Jump to content

Yanmar 56 hk, oljedråper i kjølevann - forslag til feilsøking


bjornas

Recommended Posts

Båten har vært lite brukt i vår, og jeg rakk aldri å ta vårpussen. Ved bruk i går og i dag ser jeg at det en gang i blant, ca vært 5 sek, kommer en oljedråpe som legger seg som en film på vannet. Det er ikke mye. Men det er uomtvistet olje, og jeg liker ikke at det kommer ut med kjølevannet, Jeg har ikke lagt merke til noe lignende før, men det betyr jo ikke at det ikke har vært der.

 

Oljenivået er normalt.

 

Hva kan dette skyldes? Alvorlig? Tips til ytterligere feilsøking?

 

Bør også opplyse at jeg fikk en motoralarm i går. Visste ikke hva den skyldtes, så jeg kutta motoren straks. Lot motoren kjøle seg ned og fyra den på nytt. Ingen alarm da.

 

Ved inspeksjon viste det seg at kjølevannsinntaket var ganske tett tilgrodd. Fjernet alt og motoren har fungert helt uten anmerkninger senere. Kan det være en sammenheng her?

 

Uansett; kan kortvarig for høy temperatur ha påvirket en oljeforsegling...? Synes det høres rart ut, men...

 

Det dreier seg om en Yanmar 56 hk med 2700 t på samvittigheten.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Hvis oljenivået ikke endrer seg merkbart, og olja ikke er forurenset av vann så kan det kanskje være uforbrent diesel du ser?ville i første omgang sjekket for 'majones' på oljepåfylling og peilepinne, og fulgt nøye med på oljeforbruk. Og så kan det kanskje lønne seg å ta en service på dyser og justering av dieselpumpa?

Link to post
Share on other sites

Takker for innspillene. Jeg skal følge med på dette videre. Skal sjekke ut tipset til SW.

 

Det er på det rene at olja er IKKE er forurenset av vann. Ingen remoulade. Skal følge opp ditt forslag, Fantino.

 

Men: Det er mao. ingen "feriebrems"...?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...