag i overskyet vær har du kanskje brukt 50Ah til kjøleskap.

 

Eber bruker kanskje 2-3Ah i snitt, bruker du den halve tiden i samme periode 50-75Ah.

 

Totalt 100-125Ah. Med kun 1 stk 200Ah er du da i grenseland med hva som batteri kan levere forfortabelt.

 

En annen ting å tenke på er bruk av båt i ferie og med kanskje lite motortimer for lading. Da vil du kunne oppleve at du ikke rekker å lade opp batteriet mellom hver gang og har kun halvfult batteri når du legger til igjen. Dette har jeg opplevd selv som den største utfordringen.

 

Bruker du båten kun få dager mellom hver lading med landstrøm klarer du deg fint med kun 1 batteri. Lenger hvis det er sol/tynt skydekke da solcellene vil hjelpe betydelig til.

 

Hvis du har planer om å dra lenge på ferietur med mye uthavner bør du vurdere 2 batterier synes jeg.

 

Og skulle du ha ungdom i båten som spiller på pc med omformer 12V/230V må du regne med 8-10Ah i timen...da går 100Ah fort...merket jeg selv nå i ferien.

Link to post
Share on other sites

Bra oppsummering av Gabi her.

Har selv 240 Ah gel Haze batteri og 80 W solcelle. Har ennå ikke vært i nærheten av å gå tom. Nå ligger jeg ikke i dagesvis i uthavn ved dårlig vær heller. Bruksmønstret avgjør.

Solcelle funker veldig bra også i lettskyet vær.

bilde

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...