Jump to content

Kjøpe båt i EU-land for å ha den i Sverige

knuthah

Recommended Posts

Sitter å så smått planlegger båtkjøp om noen år. Vi ser i kategorien Azimut 39, Fairline 38, 40 og Princess 40. For øyeblikket er utvalget her hjemme veldig dårlig, og alt for dyrt. Enkelte folk må tro båtene sine er av gull. Men vi bor såpass nærme svenskegrensen og min samboer er svensk, så her åpner det seg kanskje en mulighet. Forstår jeg det rett, er det slik at "tax payed" så er det fritt frem i hele EU og bare flytte båtene rundt. Går det da, uten problemer for meg å ha båten liggende i Strømstad noen år, og importere den inn hit senere. Hvilket grunnlag legger de for MVA da? Det jeg kjøpte den for 3-4 år tidligere? Noen som har lignende erfaringer?

Sånn er det. Kjøper du båt med EU moms betalt kan du flytte den fritt i hele EU. Men vær obs på at du ikke kan kjøre båten i Norge, ikke besøksvis en gang. Tar tollen deg i Hvaler eller Tønsberg kan båten bli indratt pluss klekkelig bot. Det at samboeren din er svensk har ingenting å si. Det avgjøremde er at samboeren bor i Norge og dermed kan hun/han heller ikke bruke EU-båt i Norge. Men det går jo an å håpe på at Norge blir med i EU om noen år... :-)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kan det være riktig da, Fanafjord? At man ikke kan kjøre/seile EU-båt i Norge i det hele tatt uten å fortolle den? Det betyr med andre ord at svensker ikke kan dra på båtferie i egen båt til Norge - og vi kan ikke dra til Sverige uten å momse båten i EU?

Rekk opp hånda alle som har momset båten sin i EU før de ha dratt på ferietur nedover svenskekysten...

Nå misforstår du goodwill, selvfølgelig kan en svenske dra på tur til Norge med båten sin. Han er svensk og bor i Sverige og har svensk båt. Er du nordmann, bosatt i Norge med svensk båt kan du ikke ta den til Norge. Skal en Nordmann med Norsk båt til EU skal han heller ikke betale EU tax

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvis du først skal spare moms, er det bedre å kjøpe båt helt uten moms, og ha den i Sverige. Der kan man (sånn jeg forstod han som importerer HR) som nordmann ha båten liggende uten å betale moms overhodet, så lenge båten er utenfor EU minst en gang hver 18.mnd. Du som nordmann har imidlertid ikke lov å ta båten til Norge uten å betale norsk moms, løsningen blir da å få en svenske til å ta båten til Hvaler en gang i blant (godt dokumentert!), så slipper du hele momsen. Men om du kan få igjen momsen på en bruktbåt vet jeg ikke...

Mener de reglene er harmonisert med EU nå. Jeg som har norsk båt liggende i Sverige, kan ha den liggende i 12 måneder uten å rapportere til svenske myndigheter. Etter 12 måneder må jeg en tur til Norge (eller ut av Sverige), eller jeg kan søke svenske myndigheter om ekstra 6 måneder. Ligger båten nær grensen mellom landene, tror jeg ikke det er noen som gidder å bry seg. Men det formelle ligger der, vær oppmerksom på det.

Som bosatt i Norge kan du ha EU-båt liggende i Sverige. Ikke noen begrensninger så vidt jeg vet. Så lenge du ikke krysser grensen til Norge.

Om du med registrert bosted i Norge tar en utenlandsk båt over grensen til Norge og blir tatt, så blir det strafferettslig sett på som forsøk på smugling. Da hjelper det ikke med 'jeg trodde bare at...' Hadde en tysk kompis med båt. Og dette sjekket jeg med norsk tollmyndighet. Hvis jeg var alene om bord i båten hans under fart, tollen kom, så ville det bli tatt som forsøk på smugling. Hvis jeg var alene under fart sammen med hans kone (som ikke er eier av båten), blir tatt, samme resultat. Om registrert eier var om bord, OK. Så strengt er det.

Eller så kan man gjøre som foreslått av noengangererdetallright. Da ryker man garantert uklar meg hvert eneste land i EU og stort sett resten av verden. Om man da ikke har båten på tollager. Men da er båten 'plombert' og kan ikke brukes. Følger egentlig samme prinsippet som bil.

Når det gjelder prising, betaling av mva i Norge, så for ny båt gjelder faktura fra leverandør som skal inkludere alt av ekstrautstyr importert. Brukt båt blir mva beregnet ut fra takst foretatt av tollmyndighet. Og så skal det betales mva av transport. Slik har jeg fått det forklart av Fredrikstad tollsted.

Redigert av Hulda (see edit history)

@Goodwill: Beklager at jeg ikke uttrykte meg så godt. Det jeg skrev gjelder når båtbruker bor i Norge og båt er registerert(momset) i EU. Samme regler som bil. Når broren min besøker meg fra Tyskland kan jeg som en bosatt i Norge ikke bruke hans bil i Norge. At jeg er tysk statsborger spiller da ingen rolle. (Jeg har selv importert 2 seilbåter fra Tyskland/England og har satt meg nøye inn i regelene...)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ikke korrekt, det er hvor du har registrert og fått godkjent boligadresse som teller. Ingen ting annet, som eksempelvis statsborgerskap.

Så vist du f.eks som pensjonist flytter til Thailand (og melder utflytting) så er du tvunget til å selge båten også? (Fordi du nå har båt i Norge uten å være bosatt her).

Høres helt vilt ut, men slike regler kan jo være ganske ville også.

Når det gjelder prising, betaling av mva i Norge, så for ny båt gjelder faktura fra leverandør som skal inkludere alt av ekstrautstyr importert. Brukt båt blir mva beregnet ut fra takst foretatt av tollmyndighet. Og så skal det betales mva av transport. Slik har jeg fått det forklart av Fredrikstad tollsted.

Taksten er av og til teoretisk. Inkluderte kontrakt og utklipp av annonse, la til dieselkostnad på transport hjem og fikk moms på beløpet vi oppga. Med god dokumentasjon bruker tollmyndighetene det du oppgir. Vet om mulighet for takst, men ikke hørt den praktisert. Med dårligere dokumentasjon eller mistenkelig lav verdi hadde det nok blitt litt mer spørsmål. (tror vinkostnaden var høyere enn dieselkostnaden på transporten hjem (seilbåt), så diesel kostnaden var noe symbolsk)

Takk for mange gode svar folkens! Men syns det høres litt rart ut at man da skal momse av ett beløp som var reelt for kanskje 3-4 år siden. Må da evt gå an å få en ny takst når den tid kommer.

Min samboer er svensk statsborger med personnummer og adresse i Norge, så de samme reglene gjelder for henne som for meg etter det jeg har forstått.

Det er vel ikke poenget at hun har adresse i Norge, men utenfor Sverige, kunne vel i så måte like gjerne vært at hun bodde i USA, Australia eller Kina.

Kan nordmenn og svensker virkelig ikke ha båt liggende i hjemlandet etter at de har meldt utvandring?

I så fall vet jeg om et par utvandrede pensjonister som potensielt har et problem...

Taksten kan nok være teoretisk. Men som jeg sier til sjefen, dess bedre og sannsynligere dokumentasjon og presentasjon, dess mindre er muligheten for at offentlig tjenesteperson begynner å gå etter i sømmene. Som regel har de nok å gjøre med alt det andre. Men jeg har vært borti at takst har blitt forlangt.

Der du har adresse og skatter, der hører du hjemme. Så du har oppfattet det korrekt knuthaha. Vi har husvære både i Norge og Sverige, og lurte en tid på om vi skulle kaste loss og flytte 100 kilometer sydover da vi ble pensjonister. Helt til vi begynte å sjekke hvilke implikasjoner det ville føre med seg. For oss ville det være økonomisk selvmord. Så vi kommer til å forbli norske nordmenn med adresse og skattekort i Norge.

Jeg hadde en sjef som ville endre sitt oppholdssted fra Norge til Italia. Han fikk avslag, selv om han hadde fast eiendom i begge landene og hadde arbeidssted utenfor begge landene. Begrunnelsen var at han var 'for norsk'. Mao. verdiene av det han hadde i Norge (fast eiendom etc.) var for høy sammenlignet med Italia. Dessuten var familien hans i Norge. For det er ikke nok at en del av f.eks. et ektepar flytter. Begge må flytte, og barn under en viss alder må flytte med. Litt av en hengemyr, dette regelverket her.

Jeg vet også om noen innvandrede pensjonister som vil komme i en klemme her i Norge, hvis/om forholdet blir oppdaget.

Bare å forhøre seg på nærmeste tollsted. Men det virker rimelig at man må kunne ha eiendeler i Norge fordi om man ikke bor her. Men det blir en annen vinkling enn det vi startet med. Det vi startet med var regler for toll/MVA, eller hvordan unngå å betale. Det er ikke ulovlig å importere til Norge og betale MVA her. Det handler vel i bunn og grunn om at staten skal ha penger i kassa. Og dessuten, særlig når det gjelder bil, er Norge et av de dyreste landene i Europa. Og langt dyrere enn Sverige og Tyskland. Og dette har muligens dannet grunnlaget for reglene som også blir håndhevet på andre områder.

nå svares det på en del andre ting enn tråstarter spør om.  poenget er at man må betale toll på båter som skal ligge og brukes i Norge.. værre er det ikke. Man må kjøpe båt som man har råd til å kjøpe eie og drifte her til lands! Hadde det vært snarveger hadde nok de fleste med større båter benyttet seg av dette..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja gled litt ut dette her. Men interessant likevel. Det jeg lurte på, var om jeg kan ha båten i Sverige noen år uten noe mer hokuspokus, for så å ta den inn til Norge om noen år. Samboer er så glad i den svenske skjærgården, og har vært der mye på båtturer under oppveksten, så da blir vi kjørende ned dit uansett. Holder på med husprosjekt, så kapitalen vil være bundet opp i dette de nermeste årene. Derfor kunne man "utsatt" momsregningen på 3-400 tusen noen år.

Ja, du kan eie båt i Sverige og bruke den i EU, men ikke i Norge. Da må den i så fall innføres til Norge.

Nei, du kan ikke 'utsette' MVA. Betaler du MVA til svenske myndigheter, så får du ikke pengene igjen om du kjøper brukt. Det har jeg forhørt meg om med svenske myndigheter. Men du kan kjøpte på utførsel. Da er den/de som selger til deg ansvarlig for MVA-regnskapet i Sverige (i dette tilfellet) og dette regnskapet 'nulles' ikke før norske myndigheter har bekreftet, stempel og underskrift, på at MVA er betalt i Norge. Denne bekreftelsen på at norsk MVA har blitt betalt skal returneres til svensk selger som gjør opp regnskapet på svensk side.

Jeg har vært gjennom denne mølla ved to båtkjøp, motorkjøp og kjøp av seil og rigg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...