k1mbo Startet 4.August.2015 Link til dette innlegget Startet 4.August.2015 Er det kostbart å ettermontere en hekkthruster? Har vert å sett på noen Viksund 340`er de siste dagene, noen av de har hekkthruster og mye annet knask, men alle hadde sine "småfeil" som gjorde meg litt usikker. En virket mer strøken og godt holdt enn resten, men denne har ikke hekkthruster, og noen andre småting. Vet at mange mener hekkthuster er unødvendig, men etter å ha prøvd de som hadde må eg si at dette er noe eg virkelig kunne tenkt meg. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Material/utstyrskostnad + 15-20 tkr i montering er vel ikke så hakkende galt gjettet? Der skal jo strekkes signalkabel både til flybridge samt innvendig posisjon, muligens monteres ekstra batterisystem, utføres skrogmontasje, mottakerenhet til fjernkontroll osv. Det drar fort avgårde. Likevel ville jeg løftet øynene mot den mest velholdte båten. At hekkthruser er kjekt å ha og dessuten en ekstra sikkerhetsfaktor ved vind i havn, manuvrering tett ved andre båter osv. er det ingen som helst tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Sleipner har jo SX serien, som er en vantett unit som monteres rett på akterspeilet, kun ledninger til power og styring gjennom akterspeilet. Den minste, SX80(kg skyvekraft) ser jeg avertert for rett over 30-31', og er sikkert stor nok til en 340. Denne er nok rimelig lettmontert, og ser ut som en grei løsning. Har ingen efaring med denne, men ville prøvd en slik om jeg var i markedet. ed. Tenkte i utgangspunktet du så på 340'er med aksel, med enkelinstallasjon drev er jeg ikke sikker på byggehøyden, avstand til trimplan(77,4cm med vingene) etc.. Redigert 4.August.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Du må forvente at montering av hekktruster koster ca 40-45 tusen kroner. Selvfølgelig avhengig av truster valg, men noe mindre enn Se 80 fra Sleipner ville ikke jeg ha valgt. Men tilgjengjeld så slipper du høye skuldre og pulsøkning når du manøvrerer. Fikk et nytt båtliv når jeg monterte hekktruster på vår båt. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
k1mbo Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Det er båt med aksel eg skal ha nå ja :) Selvom eg i utganspunktet tenkte mest på den som var godt holdt, må eg si at thurster akter er noe eg vil ha på en båt i denne størrelsen. Så får sammenligne priser eg får på de med og ka det vil koste å montere på den uten :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Ok :) Om du vil ta det et hakk til, og heller kjøpe den som er best holdt, kan du jo også sjekke på en 'all-in' løsning, som jeg tenker de andre ikke har, med variabelt turtall og docking-assist. SX80 el. 100 standard bør da bestilles ferdig klargjort for variabelt turtall, baugthruster kan bygges om hvis det er en Sleipner, men Viksund brukte mye QL-thrustere(VP leveranse). Variabelt turtall demonstrert på en Princess her, litt over halvveis ser du hjelpefunksjonen ved tillegging Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg har montert hekktruster på vår 340, tror dette var i 2011. Kjøpte komplett pakke med truster SE80, tunell, ledninger, brytere etc fra Viksund. Dette ble beskrevet i Viksund St.cruz-tråden her på forumet. Delekostnadene kom på noen og 20 tusen mener jeg å huske (23?). Jeg monterte selv og brukte i overkant av en dag på dette. Mye av tiden går med til å trekke ledninger frem til styreposisjonene. Dette kan du godt gjøre selv om du velger å sette bort montering av selve trusteren til andre. Å montere hekktruster er ikke veldig vanskelig, dette greier alle som har interesse for slikt arbeid. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KARILLA Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Anbefaler fjernkontroll for både baug og hekktruster også. Umåtelig kjekt om en er aleine når en legger til kai. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Brigg Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Enig. Har ikke fjernkontroll, men det står høyt på ønskelisten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BOBO II Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Hei jeg monterte min SX 100 utenpåliggende hekktruster selv for 3 sesonger siden. var en enkel og grei jobb hvis du er litt fingernem. jeg ga 37 båtpenger + 2 optima red topp batterier i akterenden. kabling og div kommer også i tillegg. ca pris var ca 43 lapper ferdig montert med alt. hadde jeg satt bort jobben hadde bare monteringsarbeid kommet på som noen sier her ca 20 lapper. Dette er hva du trenger av hull i akter. Jeg anbefaler deg og lage en egen mal som du lager ut i fra truster da vil alle hullene i skrog passe rett på truster. Mal følger dessverre ikke med i pakken. Før jeg sagde hull til selve gjennomføringen så sørget jeg for at boltehullene stemte helt. min båt lå ikke vannrett på opplagstralle bare det ble en liten utfordring. Fres ut hullet litt større en diameteren på det som skal inn gjennom hekken og legg på ekstra med teck 7 jeg bruke 3 tuber mer en det som sto i manualen, overskytende masse vil presse seg innover og rund hullet og legge en ekstra beskyttelse på innsiden da blir det garantert vanntett. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Kaffelars Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Ser bra ut(men TRE ekstra TUBER Tec7?? :) )! SX virker som en grei løsning, lettmontert, og enda større fordelen er vel at den tar bortimot ingen plass på innsiden, og kommer ikke i veien for rorkvadrant, arm, hydraulikk og annet utstyr. Har du et bilde fra innsiden Bergstad? Redigert 5.August.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Nå er det god plass også for en tradisjonell hekktrusterinstalasjon på Viksund 340. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BOBO II Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 (redigert) Ser bra ut(men TRE ekstra TUBER Tec7?? :) )! SX virker som en grei løsning, lettmontert, og enda større fordelen er vel at den tar bortimot ingen plass på innsiden, og kommer ikke i veien for rorkvadrant, arm, hydraulikk og annet utstyr. Har du et bilde fra innsiden Bergstad? Å skitt kom rett i fra båten nå, men glemte å ta bilde. skal ned i morgen legger ut bilde da. Redigert 5.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 (redigert) Ser bra ut(men TRE ekstra TUBER Tec7?? :) )! SX virker som en grei løsning, lettmontert, og enda større fordelen er vel at den tar bortimot ingen plass på innsiden, og kommer ikke i veien for rorkvadrant, arm, hydraulikk og annet utstyr. Har du et bilde fra innsiden Bergstad? img]https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40157/1438925272.jpg[/img] Her er bilde men skal legge inn fler når jeg kommer på jobb Redigert 7.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Legger ved noen bedre bilder av truster delen innvendig. Som en ser så er resultatet av og bruke mye tetningsmasse at overskytende masse presses inn og lager en ekstra beskyttelse. ganske så plassbesparende når truster ikke trenger mer en ca 5-10 cm inklusive kabling på innsiden av skroget Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.