Jump to content

Finner ikke brytere...


Windy37GM

Recommended Posts

God kveld.

Noen av bryterne til lanterner/lys m.m i båten min jukser... Jeg kan da åpne de, pusse med smergel og så holder det en stund til. For så å jukse igjen. De er gamle og forrige eier tok ikke godt nok vare på båten som nå er vår. Derfor hadde det vært greit å bytte de etterhvert som de begynner å jukse. Bilde her:

Bilde

Sikringene har jeg funnet ut at er av merket ETA, type 105. Link: http://www.e-t-a.com/en_thermal_cb+M5c0790ad951.html Har et par av de som jukser også (slår ut selv om det ikke er feil), jeg har sendt en mail og forespurt.. Noen som vet om folk i Norge som selger denne?

 

Men bryterne er det verre med. De er merket "Dreefs", men jeg finner ikke noe på nettet, varenummer eller noe. Bryterne er merket med følgende:

Ene siden: 3/4 hp 16A 250VAC W4 3080/2 og Dreefs på høykant

Andre siden: ~16(4)A 250 V T 100 6/250 T 100+++ ~6/250 T 125

 

Finnes det andre brytere jeg kan bruke? Målene på hullene til bryterne er 30x22mm, bryterne i seg selv er 32x26mm og bryteren har indikatorlampe noe jeg ønsker å ha.

 

Hilsen Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bra forslag Lotus. Incandescent lamps som belysning. Hva er det? Jeg liker LED fordi de tåler mye og varer en evgihet :-) Fant denne etter at jeg postet:

ELFA

Eneste jeg ikke skjønner er spenningen for LED'en. Må man ha 230 inn eller funker det med 12V mon tro.. Tror jeg ringer Elfa imorgen..

Andre forslag?

Skarpnes9100

(som begynner å bli knallfin :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet akkurat bryteren jeg vil ha... Og jeg må bestille 1140 stykker (1 kasse) hvis det skal bli noe av :-) Jeg har derfor bestilt noen sorte brytere fra Elfa, så skal jeg se om de kan bygges om fra 230V til 12 V. Med en LED montert (sikkert en seriemotstand), burde det være grei skuring hvis bryteren lar seg åpne. Originalbrytere er funnet hos flere firmaer til nogenlunde samme prisene (53-57 kroner + mva/stk)

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snakket med de idag (Elis Elektro) :-) Hvite brytere (som jeg har idag) finnes ikke lenger, så alle må uansett byttes.. Enten til grå (som er hvordan de lages idag)eller noe annet. Siden jeg har begynt å bli fin på det vil jeg gjerne ha svarte brytere. Får se hvordan de fra Elfa ser ut og shoppe etterpå. Takk for all info fra de som har bidratt :-)

Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jupp, er enig i det. men når det blir masse korrosjon og fae***skap rundt nede i bryteren+at det står en stygg brenttapp på den ene flaten (gjelder bla dopumpen som drar 10-12 A) har jeg brukt vannslipepapir 600 (eller hva jeg har for hånden). Og nå vil jeg ha det ordenltig og bytter "rubbet" :-) Uansett, takm for tipset.

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...