Jump to content

Boost av luftstrøm fra dieselvarmer


noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg har en 37 fots seilbåt, med Webasto ~3kW montert akter. Det blir godt og varmt på de nærmeste uttakene i akterlugarene, men veldig lite varm luft lenger forover. Jeg har sjekket slanger for knekk og skarpe bend, de gjør selvsagt noen svinger men selv om jeg lukker alt bak så er det veldig lite luft som blåser ut. Omtrent ved badet går dessuten diameteren på slangen ett hakk ned.

 

Bedre isolasjon av slangene kan sikkert trengs, men det hjelper bare på lufttemperatur og ikke på hastighet. Ser at Wallas har en inline vifte som kan settes inn for å styre mer luft til enkelte steder, men denne koster selvsagt en del. 

 

Noen som har noe erfaringer eller tips? Bør den ene Webastoen ha kraft nok til å blåse luft helt frem i forpiggen, eller er en hjelpevifte helt påkrevd?

Link to post
Share on other sites

Tre kilowatt er vel ikke allverden når en 37 fot båt skal varmes opp. Vet ikke hvor mange uttak det er på den?

 

En løsning er vel å stenge igjen noen uttak bak, for å få litt mer luft frem i båten. Ellers er vel isolering eller sirkulasjonsvifte løsningen. Eller ennå dyrere og bedre en varmer til i front.

Link to post
Share on other sites

Avstand fra varmer til uttakspunkt betyr endel. Dette fordi friksjon i ledningen skaper motstand. I tillegg betyr mange bend også høyere motstand. Uttak nær varmer uten bend og med stor dimensjon gir stor luftutstrømning og dermed varmt rom.

 

Størrelsen på slangen er veldig avgjørende også for effekten. Dersom du har et langt strekk med mindre dimensjon kan du oppgradere dette til en større dimensjon. Da blir motstanden mindre og rommet blir fortere varmt.

 

Dubkan ikke ha et langt strekk med liten dimensjon åpen alene, og lukle igjen de andre. Da blir motstanden for stor for varmeren og den kan gå varm.

 

Det beste er å oppgradere til stor dimensjon på det strekket du sliter med. Dette vil garantert hjelpe. Deretter kan du helt eller delvis lukke igjen de andre spjeldene, da dette også vil hjelpe nå når du har stor dimensjon til uttaket du ønsker å få mer effekt ut av.

 

Dersom ikke dette hjelper godt nok er ikke varmeren stor nok for din båt tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 36 fots båt med Mikuni varmer montert helt akter i båten. Der er rørene isolert helt frem til forpiggen. Det er god varme ut her selv om jeg merker at luftstrømmen er betydelig svakere enn uttakene lengre bak. Jeg ville heller brukt noen timer på å isolere rørene enn å sette inn en ekstra vifte. Mindre luftstrøm betyr mindre støy (greit i forpipggen), mindre strømforbruk og en teknisk komponent mindre som kan bli ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Skjønner jeg må se en gang til på slangene og rette dem ut. En liten bøy her og en liten bøy der blir fort mye motstand tilsammen, og så tenker jeg det er lurt å sjekke for luftlekkasjer med viften i gang. Er ikke sikker på om det er plass der slangen går gjennom skott og bak dieseltank til større slange men det hadde nok vært det beste.

 

Strømforbruk og færre dingser er i hvert fall gode argumenter!

 

Båten blir såpass fort varm nær uttakene (to i hver akterlugar) at det nok ikke er totalt kW som er for lavt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...